Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Verstappen onder druk: balansproblemen in Q3 zorgen voor zorgen bij Red Bull
F1 nieuws

Verstappen onder druk: balansproblemen in Q3 zorgen voor zorgen bij Red Bull

85
Max Verstappen
Foto: F1 Unleashed

Max Verstappen ervoer onverwachte balansproblemen tijdens Q3 in Monza, wat resulteerde in een teleurstellende P7 kwalificatie. Verstappen gaf aan dat de aanpassingen die voor Q2 nog leken te werken, volledig faalden in Q3. De coureur rapporteerde een aanzienlijk verlies aan snelheid en overmatig onderstuur, wat hem 0,4 seconden langzamer maakte dan in Q2.

Deze balansproblemen, gecombineerd met de afwezigheid van een speciaal voor Monza ontwikkelde achtervleugel, hebben de zorgen bij Red Bull vergroot. Verstappen erkent dat de racepace enigszins redelijk lijkt, maar maakt zich zorgen over de duurzaamheid van de Pirelli-banden vanwege de balansproblemen.

Hij blijft gefocust op schadebeperking, maar de urgentie binnen het team is duidelijk aanwezig, met Verstappen zelf die aangeeft dat er sprake is van “alarmfase 1” bij Red Bull.

“Ik begrijp echt niet waar die balansproblemen in Q3 ineens vandaan kwamen. Het voelde nog wel redelijk in Q2, maar in Q3 werkte niets meer,” – Max Verstappen

McLaren zet dominante lijn voort in Monza

McLaren heeft opnieuw laten zien dat het team momenteel een van de meest veelzijdige auto’s op de grid heeft. Dit weekend bewees McLaren wederom dat hun auto in staat is om op verschillende circuits, met diverse compoundtypes en onder uiteenlopende weersomstandigheden te presteren.

Tijdens de kwalificatie in Monza plaatste het team zichzelf op de eerste startrij met posities één en twee, wat een bevestiging is van hun sterke prestaties.

Lewis Hamilton van Mercedes had zich nog kunnen mengen in de strijd om poleposition, maar gaf zelf aan fouten te hebben gemaakt die hem de pole kostten. Hamilton was furieus en noemde zijn eigen prestaties onacceptabel, ondanks de sterke racepace die Mercedes liet zien in de lange runs.

Dit laat zien dat, hoewel Mercedes nog steeds competitief is, McLaren momenteel een betere voorbereiding en uitvoering heeft.

Een belangrijk aspect van McLarens succes is hun verbeterde topsnelheid op rechte stukken. Lando Norris merkte op dat hun auto nu 20 km/u sneller is dan vorig jaar, wat aangeeft dat McLaren niet alleen een sterke allround auto heeft, maar ook een goed geoptimaliseerd low downforce pakket, essentieel voor een circuit zoals Monza.

Verstappens Q3 balansproblemen zorgen voor onverwachte terugval

De problemen die Max Verstappen ervoer tijdens Q3 kwamen als een verrassing voor zowel het team als de coureur zelf. Verstappen verklaarde dat de balans van de auto tijdens de kwalificatie plotseling verslechterde, wat resulteerde in een significant verlies aan snelheid.

Dit probleem was des te vreemder omdat de aanpassingen die voor Q2 werden doorgevoerd nog leken te werken. Echter, in Q3 bleek niets meer effectief te zijn, wat leidde tot een P7 kwalificatie.

Verstappen kreeg tijdens Q3 te maken met een overdaad aan onderstuur, wat hem 0,4 seconden langzamer maakte dan zijn snelste tijd in Q2. Het is zeldzaam dat een coureur in Q3 langzamer is dan in Q2, en dit wijst op een fundamenteel probleem met de balans van de auto.

Lees ook:  Jos Verstappen: 'Als dit gebeurt verlaat Max Red Bull'

Verstappen kon geen specifieke oorzaak aanwijzen voor de balansproblemen, wat het voor het team extra uitdagend maakt om oplossingen te vinden voor de race.

Red Bull onder druk door gebrek aan specifiek Monza-pakket

Een van de factoren die bijdroeg aan Verstappens problemen in Monza is het gebrek aan een specifiek voor Monza ontwikkeld achtervleugelpakket. In tegenstelling tot McLaren, dat een speciaal low downforce pakket had meegenomen naar Monza, moest Red Bull het doen met een getrimde versie van hun standaard achtervleugel.

Verstappen gaf aan dat deze keuze onder het budgetplafond valt, waarbij Red Bull prioriteit heeft gegeven aan andere ontwikkelingen.

Dit gebrek aan een specifiek Monza-pakket heeft de prestaties van Red Bull aanzienlijk beïnvloed. Waar het team in eerdere jaren nog wegkwam met dergelijke keuzes vanwege de algehele sterkte van de auto, blijkt dit nu niet meer het geval te zijn.

De concurrentie, met name McLaren, heeft duidelijk een stap voorwaarts gemaakt, wat het verschil in prestaties benadrukt. Verstappen zelf gaf aan dat de realiteit nu anders is en dat het team voor een grote uitdaging staat.

Verstappens reactie op de kwalificatie

Ondanks de teleurstellende kwalificatie bleef Max Verstappen opvallend kalm en volwassen in zijn reactie. In het overvolle vierkantje na de kwalificatie nam hij uitgebreid de tijd om zijn situatie toe te lichten. Hij erkende de problemen en gaf aan dat het geen zin had om boos te worden of te gaan schreeuwen, omdat dit niets zou verbeteren.

Verstappen gaf duidelijk aan dat de race een kwestie van schadebeperking zal worden. Hij erkende dat de racepace nog enigszins redelijk lijkt, maar dat de balansproblemen van invloed kunnen zijn op de duurzaamheid van de Pirelli-banden. Als deze problemen zich tijdens de race manifesteren, zal dit een grote impact hebben op zijn prestaties.

De zorgen binnen Red Bull zijn duidelijk aanwezig, en Verstappen bevestigde dat het team momenteel in “alarmfase 1” verkeert. Hij gaf aan dat de urgentie binnen het team nu wel degelijk wordt gevoeld, in tegenstelling tot enkele maanden geleden toen hij nog klaagde dat men niet naar hem luisterde.

Verstappen blijft echter realistisch en erkent dat de problemen complex zijn en tijd nodig hebben om opgelost te worden.

“We zijn nog altijd dingen aan het checken en dat heeft gewoon tijd nodig,” – Max Verstappen

McLaren optimaliseert topsnelheid en laat concurrentie achter

McLaren heeft dit seizoen laten zien dat het team uitstekend voorbereid is op verschillende soorten circuits, en Monza vormt hierop geen uitzondering. Lando Norris benadrukte tijdens een persconferentie dat hun auto nu 20 km/u sneller is op rechte stukken vergeleken met vorig jaar.

Lees ook:  Ricciardo over Red Bull toekomst: 'Ik weet wat er nodig is'

Dit toont aan dat McLaren niet alleen een sterk allround pakket heeft, maar ook een specifiek low downforce pakket dat perfect aansluit bij de eisen van een snel circuit zoals Monza.

Het succes van McLaren is deels te danken aan hun gedetailleerde voorbereiding en de ontwikkeling van specifieke onderdelen voor verschillende circuits. Dit is iets waar Red Bull momenteel mee worstelt, zoals blijkt uit hun keuze om geen speciaal Monza-pakket te ontwikkelen.

McLaren daarentegen heeft geïnvesteerd in een low downforce achtervleugel en andere aerodynamische aanpassingen die hen een voorsprong hebben gegeven op de concurrentie.

Deze voorbereidingen hebben hun vruchten afgeworpen, zoals blijkt uit de posities die McLaren wist te bemachtigen in de kwalificatie. De eerste startrij in Monza is een belangrijke prestatie voor het team en onderstreept hun groeiende dominantie in het huidige seizoen.

Hoewel Lewis Hamilton zichzelf de poleposition kwalificatie toedichtte, blijft het een feit dat McLaren op alle vlakken sterk presteerde en dit ook tijdens de race zal willen doorzetten.

Red Bull’s uitdagingen in Monza

Red Bull staat voor een aanzienlijke uitdaging in Monza, met Max Verstappen die te maken heeft met een gebrek aan snelheid en ernstige balansproblemen. Het team heeft bewust gekozen om geen specifiek Monza-pakket te ontwikkelen onder het budgetplafond, en dit lijkt nu tegen hen te werken.

Verstappen gaf zelf aan dat de realiteit nu anders is dan in voorgaande jaren, toen Red Bull nog wegkwam met dergelijke keuzes.

Het gebrek aan een specifiek voor Monza ontwikkeld pakket heeft geleid tot een minder competitieve auto, wat duidelijk werd in de kwalificatie. Verstappen, die normaal gesproken sterk presteert, kon de problemen in Q3 niet verklaren. Hij rapporteerde overmatig onderstuur en een significant verlies aan snelheid, wat resulteerde in een teleurstellende P7 kwalificatie.

Deze problemen zijn extra zorgwekkend gezien de komende races, waarin Red Bull hoopt hun dominantie te herstellen. De race in Monza zal een test zijn voor het team, waarbij Verstappen vooral gefocust is op schadebeperking. De vraag blijft of Red Bull in staat zal zijn om de balansproblemen op te lossen en hun snelheid terug te vinden in de resterende races van het seizoen.

De stand van zaken in Monza

In de kwalificatie voor de Grand Prix van Monza zijn de volgende posities behaald door de topteams:

CoureurTeamKwalificatiepositie
Lando NorrisMcLaren1
Oscar PiastriMcLaren2
Lewis HamiltonMercedes3
Max VerstappenRed Bull7
Sergio PerezRed Bull8

Enkele opvallende statistieken en gegevens van de kwalificatie:

  • McLaren: Eerste en tweede positie, onderstreept hun dominantie in Monza.
  • Lewis Hamilton: Zelf aangegeven dat hij fouten maakte, wat hem de poleposition kostte.
  • Max Verstappen: Significante balansproblemen, met 0,4 seconden verlies in Q3 ten opzichte van Q2.

Deze gegevens benadrukken de uitdaging waarvoor Red Bull staat in Monza, terwijl McLaren hun

sterke prestaties doorzet. De racepace van Mercedes lijkt veelbelovend, ondanks de frustratie bij Hamilton na de kwalificatie.

Gerelateerd nieuws

Russell verbaasd door wisselende prestaties tijdens GP Azerbeidzjan: ‘we waren echt traag’

George Russell gaf na de Grand Prix van Azerbeidzjan openhartig toe dat...

Oscar Piastri over de crash tussen Perez en Sainz: ‘geen beste vrienden’

Het hele weekend hing er al wat in de lucht tussen Carlos...

Perez confronteert Sainz: Wat gebeurde er na de crash in Baku?

Na de crash tussen Sergio Perez en Carlos Sainz in de slotfase...

Lando Norris verduidelijkt ‘snitch’-beschuldiging over VSC-incident met Verstappen

Lando Norris heeft in een interview duidelijk gemaakt dat hij niet probeerde...

Red Bull onderzoekt flexibele voorvleugels: FIA verduidelijking noodzakelijk

Red Bull is bereid om de route van flexibele voorvleugels te verkennen,...

Perez krijgt psychologische boost: ‘balansproblemen bij Red Bull komen niet alleen van hem’

Sergio Perez heeft een aanzienlijke psychologische boost ervaren sinds gebleken is dat...

Overstap Verstappen naar Aston Martin dichterbij: ‘hij brengt teams naar de top’

De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull lijkt steeds meer op...

Zege voor Piastri in chaotische GP Azerbeidzjan, Verstappen worstelt naar P5

De Grand Prix van Azerbeidzjan kende een spectaculaire ontknoping met Oscar Piastri...