Max Verstappen heeft een contract bij Red Bull tot eind 2028, maar recente ontwikkelingen wijzen erop dat zijn toekomst bij het team allesbehalve zeker is. Verstappen, die doorgaans geen blad voor de mond neemt, werd tijdens recente persconferenties meerdere keren gevraagd of hij van plan is dat contract uit te dienen.
In plaats van zijn gebruikelijke directe antwoorden, leek hij echter om de vraag heen te draaien. Wat is er aan de hand bij Red Bull en wat kan ervoor zorgen dat Max het team verlaat?
“Max wil een auto die races en kampioenschappen kan winnen. Al het politiek gekonkel interesseert hem niet.” — Jos Verstappen
De prestaties van Red Bull lijken in de loop van het seizoen te zijn afgenomen. Terwijl Max Verstappen in de eerste zes races van het seizoen gemiddeld 1,2e werd, is dat sinds Miami gezakt naar een gemiddelde van 3,3. Ook in de kwalificatie presteerde hij aanvankelijk sterk met een gemiddelde van 1,0, maar dit is nu gedaald naar 3,1.
Checo Pérez doet het zelfs nog slechter: zijn gemiddelde positie in races is gezakt van 3,0 tot 8,5, en in de kwalificatie van 2,9 naar 11. Red Bull verliest ook talentvolle medewerkers, zoals Adrian Newey, wat bijdraagt aan de problemen.
Verstappen: geen politiek, alleen overwinningen
Max Verstappen heeft herhaaldelijk aangegeven dat hij geen zin heeft in politieke spelletjes binnen het team. Hij wil zich concentreren op racen, en zijn vader Jos heeft dit bevestigd.
Wat Max echter nog belangrijker vindt, is een auto die competitief genoeg is om wereldkampioenschappen te winnen. De huidige situatie bij Red Bull, waar het team lijkt te worstelen met technische uitdagingen, maakt hem steeds sceptischer.
Het verlies van sleutelfiguren binnen Red Bull, zoals Adrian Newey, begint zijn tol te eisen op de prestaties van de auto. Red Bull heeft meer downforce moeten toevoegen, wat de topsnelheid vermindert, en dit gebrek aan efficiëntie in de aerodynamica lijkt de oorzaak te zijn van hun recente achteruitgang.
Dit heeft geleid tot een duidelijk prestatiedip, waarbij zelfs teams zoals McLaren en Mercedes sneller lijken op bepaalde circuits.
Mercedes als mogelijke uitweg
Een van de meest opvallende geruchten die momenteel de ronde doen, is dat het kamp Verstappen gesprekken heeft gevoerd met Mercedes. Met de introductie van de nieuwe motorreglementen in 2026 wil Max zeker weten dat hij in een team zit dat de technische uitdagingen van de toekomst aankan.
Jos Verstappen zou Red Bull hebben verteld dat als zijn zoon in 2024 geen wereldkampioen wordt, hij het team zal verlaten. Mercedes, dat jarenlang het meest dominante team was dankzij hun hybride motor, lijkt een aantrekkelijke optie te zijn voor Max.
“Als Red Bull ons geen winnende auto kan bieden, moeten we naar alternatieven kijken. Mercedes heeft bewezen een krachtig pakket te hebben.” — Jos Verstappen
Deze ontwikkelingen brengen een oude angst bij Red Bull naar boven. In 2021 was Christian Horner’s aanblijven als teambaas afhankelijk van het winnen van de titel, en Max Verstappen’s toekomst bij het team lijkt nu op dezelfde manier verbonden te zijn aan het behalen van succes.
Red Bull onder druk: wat er moet veranderen
De uitdagingen voor Red Bull zijn duidelijk. Als ze Max willen behouden, moeten ze hun prestatieproblemen aanpakken en een auto bouwen die in staat is om consistent races en kampioenschappen te winnen. Dit betekent niet alleen werken aan de auto, maar ook zorgen voor stabiliteit binnen het team.
Het vertrek van sleutelfiguren zoals Adrian Newey heeft een negatieve invloed op het ontwerp en de ontwikkeling van de auto, en het team moet nieuwe talenten aantrekken en behouden om competitief te blijven.
Daarnaast moet Red Bull de relatie met Max Verstappen herstellen. Zijn aversie tegen de politiek binnen het team, gecombineerd met de zorgen over de prestaties van de auto, zorgt voor een gespannen situatie. Als Red Bull hem niet kan bieden wat hij nodig heeft, zal Max niet aarzelen om naar een ander team te verhuizen.
Prestaties Red Bull vóór en na Miami
Coureur | Gemiddelde racepositie vóór Miami | Gemiddelde racepositie na Miami | Gemiddelde kwalificatiepositie vóór Miami | Gemiddelde kwalificatiepositie na Miami |
---|---|---|---|---|
Max Verstappen | 1,2 | 3,3 | 1,0 | 3,1 |
Checo Pérez | 3,0 | 8,5 | 2,9 | 11 |
Deze cijfers laten duidelijk zien dat Red Bull na de eerste zes races van het seizoen een duidelijke terugval heeft doorgemaakt. Max Verstappen’s prestaties in zowel races als kwalificaties zijn gedaald, en Checo Pérez heeft zelfs een nog grotere achteruitgang gekend.
Max Verstappen heeft zijn positie duidelijk gemaakt: als Red Bull niet in staat is om hem een winnende auto te geven, zal hij het team verlaten. Dit ultimatum hangt als een zwaard van Damocles boven het hoofd van Red Bull, dat nu onder enorme druk staat om niet alleen de technische problemen op te lossen, maar ook de interne structuur te stabiliseren.
De vraag is nu of Red Bull in staat is om de problemen voor 2025 op te lossen. Max heeft de controle in handen, en het team zal alles moeten geven om te voorkomen dat hun stercoureur vertrekt.