Max Verstappen verkeert momenteel in een van de meest dominante periodes in de Formule 1-geschiedenis. Met het behalen van zijn vierde opeenvolgende wereldtitel in 2024 evenaart hij de prestaties van grootheden als Lewis Hamilton, Sebastian Vettel en Juan Manuel Fangio.
Alleen Michael Schumacher, met vijf opeenvolgende titels (2000-2004), heeft een langere reeks neergezet. Dit laat de enorme uitdaging zien waar Lando Norris voor staat om Verstappen te verslaan in 2025.
Lando Norris eindigde in 2024 als tweede in het kampioenschap met 374 punten, tegenover Verstappens 437 punten. Ondanks McLarens snelheid in de laatste drie kwartalen van het seizoen slaagde Norris er niet in om het gat significant te dichten.
Verstappen verloor na de Spaanse GP tien races op rij, maar bleef toch een voorsprong van 63 punten behouden op Norris. Dit toont niet alleen Verstappens consistentie, maar ook zijn vermogen om het maximale uit de auto te halen, zelfs in minder dominante situaties.
McLaren beschikte over een van de snelste auto’s in 2024, wat bleek uit het aantal polepositions van Norris, dat gelijk stond aan Verstappens totaal. Echter, het lukte Norris niet om dit voordeel consistent om te zetten in overwinningen. Verstappens pole-to-win-ratio van 40:63 benadrukt hoe hij zijn startpositie wist te vertalen naar raceoverwinningen.
Verstappens technische scherpte als extra wapen
Naast zijn racevaardigheden heeft Max Verstappen laten zien dat hij een scherp technisch inzicht heeft. Tijdens een interview met De Telegraaf deelde hij hoe hij cruciale aerodynamische problemen identificeerde aan de hand van data-analyse.
“Ik zag bepaalde aerodynamische verschuivingen in hoe we bochten instuurden en ook qua rijhoogtes,” verklaarde Verstappen. “Ik zei: ‘Dit en dit is het probleem, nietwaar?’ En dat bleek te kloppen.” – Max Verstappen
Dit vermogen om technische details te herkennen en te begrijpen geeft Verstappen een unieke voorsprong. Hij draagt actief bij aan de ontwikkeling van de Red Bull-auto en speelt een sleutelrol in het optimaliseren van prestaties.
Hoewel Verstappen overduidelijk een complete coureur is, suggereert zijn gedrag achter het stuur dat hij soms vatbaar is voor emotionele uitbarstingen. Met acht strafpunten op zijn licentie had hij in 2024 meer penaltypunten dan welke andere coureur dan ook. Deze momenten van frustratie kunnen een rol hebben gespeeld in incidenten, wat Norris een mogelijke opening kan bieden.
Interessant is dat Verstappen toegaf nerveus te zijn geweest voorafgaand aan de Sao Paulo GP, waar hij vanaf de 17e plek wist te winnen. Zijn partner Kelly Piquet merkte op dat zijn handen “ijskoud” waren voor de start, wat suggereert dat zelfs Verstappen niet immuun is voor druk.
Verstappen versus Norris in 2024
Een vergelijking van de statistieken benadrukt hoe groot de kloof is tussen Verstappen en zijn rivalen:
Positie | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 | Max Verstappen | 437 |
2 | Lando Norris | 374 |
3 | Charles Leclerc | 356 |
4 | Oscar Piastri | 292 |
5 | Carlos Sainz Jr | 290 |
Deze tabel laat zien dat Norris dichterbij kwam dan andere concurrenten, maar nog steeds een aanzienlijk gat moest overbruggen.
Om Verstappen in 2025 te kunnen verslaan, zal Norris moeten beschikken over een duidelijke technische voorsprong. Echter, zoals Verstappen heeft bewezen, is zelfs een superieure auto geen garantie voor succes. Zijn vermogen om consistent te presteren, zowel tijdens kwalificaties als races, maakt hem een bijna onneembare horde.
Daarnaast moet Norris werken aan zijn mentale weerbaarheid en consistentie, aangezien Verstappen deze eigenschappen tot in perfectie beheerst. Zonder deze verbeteringen lijkt het onwaarschijnlijk dat Norris Verstappen kan onttronen.