Frederic Vasseur staat onder immense druk bij Ferrari. Ondanks zijn charismatische en rationele aanpak, blijven de prestaties van Ferrari ver onder de verwachtingen. Sinds het begin van het seizoen 2024 heeft Ferrari vastgehouden aan een achterhaald ontwerpfilosofie voor hun ophangingsconfiguratie, wat resulteerde in een SF-24 die kampt met voortdurende problemen zoals het stuiteren van de wagen.
Terwijl andere teams zoals Red Bull hun ophangingssystemen hebben geoptimaliseerd, blijft Ferrari achter, wat de prestaties van hun coureurs, waaronder Charles Leclerc en Carlos Sainz, significant belemmert.
“De tijd voor fouten is voorbij zodra Lewis Hamilton in die rode auto stapt. Dan zal elke tekortkoming aan het team worden toegeschreven.”
Ferrari heeft sinds 2007 geen kampioenschap meer gewonnen, en de druk om te presteren neemt toe. Vasseur heeft nog maar weinig tijd om resultaten te boeken, zeker nu het team gokt op de komst van Lewis Hamilton. De vraag blijft of Ferrari eindelijk kan leren van zijn fouten uit het verleden en de juiste keuzes zal maken.
Ferrari’s hardnekkige fouten
Ferrari’s geschiedenis in de Formule 1 is er een van gemiste kansen en terugkerende fouten. Al jarenlang zien ze de overwinning door hun vingers glippen, vooral wanneer het aankomt op de fundamentele aspecten van auto-ontwerp. Dit seizoen is geen uitzondering, want Ferrari besloot opnieuw vast te houden aan hun eigenzinnige ophangingsconfiguratie, terwijl het bewijs overweldigend is dat een andere aanpak noodzakelijk is.
Het is duidelijk dat Adrian Newey van Red Bull het succesrecept heeft gevonden door te optimaliseren voor de interactie tussen chassis, ophanging en aerodynamica. Terwijl Newey’s benadering door andere teams wordt nagevolgd, blijft Ferrari volharden in hun eigen keuzes, met alle gevolgen van dien.
De keuze om vast te houden aan een verouderd ontwerp, ondanks de signalen uit hun eigen simulaties, toont een zorgwekkend gebrek aan aanpassingsvermogen. Het is een patroon dat al jaren zichtbaar is bij Ferrari: een hardnekkige weigering om in te zien dat hun strategieën niet werken.
Problemen in de kern van Ferrari’s ontwerp
De problemen bij Ferrari zijn diepgeworteld in hun ontwerpfilosofie. Het team lijkt te blijven geloven dat hun eigen aanpak de juiste is, zelfs als de resultaten keer op keer het tegendeel bewijzen. Dit seizoen is het probleem vooral zichtbaar in de manier waarop de SF-24 omgaat met stuiteren. Terwijl andere teams dit probleem hebben opgelost door hun ophangingssystemen te optimaliseren, blijft Ferrari achter.
De beslissing om door te gaan met een achterhaald ophangingssysteem toont aan dat Ferrari niet in staat is om snel te reageren op veranderingen in de sport. Deze starheid in hun denken heeft hen al veel gekost en blijft hen achtervolgen.
Daarnaast is het opvallend dat Ferrari ondanks een van de sterkste coureursduo’s op de grid – met Charles Leclerc en Carlos Sainz – niet in staat is om hun prestaties te optimaliseren. De coureurs leveren consistent, maar worden tegengehouden door de tekortkomingen van hun auto.
De druk op Frederic Vasseur
Frederic Vasseur staat voor een bijna onmogelijke taak. Hij moet Ferrari uit een crisis halen waarin ze al jarenlang verkeren. De verwachtingen zijn hoog, vooral met de mogelijke komst van Lewis Hamilton. Vasseur heeft weinig tijd om de zaken recht te zetten, en het falen om resultaten te leveren kan zijn positie kosten.
Vasseur’s voorgangers hadden gemiddeld drie jaar om succes te boeken, maar faalden allemaal. Nu ligt diezelfde druk op zijn schouders. De komst van Hamilton zal de druk alleen maar vergroten, omdat van een zevenvoudig wereldkampioen wordt verwacht dat hij direct meedoet om de titel.
Vasseur moet ervoor zorgen dat de auto klaar is voor Hamilton, anders zal de schuld voor het uitblijven van succes direct naar hem wijzen.
De toekomst van Ferrari: Gok op Hamilton
Ferrari heeft een grote gok genomen door Lewis Hamilton aan te trekken. Hoewel zijn komst ongetwijfeld een enorme marketingboost zal geven, moet dit ook gepaard gaan met prestaties op het circuit. Vasseur heeft de taak om ervoor te zorgen dat Ferrari niet alleen profiteert van de populariteit van Hamilton, maar ook van zijn rijvaardigheden.
Het grootste probleem blijft echter dat Ferrari nog steeds worstelt met de basis van hun auto. Als Vasseur erin slaagt om deze problemen op te lossen en Hamilton een competitieve auto te geven, kan dit het begin zijn van een nieuw succesverhaal voor Ferrari. Maar als dit niet gebeurt, zal de druk om Vasseur te vervangen onvermijdelijk toenemen.
Vasseur’s race tegen de klok
Vasseur’s tijd bij Ferrari kan worden samengevat als een race tegen de klok. De verwachtingen zijn hooggespannen, en de tijd om resultaten te boeken raakt op. De geschiedenis van Ferrari toont aan dat teamleiders zonder tastbare resultaten niet lang blijven. Vasseur moet dus niet alleen de huidige problemen oplossen, maar ook een solide basis leggen voor de toekomst van Ferrari in de Formule 1.
Ferrari heeft een keuze gemaakt om vast te houden aan hun huidige aanpak, ondanks de tegenslagen. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor Vasseur en Ferrari. Als hij niet snel resultaat boekt, zal ook hij de geschiedenis ingaan als een van de vele teamleiders die het niet hebben gered bij Ferrari.