Lewis Hamilton had in 2024 moeite om tijdens kwalificatieronden het maximale uit de W15 te halen. Dit probleem was voornamelijk te wijten aan twee specifieke factoren: de gevoeligheid van de auto voor remvergrendeling en plotselinge overstuurmomenten bij het uitkomen van bochten.
Deze kwesties speelden een grote rol in het verschil tussen Hamilton en zijn teamgenoot George Russell, die erin slaagde consistent betere kwalificatieresultaten neer te zetten.
Volgens Andrew Shovlin, hoofd van de trackside engineering bij Mercedes, waren de problemen met de W15 niet alleen een kwestie van rijstijl. De auto was complex in de afstemming, met een smalle set-up window waarin optimale prestaties mogelijk waren.
“Het is moeilijk geweest om de auto in een balans te krijgen waar je tevreden mee bent, en als je dat eenmaal hebt, is het een uitdaging om het daar te houden,” aldus Shovlin.
Statistieken: Russell versus Hamilton in kwalificatie
Tijdens het 24-race seizoen van 2024, inclusief zes sprintraces, was Russell duidelijk in het voordeel. De kwalificatiestatistieken laten zien:
- Russell outqualified Hamilton:
- 24-6 inclusief sprintweekenden
- 19-5 exclusief sprintraces
Het verschil in rondetijden bedroeg vaak slechts enkele tienden, maar in een uiterst competitief Formule 1-veld maakte dit kleine verschil een groot effect. Het zorgde ervoor dat Hamilton vaak meerdere startplaatsen lager stond dan zijn teamgenoot, wat hem op zondag een lastige inhaalrace opleverde.
De impact van de W15 op Hamiltons kwalificatiestijl
Hamiltons kwalificatieproblemen kwamen voornamelijk naar voren in situaties waarin het ging om het vinden van die laatste paar tienden van een seconde. Dit vergde een precieze controle over de remmen en de auto bij het accelereren uit bochten.
Overstuurmomenten en het risico op het vergrendelen van de remmen beperkten zijn vermogen om de auto op de limiet te rijden. Shovlin legt uit:
“Het probleem voor Lewis was dat hij moeite had om dat laatste beetje performance eruit te halen. Het vermijden van remvergrendeling en overstuurmomenten bij het uitkomen van bochten waren hierbij de grootste obstakels.”
Het vermogen van Russell om de W15 beter te hanteren, werd door Mercedes niet direct toegeschreven aan een significant verschil in rijstijl of benadering. Volgens Shovlin paste Hamilton zich namelijk regelmatig aan wanneer iets voor Russell wel goed werkte. Het probleem lag meer in het gedrag van de auto zelf bij maximale belasting.
“Er zijn momenten waarop je ziet dat, wanneer ze echt pushen, de auto bij Lewis sneller neigt naar overstuur. Dat kan voor hem net wat lastiger zijn dan voor George,” aldus Shovlin.
Een ander kritisch punt was het beheersen van de temperatuur van de achterbanden tijdens kwalificatieronden. Bij de huidige generatie auto’s met grondeffect is het essentieel om de banden niet te oververhitten. Overmatige hitte in de achterbanden leidt tot een verminderde grip en slechtere prestaties.
Shovlin beschrijft:
“Tegenwoordig draait het allemaal om het beheersen van de hitte in de achterbanden. Als je een bocht benadert op een manier die de banden te warm maakt, of als je de auto op het gas moet draaien, zul je daar last van hebben.”
Een overzicht van factoren die een rol speelden:
- Gevoeligheid voor remvergrendeling
- Overstuurmomenten bij acceleratie
- Hoge temperatuur in de achterbanden
Deze problemen kwamen op ongeveer 50 tot 66 procent van de circuits het meest tot uiting.
Racepace: een ander verhaal
Hoewel Hamilton moeite had tijdens de kwalificaties, was zijn racepace gedurende het seizoen van 2024 indrukwekkend. Vooral in races waarin de auto naar zijn voorkeur afgesteld kon worden, zoals in Las Vegas, liet hij zien dat hij nog steeds tot de absolute top behoort.
“In Las Vegas zagen we de oude Lewis weer. Als de auto werkt zoals hij dat wil, kan hij zich terugvechten naar de kop van het veld,” aldus Shovlin.
De combinatie van technische beperkingen van de W15, de gevoeligheid van de auto en de kleine verschillen in rijstijl tussen Hamilton en Russell zorgden ervoor dat Hamilton tijdens de kwalificatie niet optimaal kon presteren.
Dit benadrukt de nauwe marges in de Formule 1, waar enkele tienden van een seconde het verschil maken tussen de eerste en tiende startrij.
Kernfactoren Hamilton’s kwalificatieproblemen | Impact op prestaties |
---|---|
Remvergrendeling en overstuur | Verlies van controle in cruciale momenten |
Smalle set-up window van de W15 | Moeilijkheden bij afstemming op rijstijl |
Oververhitting van achterbanden | Verminderde grip en stabiliteit |