Tijdens de laatste ronde van het 2024-2025 GTP IMSA Global Esports Championship kreeg de Red Bull-coureur een drive-through penalty opgelegd. Dit incident vond plaats bij de virtuele Daytona, waar Verstappen als wildcard deelnam.
Bij de start vanaf de derde positie voerde Verstappen een agressieve actie uit in de eerste bocht. Deze manoeuvre leidde tot een botsing met de kampioenschapsleidende Williams BMW. Beide auto’s gleden van de baan en verloren kostbare posities. Verstappen verklaarde dat hij zijn achterwielen blokkeerde tijdens het remmen, waardoor hij controle verloor.
“Ik blokkeerde een beetje de achterwielen en in deze auto is dat erg moeilijk te beheersen, dus ik ging wijd,” zei Verstappen.
De auto van Verstappen, die hij deelde met Gustavo Ariel, liep aanzienlijke schade op. Na de drive-through penalty en meerdere reparaties eindigde het duo uiteindelijk als twaalfde. Het Williams Esports-team behaalde de kampioenstitel.
Verstappen’s uitdagingen tijdens de race
Het incident in de eerste ronde was slechts het begin van Verstappen’s problemen. In een latere stint probeerde hij een achterblijver, een GTD-auto, in te halen. Deze poging mislukte door een miscommunicatie, wat resulteerde in nog meer schade. Verstappen beschreef de situatie als volgt:
“Ik probeerde een achterblijver in te halen, maar ik denk dat hij gewoon uit de weg wilde gaan. Het was eerlijk gezegd een misverstand en ik had opnieuw schade binnen drie ronden.”
Deze extra schade maakte het vrijwel onmogelijk voor Verstappen en Ariel om competitief te blijven in de race.
Verstappen begint het Formule 1-seizoen van 2025 met acht strafpunten op zijn licentie. Coureurs ontvangen een raceban wanneer ze in een periode van twaalf maanden twaalf strafpunten bereiken. De meeste van Verstappen’s strafpunten werden verzameld in de laatste vijf races van 2024:
- Mexicaanse Grand Prix: Twee strafpunten voor het van de baan duwen van McLaren-coureur Lando Norris.
- Braziliaanse Grand Prix Sprint Race: Eén strafpunt voor het niet voldoen aan de minimale Virtual Safety Car-tijd.
- Qatar: Eén strafpunt voor onnodig langzaam rijden tijdens de kwalificatie.
- Abu Dhabi Grand Prix: Twee strafpunten voor een botsing met Oscar Piastri in de openingsronde.
Zijn strafpunten zullen pas verminderen na juni 2025, wanneer de strafpunten uit de Grand Prix van Oostenrijk in 2024 buiten de 12-maandsperiode vallen.
Ondanks dit incident blijft Verstappen een dominante kracht in de motorsport. In 2024 behaalde hij zijn vierde opeenvolgende wereldkampioenschap, een prestatie die alleen Red Bull-legende Sebastian Vettel eerder wist te bereiken.
Toch laat dit incident zien dat zelfs de meest succesvolle coureurs niet onfeilbaar zijn, zeker bij simracing, waar precisie en communicatie cruciaal zijn.
Met zijn indrukwekkende prestaties in de Formule 1 en zijn gedrevenheid om te presteren in de virtuele wereld, blijft Verstappen een unieke en controversiële figuur in de sport. Dit simrace-incident biedt een zeldzaam kijkje in de fouten die zelfs de besten kunnen maken.