Kevin Magnussen reflecteerde op een cruciale beslissing in zijn carrière: het afwijzen van een aanbod van Christian Horner, teambaas van Red Bull, om voor Toro Rosso te rijden. Deze keuze, gemaakt in 2018, lijkt een sleutelrol te hebben gespeeld in zijn gemiste kans om ooit een stoeltje bij Red Bull te bemachtigen.
In 2018 kende Magnussen een sterke eerste seizoenshelft met Haas. Hij behaalde regelmatig punten en eindigde tweemaal op de vijfde plaats, zijn beste resultaten dat jaar.
Deze prestaties trokken de aandacht van Ferrari, die hem uitnodigde om te rijden in hun simulator. Volgens Magnussen kwam dit op een moment dat Charles Leclerc nog worstelde met zijn debuutjaar bij Sauber.
“Charles had net zijn eerste seizoen in de Formule 1 bij Sauber, en de start van zijn seizoen was niet geweldig. Mijn prestaties waren dat jaar erg goed, en Ferrari begon interesse te tonen. Ik reed zelfs in hun simulator,” verklaarde Magnussen.
Echter, naarmate Leclerc’s prestaties verbeterden, vervloog de interesse van Ferrari. Uiteindelijk promoveerde Leclerc naar Ferrari voor het seizoen van 2019, waarmee Magnussen’s kans om bij een topteam te rijden verdween.
Een aanbod van Christian Horner: Toro Rosso of niets
Het vertrek van Daniel Ricciardo bij Red Bull in 2018 bood een onverwachte opening. Magnussen gaf aan geïnteresseerd te zijn in het vacante stoeltje, maar Horner bood hem een plek aan bij Toro Rosso, het opleidingsteam van Red Bull. Magnussen weigerde.
“Christian zei: ‘Er is niets bij Red Bull, maar we kunnen praten over Toro Rosso.’ Ik antwoordde, ‘Nee, laten we dat niet doen,’ wat ik waarschijnlijk wel had moeten doen,” gaf Magnussen later toe.
Dit besluit bleek bepalend. Het stoeltje bij Toro Rosso ging naar Alex Albon, die vanuit de Formule 2 kwam. Albon schoof later door naar Red Bull nadat Pierre Gasly ondermaats presteerde bij het topteam. Dit onderstreepte hoe belangrijk een plek bij Toro Rosso kon zijn als springplank naar Red Bull.
Magnussen erkent dat zijn besluit om het Toro Rosso-stoeltje af te wijzen een miscalculatie was. Hij zag hoe Albon en Gasly de kans kregen om zich te bewijzen, terwijl hijzelf bij Haas bleef en zijn prestaties nooit de aandacht van Red Bull opnieuw wisten te trekken.
Jaar | Stoeltjes bij Red Bull en Toro Rosso | Resultaat |
---|---|---|
2018 | Magnussen wees Toro Rosso af | Gasly kreeg Red Bull-stoeltje |
2019 | Albon promoveerde van Toro Rosso naar Red Bull | Magnussen bleef bij Haas |
De keuze voor Haas zorgde ervoor dat Magnussen niet verder kwam dan een middenveldteam. Dit in tegenstelling tot de coureurs die wél via Toro Rosso hun weg vonden naar Red Bull.
De laatste race en een reflectie op zijn carrière
Tijdens de laatste race van zijn Formule 1-loopbaan in Abu Dhabi 2024 liet Magnussen zien dat hij nog steeds snelheid had. Hij zette de snelste raceronde neer, hoewel hij slechts als zestiende eindigde door een trage pitstop en een aanvaring met Valtteri Bottas.
“De snelste ronde is makkelijk als je de enige bent met nieuwe banden en weinig brandstof,” zei Magnussen. “Ik wilde gewoon iets speciaals doen en compenseren voor mijn kwalificatie. Het voelde goed, maar uiteindelijk hadden we niets om te laten zien.”
Zijn laatste seizoen met Haas, waarin hij plaats moest maken voor Esteban Ocon en Oliver Bearman, markeert een einde aan een carrière vol gemiste kansen en enkele hoogtepunten.
Hoewel Magnussen afscheid neemt van de Formule 1, blijft hij actief in de autosport. Hij heeft een contract getekend bij BMW om te racen in het World Endurance Championship of de IMSA SportsCar Championship. Daarmee zet hij een stap buiten de Formule 1, maar zijn reflecties op beslissingen zoals die met Red Bull blijven resoneren.