Veranderingen bij Haas vooruitlopend op 2025
Een ander stukje van de Formule 1-puzzel voor 2025 viel op zijn plaats toen het nieuws over de langverwachte overstap van Nico Hülkenberg naar Sauber eindelijk bekend werd gemaakt. Audi, dat vanaf 2026 het Sauber-project overneemt, heeft de Duitse coureur, die Haas aan het eind van 2024 zal verlaten, al lange tijd het hof gemaakt. Hoewel Haas nog geen namen heeft bevestigd voor hun twee stoeltjes volgend jaar, was Hülkenberg in de race voor één daarvan voordat Audi’s aankondiging kwam. Echter, sinds Haas aankondigde dat Ollie Bearman dit jaar in zes FP1-sessies voor hen zou rijden, bevestigden ze bijna dat er verandering aan kwam voor 2025.
Formule 1-teams moeten rookie-coureurs, gedefinieerd als iemand met twee of minder starts in F1 Grands Prix, in staat stellen om in elke auto tijdens Vrije Training 1 te rijden. Het is een positieve regel die jonge hoopvolle coureurs de kans heeft gegeven om het circuit te delen met de besten van de sport in een periode waarin F1-testtijd bijna onbestaande is. Teams willen dat hun reguliere coureurs hun auto-setup perfectioneren en in de best mogelijke vorm aan de Grand Prix beginnen, dus doen ze meestal het strikte minimum dat deze regel oplegt, d.w.z. één FP1 per auto.
Door aan te kondigen dat Bearman zes, of 25% van de FP1-sessies van dit jaar, zou doen, vertelde Haas effectief aan de wereld dat ze de Britse coureur wilden voor 2025. Eerder hadden we Williams Logan Sargeant meerdere vrijdagse oefensessies tijdens 2022 zien doen terwijl ze zijn overstap planden om zijn tijd op het F1-circuit te maximaliseren.
Ferrari ondersteunt Bearman
Hoewel Hülkenberg overstapt van Haas naar Audi, is er nog een ander team in het spel om Bearman’s F1-arrangement te beïnvloeden. Ferrari, en niet Haas, is degene die de tiener sinds 2021 heeft ondersteund nadat hij deelnam aan en indruk maakte tijdens hun geheime Scouting Camp. Als lid van de Ferrari Driver Academy (FDA) draagt hij het steigerende paard op zijn helm, overalls en auto in Formule 2 en hoopt hij in de toekomst een voltijdslid van de Scuderia te zijn.
Hoewel Ferrari op korte termijn een van de best mogelijke coureurscombinaties lijkt te hebben na het tekenen van Lewis Hamilton om samen met Charles Leclerc te racen, zal Hamilton op een bepaald moment met pensioen gaan of vertrekken, en Bearman is de aangewezen erfgenaam. Leclerc bewandelde een vergelijkbaar pad op zijn reis naar Ferrari, afstuderend van Formule 2 bij hetzelfde Italiaanse team als Bearman, PREMA, met FDA-ondersteuning.
Net als Bearman in Mexico-Stad vorig jaar, maakte Leclerc ook zijn FP1-debuut in Haas-materiaal voordat hij zijn eerste seizoen aan de top begon, waarbij hij de VF-16 vier keer in 2016 reed. In plaats van voor Haas te tekenen, sloot Leclerc zich echter aan bij Frederic Vasseur, destijds teambaas bij Sauber, in 2018 als een opstapje naar Ferrari, maar Sauber is geen optie voor Bearman.
Het moet Haas zijn
Haas en Sauber zijn langdurige klantenteams geweest voor Ferrari, met Haas die alleen Ferrari powerunits heeft gebruikt en Sauber die Ferrari-aangedreven auto’s heeft sinds BMW’s exit in 2010. Met Audi die in 2026 binnenkomt als een fabrieksteam en de Duitse fabrikant die zijn eigen power unit ontwikkelt, zal een Leclerc-achtige incubatie van een Ferrari
-coureur geen optie zijn. Audi zal alle andere F1-teams willen verslaan, en de wereldwijde gigant heeft de middelen om dat te doen, dus het koesteren van een toekomstige rivaal staat niet op de agenda. Daarom heeft Ferrari realistisch gezien alleen Haas beschikbaar om Bearman te plaatsen om F1-ervaring op te doen. Aangezien Haas een coureur verliest voor 2025, is Bearman die instapt de logische zet waar iedereen baat bij heeft.
Dat wil niet zeggen dat Hülkenberg die vertrekt de enige reden is waarom Bearman zich zal aansluiten; er is een Rube Goldberg-machine van bewegende onderdelen tussen Audi, Hülkenberg, Ferrari, Haas, Carlos Sainz’s appendicitis en meer hier en het uitzoeken van de aanstichtende kracht zou een PhD vereisen. Vanuit Bearman’s perspectief is dat echter onbelangrijk, aangezien elke verandering hem dichter bij het bereiken van Formule 1 brengt. Hij wacht gewoon op officiële bevestiging.