Voor het eerst in decennia gooit de FIA het roer radicaal om in Monaco. De traditionele race door de smalle straten van Monte Carlo krijgt dit weekend een ingrijpende nieuwe regel: alle coureurs moeten minimaal twee keer de pits in en daarbij drie verschillende sets banden gebruiken.
Ook bij regen. Dat betekent: geen slijtagestrategieën, geen spaarmodus, en geen gemakkelijke rit naar de finish.
“Ik denk dat het goed is dat we verplicht twee keer moeten stoppen. Het maakt de race minder voorspelbaar.”
De reden? In 2024 waren er over 78 ronden slechts vier inhaalacties. De top 10 bleef onaangetast. Iedereen reed zijn eigen tempo – langzaam genoeg om de banden te sparen, snel genoeg om niet ingehaald te worden. Een optocht. Geen race.
Volgens de FIA was het moment rijp voor verandering. De huidige generatie auto’s zijn groot, breed en moeilijk te positioneren in de nauwe bochten van Monaco.
Dat maakt inhalen bijna onmogelijk. Wat nog rest, is strategie – maar als ook die geen rol speelt, blijft er niets over.
“Monaco is zo krap dat je een verschil van ruim twee seconden per ronde moet hebben om überhaupt een inhaalpoging te kunnen doen,”
aldus Bernie Collins van Sky Sports.
Door coureurs te dwingen drie verschillende sets banden te gebruiken, vervalt de mogelijkheid om op één set de race uit te rijden. Daarmee moet het tempo omhoog, en komt er meer variatie in strategie.
Vorig jaar stopte het gros van het veld onder een rode vlag – en reed daarna zonder nog één keer te wisselen naar de finish. Dat scenario is nu onmogelijk.
Wat vinden de coureurs zelf van deze verandering?
De reacties vanuit het veld zijn positief. Charles Leclerc, geboren en getogen in Monaco, noemde het “een noodzakelijke stap” richting een spannender zondag. Zijn broer Arthur voegde daaraan toe:
“De laatste races draaiden vooral om bandenmanagement. Nu kunnen we eindelijk meer pushen.”
Ook Mercedes ziet het effect van de verandering, al klinkt er ook voorzichtigheid. Andrew Shovlin, technisch hoofd bij het team, stelt:
“Je weet nu van tevoren dat iedereen twee keer moet stoppen. Dat maakt het voorspelbaar, maar ook lastig. In Monaco wil je gewoon vooraan starten en daar blijven. Nu is dat lastiger.”
Teams moeten dus creatiever worden. Rekenmodellen worden herschreven. Strategen krijgen een grotere rol. En fouten worden zwaarder bestraft dan ooit.
Zonder vaste pitwindow wordt Monaco een puzzel. Wanneer stop je? Welke banden gebruik je? En wat doe je als je midden in het verkeer terechtkomt?
Pirelli ziet vooral kansen voor coureurs die normaal achteraan zouden blijven hangen. Als iemand bijvoorbeeld vroeg stopt en daarna in vrije lucht kan rijden, is de kans reëel dat hij posities wint op strategie.
Een gewaagde gok dus, maar wel een die beloond kan worden.
“Het zou best kunnen dat iemand die start op P17 ineens op P9 eindigt, puur door slim te stoppen,” voorspelt een Pirelli-analist.
Wat ook meespeelt: Monaco kent nauwelijks bandenslijtage. Dat betekent dat teams normaal gesproken het liefst op één set rijden. Juist dát maakt deze verplichte twee-stopper zo’n breekijzer.
Niemand kan zich verstoppen. Iedereen moet minimaal twee keer naar binnen. En dat opent de deur voor chaos en verrassingen.
Zelfs bij regen geldt de nieuwe regel
Normaal gesproken vervalt de verplichte bandenwissel bij natte omstandigheden. Maar niet dit keer. De FIA heeft bevestigd dat óók bij regen alle coureurs drie verschillende sets banden moeten gebruiken.
Daarom heeft Pirelli een extra set full wets beschikbaar gesteld voor dit weekend. Dat is uniek. En dat maakt het nog spannender. Regen in Monaco zorgt standaard al voor incidenten.
Nu moeten teams ook nog nadenken over hoe en wanneer ze voldoen aan de bandenregel. Een verkeerde inschatting kan zomaar een podiumplek kosten. En dat terwijl de muur altijd dichtbij is.
Samengevat: de FIA wil van Monaco weer een race maken. Geen optocht, geen strategie zonder pitstops, geen banden sparen tot je erbij neervalt.
“Als iedereen nu toch twee keer moet stoppen, waarom zou je dan nog liften?”
In theorie zou dit kunnen leiden tot een van de meest dynamische Monaco-races in jaren. Maar de uitvoering ligt bij de teams. Slimme keuzes, goede timing en een beetje geluk worden dit weekend belangrijker dan ooit.
Wie op zaterdag pole pakt, heeft nog steeds een voordeel. Maar hij is nu niet meer zeker van de zege. En dat is precies wat deze regel beoogt: spanning, strategie en vooral actie.
Monaco is niet langer alleen voor de snelste man op zaterdag. Vanaf nu telt de hele zondag.