Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs McLaren-ruzie op komst? Hamilton ziet ‘explosieve dynamiek’ tussen coureurs

McLaren-ruzie op komst? Hamilton ziet ‘explosieve dynamiek’ tussen coureurs

1.2k
McLaren-ruzie op komst? Hamilton ziet ‘explosieve dynamiek’ tussen coureurs
Foto: The Race

Met die woorden gooide Lewis Hamilton olie op het vuur tijdens de mediadag voorafgaand aan de GP van Monaco.

Terwijl de Formule 1 zich voorbereidt op de chaotische twee-stopsregel van dit weekend, legt Hamilton de vinger op de zere plek bij zijn oude team McLaren.

“De druk tussen Lando en Oscar is niet te bevatten.” – Lewis Hamilton

Want achter de schermen broeit er wat tussen Norris en Piastri, twee coureurs met grootse ambities in een auto die weer meedoet om het podium.

En dat, gecombineerd met strategische hoofdbrekens en een vleugje Hollywood, maakt de GP van Monaco 2025 nu al tot een psychologische achtbaan.

De grote spelveranderaar dit weekend is simpel: verplicht twee keer stoppen tijdens de race. Het klinkt als een klein regeltje, maar het effect is allesbehalve gering. Monaco staat bekend als een straatcircuit waar inhalen zo goed als onmogelijk is.

En vorig jaar bewees dat nog maar eens: na een zware crash in de eerste ronde konden alle coureurs banden wisselen onder rood, waarna een optocht volgde met slechts vier inhaalacties. De fans waren not amused.

Om dat scenario te vermijden, besloot F1-CEO Stefano Domenicali tot actie. Elke coureur móét nu twee keer stoppen, regen of niet. Dat betekent eindeloos gepuzzel met strategieën.

Want wat doe je als er een vroege safety car komt? Of als er weer een rode vlag volgt? Piastri vatte het treffend samen:

“Mijn hoofd explodeert van de strategievergaderingen.” – Oscar Piastri

Teams rekenen zich suf op verschillende scenario’s. Alles is afhankelijk van timing, bandenkeuze en positie op de baan. Het maakt deze GP tot een strategisch mijnenveld.

Lees ook:  McLaren krijgt boete van €30.000 na FIA-onderzoek rond Lando Norris in Monaco

Hamiltons filmdebuut en zenuwen

Alsof het racen zelf nog niet genoeg spanning oplevert, komt er voor Lewis Hamilton nog iets bij: zijn F1-film. De productie, waar hij via zijn bedrijf Dawn Apollo nauw bij betrokken is, ging in besloten kring in première voor de coureurs.

En hoewel hij de film naar eigen zeggen al twintig keer gezien heeft, bleef hij zenuwachtig:

“Ik was echt nerveus om te horen wat de andere coureurs ervan vonden.”

Dat is niet zo vreemd. De film is geen documentaire, maar een Hollywoodproductie, compleet met ‘lichte overdrijvingen’ zoals Hamilton het noemde. Toch viel het oordeel van zijn collega’s overwegend positief uit.

Ze herkenden veel van de sfeer, de spanning, en zelfs de fouten. Alleen Esteban Ocon versprak zich bijna over een plottwist. Wie spoilers wil, kan die elders vinden — maar dit is duidelijk meer dan zomaar een bijzaak: het laat zien hoeveel Hamilton investeert in het F1-erfgoed buiten de baan.

Maar Hamiltons meest opvallende uitspraak ging over zijn oude liefde: McLaren. Hij won er zijn eerste wereldtitel, maar maakt zich nu zorgen over de interne druk op het huidige duo.

Want met Norris en Piastri heeft het team twee jonge, ambitieuze coureurs die elkaar nauwelijks iets toegeven. En dat in een auto die eindelijk weer meedoet aan de top.

“De druk die daar ontstaat, is niet te bevatten.” – Lewis Hamilton

Norris lijkt het allemaal wat laconieker op te vatten:

“De race verloopt zoals-ie verloopt.” – Lando Norris

Maar dat staat haaks op de serieuze toon van Piastri, die zichtbaar worstelt met de strategie en het verwachtingspatroon. Het verschil in houding tussen de twee coureurs kan uitgroeien tot een spanningsveld binnen het team.

Lees ook:  Piastri verwacht Ferrari vooraan door sterke SF-26 op stratencircuit Monaco

Zeker in een race waar alles op het scherpst van de snede zal worden uitgevochten.

Sociale media: Leclerc grijpt in

Een heel andere vorm van druk kwam de laatste weken van buiten de baan. Na een incident tussen Yuki Tsunoda en Franco Colapinto barstte online de bom. Een groep ‘fans’ stortte zich op Tsunoda met grove berichten.

Ook een nepbericht dat de vader van Jack Doohan zou hebben geplaatst, veroorzaakte online haat. Charles Leclerc reageerde fel:

“Dit moet stoppen. We moeten respect hebben voor iedereen op de grid.”

De FIA veroordeelde het gedrag openlijk. Franco Colapinto zelf riep zijn fans op zich respectvol te gedragen. Toch laat het zien hoe giftig het online klimaat rond F1 soms kan zijn. En hoe belangrijk het is dat topcoureurs als Leclerc zich daartegen uitspreken.

Tot slot is daar nog Ferrari. Het team had eindelijk weer iets te vieren na een teleurstellend begin van het seizoen. In Imola werd nog net een redelijke uitslag geboekt, al was het geen glorieus optreden. Leclerc is pessimistisch over Monaco:

“De auto worstelt echt in de langzame bochten.” – Charles Leclerc

En laat Monaco daar nu juist vol mee zitten. Hamilton is iets positiever over de kansen van Ferrari, mits het team de afstelling op orde krijgt. Kwalificatie wordt, zoals altijd in Monaco, doorslaggevend. Want hoe goed de strategie ook is — zonder goede startpositie ben je hier kansloos.

Krijg als eerste toegang tot het laatste Formule 1-nieuws

Gerelateerd nieuws

Lawson benoemd carrièrebelangen als probleem bij samenwerking binnen F1-teams

Liam Lawson geeft toe dat hij mensen in de Formule 1 nauwelijks...

Max Verstappen Red Bull Racing

Max Verstappen en Fernando Alonso bepalen mogelijk de grootste transferstorm richting 2027

Niet alleen de toekomst van Max Verstappen, maar ook die van Fernando...

Williams FW48

Carlos Sainz bevestigt: overgewicht Williams FW48 slechts deel van het prestatieprobleem

Carlos Sainz trekt een harde conclusie na de Grand Prix van Spanje:...

Liam Lawson Racing Bulls

Liam Lawson noemt Max Verstappen belangrijke steun tijdens Red Bull-periode

Liam Lawson zag zijn droom bij Red Bull vrijwel direct uiteenspatten, maar...

×