“De grootste verandering komt in Spanje. Dat kan het beeld van het kampioenschap totaal veranderen,” verklaarde Fred Vasseur, teambaas van Ferrari, tegenover Sky Sports F1.
Die uitspraak zet meteen de toon: Ferrari verwacht veel van de technische ingreep die de FIA vanaf de GP van Spanje in Barcelona invoert.
Vanaf de negende ronde van het seizoen moeten teams voldoen aan strengere tests op het gebied van flexibele voorvleugels, zoals vastgelegd in de technische richtlijn TD018.
Die richtlijn is bedoeld om een einde te maken aan het grensverkennende ontwerpwerk van sommige teams die mogelijk voordeel halen uit vleugelbuiging binnen een grijs gebied van het reglement.
Voor Ferrari zou dit weleens het moment kunnen zijn waarop de verhoudingen op de grid opgeschud worden. Volgens Vasseur heeft de Formule 1 de afgelopen jaren een punt bereikt waarop grote upgrades steeds minder effect hebben.
Het speelveld is vlakker geworden, dus zit de winst nu in details. Maar de nieuwe FIA-ingreep rond voorvleugels is volgens hem een van de weinige wijzigingen die nog écht impact kunnen hebben.
“De grootste verandering komt waarschijnlijk in Spanje vanwege het nieuwe voorvleugelreglement. Dat kan het beeld van het kampioenschap veranderen,” aldus Vasseur.
Hoewel hij erkent dat de leider in het kampioenschap waarschijnlijk ook na Barcelona nog bovenaan staat, is de verwachting dat de onderlinge verschillen in pure snelheid flink kunnen schuiven.
Ferrari denkt dat vooral McLaren en Mercedes geraakt worden door de strengere vleugeltesten. Zelf schat het team in relatief weinig performance te verliezen, waardoor de verhoudingen plots gunstiger kunnen uitvallen.
Achtergrond: Ferrari worstelt met de SF-25
Tot nu toe is 2025 allerminst het jaar van Ferrari. Na zes races heeft het team slechts 94 punten verzameld. De enige podiumplek kwam van Charles Leclerc in Saoedi-Arabië.
Lewis Hamilton, nieuw binnen het team na zijn overstap van Mercedes, heeft het lastig met de Ferrari SF-25.
“De auto is niet op het niveau dat we hadden verwacht,” gaf Vasseur toe. “En voor een nieuwe coureur is het in zo’n situatie nog moeilijker om zich aan te passen.”
Hamilton pakte weliswaar pole en de overwinning in de sprintrace van China, maar zijn prestaties in de grands prix blijven achter.
Tot nu toe kwam hij niet verder dan een vijfde plaats in de races. Leclerc lijkt op dit moment beter met de SF-25 overweg te kunnen. Toch klinkt er geen paniek bij Ferrari over de prestaties van Hamilton.
Vasseur benadrukt dat de samenwerking goed verloopt en dat het leerproces tussen coureur en team volop gaande is. Hij ziet vooruitgang, al is die nog niet in de resultaten terug te zien.
“Zolang de samenwerking positief en constructief blijft, verbeteren we het onderlinge begrip. Niet alleen tussen Lewis en mij, maar ook met de technische afdeling.”
Die opbouw van wederzijds begrip en technische feedback kan juist cruciaal blijken wanneer de auto na Barcelona ingrijpend verandert.
Het team hoopt dat de nieuwe voorvleugelregels de SF-25 relatief minder schaden, waardoor de coureurs dichter bij de concurrentie kunnen komen.
Waarom Ferrari denkt te profiteren van deze FIA-ingreep
De Italiaanse renstal heeft volgens bronnen in de paddock haar aerodynamisch concept minder afhankelijk gemaakt van flexibele elementen dan sommige concurrenten.
Ferrari zou al langer inzetten op een stabieler vleugelontwerp dat minder beïnvloed wordt door strengere controlemechanismen.
Bovendien werkt Ferrari al aan een herziening van de achterwielophanging die het mogelijk moet maken om de achterkant van de auto lager te zetten — een cruciale factor voor extra neerwaartse druk.
Dit alles past binnen een bredere upgradeplanning waarbij Barcelona het eerste grote scharnierpunt vormt. Het team wil niet enkel pleisters plakken, maar richting de zomerstop structurele stappen zetten. Vasseur spreekt zelf van een mogelijk “resetmoment” qua prestaties.
Dat betekent niet dat Ferrari ineens titelfavoriet is, maar wel dat het team na een tegenvallend seizoensbegin nieuwe hoop koestert op betere resultaten.