Ferrari gelooft dat de nieuwe technische richtlijn van de FIA, die in Spanje ingaat, een keerpunt in het seizoen kan worden. Terwijl andere teams worden teruggefloten, ziet Ferrari een kans om terrein goed te maken.
De regelwijziging rondom flexibele voorvleugels zet het veld mogelijk op zijn kop, en binnen Maranello heerst het vertrouwen dat hun ontwerp robuuster is dan dat van directe concurrenten.
“In het Racing Department zijn ze overtuigd dat de rode auto minder performance verliest dan McLaren en Mercedes.” – Franco Nugnes
Vanaf de Grand Prix van Spanje geldt FIA’s technische richtlijn TD018. Deze verplicht alle teams om hun voorvleugels te laten voldoen aan aangescherpte tests op doorbuiging van aerodynamische elementen.
De FIA wil voorkomen dat teams een voordeel behalen door slim gebruik van materiaalvervorming, iets wat op het randje van het reglement zit.
Tot en met de race in Imola mochten teams hun bestaande vleugels blijven gebruiken, maar vanaf Barcelona zijn de regels bindend.
Het gevolg is dat vrijwel ieder team een aangepaste voorvleugel moet introduceren, wat directe gevolgen heeft voor de balans en prestaties van de auto’s.
Ferrari verwacht beperkte impact
Volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com is men binnen Ferrari overtuigd dat het team relatief weinig zal verliezen door de nieuwe regel.
Journalist Franco Nugnes stelt dat Ferrari minder afhankelijk is van flexibele elementen aan de voorkant van de auto dan McLaren en Mercedes.
“In de Emilia Romagna GP zien we al enkele aanpassingen, maar de nieuwe voorvleugel komt pas in Spanje. Ferrari denkt minder te verliezen dan de concurrentie.”
De grotere verandering aan de Ferrari zal overigens niet de voorvleugel zijn, maar de achterwielophanging. Daarmee wil het team de achterkant van de auto lager op het asfalt krijgen en op die manier meer neerwaartse druk genereren.
Ferrari staat na zes races op slechts 94 punten. Dat is een flinke teleurstelling gezien de hoge verwachtingen bij de start van het seizoen.
In Miami kwam het team niet verder dan een zevende en achtste plaats, wat opnieuw de beperkingen van het huidige pakket blootlegde.
Teambaas Fred Vasseur gaf na afloop van die race al aan dat het team niet wacht tot Spanje met het aanbrengen van verbeteringen:
“Tussen nu en Barcelona hebben we Imola en Monaco, daar brengen we al kleine upgrades.”
Vasseur bevestigde ook dat alle teams uiterlijk in Spanje een nieuwe voorvleugel zullen hebben:
“Iedereen zal een nieuwe voorvleugel meenemen naar Barcelona – dat is per definitie zo, vanwege de nieuwe regels.”
Verandering op komst in de rangorde
De hoop in Maranello is dat de nieuwe richtlijn niet alleen McLaren en Mercedes harder treft, maar ook het veld dichter bij elkaar brengt.
Ferrari mikt op een resetmoment in het kampioenschap. Als de concurrentie inderdaad prestatie verliest, kan het team mogelijk profiteren van de stabiliteit in hun ontwerp.
Vasseur benadrukte het vertrouwen in zijn coureurs Charles Leclerc en Lewis Hamilton, ondanks het gebrek aan resultaten tot nu toe:
“Charles heeft zich in de afgelopen vijf jaar bewezen. En Lewis is recordhouder in deze sport. Ze kunnen het verschil maken, zeker in de kwalificatie. Het ligt nu aan ons om hen het juiste materiaal te geven.”
Hoewel de voorvleugel nu de aandacht trekt, kijkt Ferrari al verder. De grote sprong moet volgens interne bronnen komen van de achterwielophanging.
Daarmee wil het team een extremer mechanisch concept mogelijk maken, zodat de auto lager komt te liggen en de ontbrekende neerwaartse druk aan de achterzijde gecompenseerd wordt.
Daarmee lijkt Ferrari niet alleen te anticiperen op het effect van de voorvleugelmaatregel, maar ook actief te werken aan een breder pakket dat vanaf Spanje een inhaalslag mogelijk moet maken.
Of die aanpak daadwerkelijk het tij kan keren, zal pas na de triple header zichtbaar worden. Maar één ding is zeker: Ferrari denkt dat ze beter gepositioneerd zijn dan hun rivalen zodra TD018 van kracht is.