Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs Colapinto krijgt duidelijke opdracht: ‘scoren is belangrijker dan constant zijn’

Colapinto krijgt duidelijke opdracht: ‘scoren is belangrijker dan constant zijn’

842
Colapinto krijgt duidelijke opdracht: ‘scoren is belangrijker dan constant zijn’

Franco Colapinto maakt voor de tweede keer in een jaar tijd zijn debuut in een Formule 1-weekend, maar ditmaal onder veel zwaardere voorwaarden.

Alpine stelt een vreemde en genadeloze voorwaarde aan zijn toekomst: pieken zijn belangrijker dan stabiliteit. Met slechts vijf races als proefperiode moet Colapinto direct presteren.

“Ik weet dat het vreemd klinkt, maar hij moet pieken en scoren. Dat telt bij Alpine zwaarder dan constant presteren.” – Lawrence Barretto

Eén fout kan hem zijn carrière kosten, maar een topresultaat kan hem langdurige zekerheid opleveren.

De 21-jarige Argentijn stapte vorig jaar onverwacht in bij Williams op Monza. Dat optreden bracht hem op de radar van Alpine, waar hij nu opnieuw in Italië zijn kans krijgt — dit keer op het circuit van Imola.

Het is een vertrouwde omgeving voor Colapinto: hij won hier eerder in zowel de Formule 3 als Formule 2.

Maar dit keer zijn de omstandigheden compleet anders. Hij heeft niet alleen te maken met een team dat in transitie zit, maar ook met stevige interne concurrentie. Jack Doohan ligt nog steeds op de loer om zijn plek terug te pakken, en Paul Aron dringt aan op een eigen kans in de Formule 1.

Vijf races, alles of niets

Colapinto kreeg van Alpine slechts een contract voor vijf races. In die periode moet hij niet alleen laten zien dat hij het tempo aankan, maar ook dat hij resultaten kan boeken.

Volgens journalist Lawrence Barretto is het team niet op zoek naar een brave, foutloze coureur die elk weekend anoniem tiende eindigt.

“Hij moet pieken. Hij moet scoren. Ze willen twee auto’s die punten pakken in dit overgangsjaar.”

Alpine ziet 2025 als een tussenjaar waarin alles draait om het verzamelen van data en voorbereiding op de overstap naar Mercedes-powerunits in 2026. Stabiliteit is geen prioriteit — effectiviteit wel.

Lees ook:  Pedro de la Rosa over Alpine-gerucht: 'ze hebben misschien de verkeerde Alonso benaderd'

Colapinto heeft eerder bewezen dat hij snelheid heeft, maar zijn dossier bevat ook enkele pijnlijke missers. Zijn crashweekend in Las Vegas, waar hij tweemaal schade veroorzaakte, ligt nog vers in het geheugen van Alpine.

Dat soort fouten kunnen zich nu niet meer herhalen.

“Als hij opnieuw een paar dure fouten maakt, zal dat zwaarder wegen dan één briljant weekend.”

De balans tussen pieken en schadebeheersing is dus cruciaal. Colapinto moet exact op het juiste moment toeslaan en tegelijkertijd schade aan auto én reputatie vermijden.

Vergelijking met teamgenoot Gasly

Een andere graadmeter is teamgenoot Pierre Gasly. Colapinto hoeft hem niet structureel te verslaan, maar hij moet wel aantonen dat hij het niveau aankan. Alpine wil een duo dat onder druk kan leveren.

De Argentijn hoeft dus geen teamleider te worden, maar moet wel het gevoel geven dat hij een vaste waarde kan zijn. Barretto is daar duidelijk over:

“Zolang hij in de buurt van Gasly blijft en hier en daar piekt, heeft hij een goede kans. Maar de tijd om te leren is er niet.”

Het draait om directe waarde. In een team dat vorig jaar stuurloos oogde en dit jaar probeert de basis te leggen voor een nieuwe fase, is er geen ruimte voor coureurs die ‘er misschien wel komen’.

Daar komt nog bij dat Colapinto een enorme fanbase heeft in Argentinië. Die populariteit werkt als een vergrootglas. Elk foutje wordt uitvergroot, elke prestatie wordt opgehemeld. De verwachtingen zijn hoog, en de tolerantie voor middelmatigheid is laag.

Voor Alpine is dat een bonus én een risico. Een succesvolle Zuid-Amerikaanse coureur levert internationale aandacht en marketingwaarde op. Maar alleen als hij overtuigt op de baan.

Lees ook:  FIA dreigt met actie tegen platformen na haataanval: 'respect verdwijnt op social media'

Colapinto weet dat, en de opdracht is helder: in vijf races bewijzen dat hij meer is dan een invaller. Want zoals Barretto zei: “Scoren is belangrijker dan constant zijn.”

En in een paddock waar elke duizendste telt, is dat misschien wel de vreemdste maar hardste realiteit van allemaal.

Gerelateerd nieuws

George Russell Mercedes

FIA laat Red Bull’s protest varen: George Russell woedend over nasleep Canadese GP

Wat begon als een krappe overwinning op Max Verstappen, eindigde voor George...

Yuki Tsunoda Red Bull Racing

Yuki Tsunoda over mentale strijd en plek bij Red Bull: ‘soms geniet ik er niet eens van’

De glimlach is weg, de resultaten blijven uit en de druk neemt...

George Russell

Coureurs hekelen selectieve straffen FIA na GP Canada: ‘pijnlijk voor de geloofwaardigheid van F1’

Na een race vol controverse en onbegrip zijn coureurs en teams het...

George Russell Mercedes

Verstappen en Russell verrassend eensgezind: ‘voor Norris was er geen gat, dit was gedoemd te mislukken’

Het was hét gespreksonderwerp ná de finish van de GP van Canada...