Vlak voor de start van de Grand Prix van Miami nam Lewis Hamilton een opmerkelijke stap.
Volgens de Franse Formule 1-journalist Frédéric Ferret zocht de zevenvoudig wereldkampioen op zondagochtend om 09:00 uur teamchef Fred Vasseur op voor een dringend gesprek over de banden.
“Ik zei tegen Fred: kalmeer. Doe niet zo gevoelig.”
Het moment laat zien hoe gespannen de sfeer bij Ferrari inmiddels is. De onvrede borrelt zichtbaar onder de oppervlakte. Hamiltons initiatief om uit eigen beweging naar Vasseur toe te stappen, kwam niet uit de lucht vallen.
Zijn seizoen bij Ferrari is stroef gestart, en de achtste plaats in Miami – op meer dan een minuut achterstand van winnaar Oscar Piastri – was een nieuw dieptepunt.
Daarbij kwam een reeks scherpe radioberichten waarin Hamilton zich gefrustreerd toonde over het gebrek aan teamorders richting Charles Leclerc.
De Britse coureur vond dat zijn bandenstrategie werd gesaboteerd doordat hij te lang achter zijn teamgenoot bleef hangen. Volgens Ferret zocht Hamilton dus al vóór de race contact met Vasseur, niet om te klagen, maar om te helpen.
“Lewis liep naar Fred toe terwijl wij koffie dronken en zei: ‘Ik wil met je praten over de banden,’” aldus Ferret.
Deze actie laat zien dat Hamilton de discussie niet schuwt. Zelfs niet in een teamomgeving die bekendstaat om politieke gevoeligheid en interne spanningen.
Na de finish: frustratie loopt opnieuw op
Na afloop van de race werd Hamilton opnieuw in gesprek gezien met Vasseur, ditmaal in de hospitality van Ferrari. Wat opviel, was Hamiltons toon. Hij gaf de teambaas mee om vooral ‘rustig aan te doen’ en zich ‘niet zo gevoelig’ op te stellen.
Die woorden klonken als een verwijt, maar Hamilton zelf nuanceerde dat het ging om adrenaline en dat er geen serieuze problemen zijn met het team.
“Er is geen probleem. We hoorden Lewis ook hard zijn tegen Bono bij Mercedes. Het hoort erbij,” stelde Ferret ter verdediging.
Toch is het duidelijk dat de spanning voelbaar is. De interactie met Vasseur en de radiocommunicatie tijdens de race vormen samen een patroon van irritatie. Vooral het uitblijven van duidelijke beslissingen binnen het team lijkt Hamilton dwars te zitten.
Ferret verwees in zijn analyse naar eerdere situaties binnen Ferrari, waaronder de periode van Sebastian Vettel. Ook hij raakte regelmatig gefrustreerd door gebrekkige communicatie en een gebrek aan race-inzicht vanuit de pitmuur.
Volgens Ferret zijn de huidige interne problemen dan ook niet nieuw voor het team. De aanwezigheid van twee topcoureurs – in dit geval Hamilton en Leclerc – maakt het des te lastiger om harmonie te bewaren.
“Ze zijn allebei topcoureurs die voor elkaar willen eindigen. Dat kun je niet voorkomen,” aldus Ferret.
Bij teams met een duidelijke eerste en tweede coureur, zoals Red Bull met Verstappen of Mercedes in het verleden met Bottas, is dat eenvoudiger te managen. Ferrari laat beide coureurs strijden op gelijk niveau, wat onvermijdelijk tot conflicten leidt.
Sleutelpunt: temperatuur in de banden
Volgens Ferret ligt de kern van Ferrari’s prestatieprobleem niet in de racesnelheid, maar in de kwalificaties. Zowel Leclerc als Hamilton zouden moeite hebben om de banden binnen het juiste temperatuurvenster te krijgen tijdens hun snelle ronden.
Het gevolg: slechte startposities en rijden in vuile lucht tijdens de race.
“Het probleem is niet de racesnelheid, maar de kwalificatie. Lewis is statistisch de beste kwalificeerder ooit, Charles is ook sterk – dus het ligt aan de auto,” verklaarde Ferret.
Deze zwakte maakt strategische fouten extra pijnlijk, omdat er vanaf het begin al sprake is van een achterstand. Een fout in communicatie of uitvoering vergroot die achterstand alleen maar.
Ferrari staat op een kruispunt. Aan de ene kant is er het verlangen om de gloriedagen te doen herleven met een kampioenswaardige line-up.
Aan de andere kant is er een gebrek aan structuur en scherpe uitvoering tijdens cruciale momenten. Hamiltons ontmoeting met Vasseur in Miami is daarin veelzeggend: een coureur die gewend is aan precisie, confrontaties niet uit de weg gaat en op zoek is naar verbetering.
De uitdaging voor Vasseur wordt dan ook tweeledig. Enerzijds moet hij Hamilton het gevoel geven dat zijn ervaring en feedback serieus genomen worden.
Anderzijds moet hij het team onder controle houden nu de eerste barsten in de samenwerking met Leclerc en de organisatie zichtbaar worden. De vraag is niet of er problemen zijn, maar hoe lang Ferrari ze kan blijven downplayen zonder ze op te lossen.