Fernando Alonso heeft bevestigd dat hij het Formule 1-seizoen van 2026 waarschijnlijk als zijn laatste jaar zal beschouwen. In een interview benadrukte de tweevoudig wereldkampioen dat de nieuwe reglementen van dat jaar een cruciaal moment zijn voor Aston Martin.
Alonso, die momenteel 32 overwinningen en twee wereldtitels op zijn naam heeft staan, gaf aan dat de samenwerking met Honda en ontwerper Adrian Newey van essentieel belang is voor de ambities van het team.
“Waarschijnlijk – of in ieder geval aan het begin – zal 2026 mijn laatste seizoen in de Formule 1 zijn omdat mijn contract afloopt aan het einde van dat jaar. Het is de tijd van leveren en de tijd van de waarheid,” zei Alonso in een interview.
De samenwerking tussen Aston Martin en Honda begint in 2026, en het team heeft hoge verwachtingen dankzij de komst van toonaangevende technische experts zoals Adrian Newey en Andy Cowell, die eerder verantwoordelijk was voor de dominantie van Mercedes in het V6-hybride tijdperk.
Fernando Alonso debuteerde in 2001 in de Formule 1 en heeft sindsdien meer dan 400 Grands Prix gereden. Zijn laatste overwinning dateert echter uit 2013, toen hij nog voor Ferrari reed. Ondanks zijn leeftijd blijft Alonso competitief en wordt hij door velen beschouwd als een van de meest vastberaden en gedreven coureurs in de sport.
“Fernando wil altijd meer. Als hij 11e staat, wil hij 10e worden. Die mentaliteit is ongeëvenaard,” aldus Flavio Briatore, zijn langdurige manager.
Alonso’s prestaties blijven indrukwekkend, met consistente kwalificaties en sterke races, zelfs in auto’s die niet altijd competitief zijn. In 2026 zal hij 45 jaar oud zijn, wat hem een van de oudste actieve coureurs maakt in de geschiedenis van de sport.
Aston Martin’s ambitieuze project voor 2026
Aston Martin heeft grote plannen voor de introductie van de nieuwe Formule 1-reglementen in 2026. Naast de samenwerking met Honda als powerunitleverancier, heeft het team toonaangevende figuren uit de industrie aangetrokken. Adrian Newey, bekend van zijn succesvolle ontwerpen bij Red Bull, en Andy Cowell, die verantwoordelijk was voor Mercedes’ succes onder de huidige motorreglementen, zullen een sleutelrol spelen.
Belangrijke aanwinsten voor Aston Martin in 2026
Naam | Expertise | Achtergrond |
---|---|---|
Adrian Newey | Ontwerp en aerodynamica | Red Bull Racing |
Andy Cowell | Motorontwikkeling | Mercedes-AMG |
Enrico Cardile | Technische strategie | Ferrari |
Deze investeringen tonen de vastberadenheid van Aston Martin om competitief te worden onder de nieuwe reglementen. Alonso heeft aangegeven dat dit project een belangrijke reden was voor zijn beslissing om tot 2026 te blijven.
Alonso heeft in recente interviews gesproken over de fysieke uitdagingen die hij aan het einde van het seizoen 2024 tegenkwam. Tijdens de Grand Prix van Brazilië kampte hij met rugklachten door extreme porpoising en liep hij een schouderblessure op. Daarnaast had hij te maken met een infectie die zijn prestaties in Mexico en Brazilië beïnvloedde.
“Ik had een infectie die werd behandeld met antibiotica. In Brazilië hadden we veel stuiteren, en dat beschadigde mijn schouder. Gelukkig was ik in Las Vegas bijna volledig hersteld,” aldus Alonso.
Deze fysieke tegenslagen benadrukken de zware fysieke belasting van de Formule 1, zelfs voor een ervaren coureur als Alonso. Hij gaf aan dat hij in 2025 beter voorbereid wil zijn om dergelijke uitdagingen het hoofd te bieden.
Mogelijkheid tot verlenging na 2026
Hoewel Alonso duidelijk heeft gemaakt dat 2026 zijn laatste seizoen zou kunnen zijn, heeft hij de deur op een kier gezet voor een eventuele verlenging. Dit hangt volgens hem volledig af van de prestaties van Aston Martin onder de nieuwe reglementen.
“Als het seizoen van 2026 soepel verloopt en we hebben een goede tijd, zal ik openstaan voor een extra jaar. Maar ik zal het seizoen beginnen alsof het mijn laatste is,” zei Alonso.
Zijn manager Flavio Briatore benadrukte dat Alonso’s vastberadenheid en focus ongeëvenaard zijn, en dat hij zelfs op zijn leeftijd nog op het hoogste niveau presteert. Het blijft echter onzeker of Alonso na 2026 nog de motivatie zal hebben om door te gaan.
De introductie van nieuwe reglementen in 2026 wordt door velen gezien als een kantelpunt in de Formule 1. De samenwerking met Honda en de betrokkenheid van Adrian Newey bieden Aston Martin unieke kansen om mee te dingen naar de titel. Voor Alonso is dit een laatste kans om zijn carrière af te sluiten met een competitieve auto.
De komende jaren zullen cruciaal zijn voor de ontwikkeling van de auto en de integratie van de Honda-powerunit. Alonso heeft benadrukt dat 2026 het seizoen van de waarheid wordt, waarin Aston Martin moet bewijzen dat het zijn ambities kan waarmaken.