Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Hoe de problemen bij Alpine begonnen: ‘direct gevolg van slecht management’
F1 nieuws

Hoe de problemen bij Alpine begonnen: ‘direct gevolg van slecht management’

589
Hoe de problemen bij Alpine begonnen: ‘direct gevolg van slecht management’
Foto: The Race

In 2022 leek Alpine op het hoogtepunt van hun potentieel. Met Fernando Alonso, Esteban Ocon en Oscar Piastri beschikten ze over een line-up die zowel ervaring als toekomstig talent vertegenwoordigde.

Alonso had zijn status als wereldkampioen al bewezen, terwijl Piastri zijn indrukwekkende kampioenschappen in de Formule 3 en Formule 2 als visitekaartje had. Ocon, die zijn eerste Grand Prix-overwinning behaalde, was een stabiele kracht binnen het team.

“De situatie waarbij Alonso en Piastri vertrokken, was een direct gevolg van slecht management,” verklaarde een analist.

Ondanks deze sterkte koos Alpine ervoor om alleen Ocon een contractverlenging te geven. Dit leidde tot een situatie waarin zowel Alonso als Piastri buiten de boot vielen. Alonso voelde zich niet gerespecteerd en vertrok naar Aston Martin, terwijl Piastri uit frustratie met Alpine’s besluiteloosheid bij McLaren tekende.

Dit verlies van talent benadrukte een fundamenteel probleem binnen het team.

De vertrekkeuzes van Alonso en Piastri kunnen niet los worden gezien van het chaotische management binnen Alpine. Sinds 2019 heeft het team vier verschillende teambazen gehad. Deze instabiliteit ondermijnt niet alleen het vertrouwen van coureurs, maar maakt ook lange-termijnplanning bijna onmogelijk.

Toen CEO Laurent Rossi in 2022 fouten maakte bij de contractonderhandelingen, versterkte dit het beeld van een team zonder duidelijke strategie.

De opvolgende benoeming van Pierre Gasly werd gezien als een redelijke keuze, maar het voelde meer als een noodoplossing dan een strategische zet. Gasly’s beschikbaarheid kwam op een cruciaal moment, maar hij was nooit de eerste keuze van Alpine. Andere coureurs zoals Daniel Ricciardo, Mick Schumacher en Antonio Giovinazzi werden overwogen, wat de wanhoop van het team aantoonde.

Lees ook:  Colapinto verrast door verklaring van Alpine: 'zijn geïnteresseerd in Franco'

Gevolgen voor talentontwikkeling

De focus van Alpine op eigen talent, zoals Jack Doohan, leek op papier een positieve stap. Echter, de omstandigheden waaronder Doohan zijn kans kreeg, waren allesbehalve ideaal. Met een proefperiode van slechts zes races en constante druk van potentiële vervangers zoals Franco Colapinto, is het duidelijk dat Alpine geen vertrouwen heeft in hun eigen keuzes.

“Het is bijna onmogelijk om te presteren wanneer je weet dat je elk moment vervangen kunt worden,” aldus een insider.

Deze aanpak ondermijnt niet alleen het moreel van de coureurs, maar creëert ook een giftige werkomgeving waarin niemand zich veilig voelt.

Alpine’s geschiedenis met coureurs toont aan dat er structurele problemen zijn. Daniel Ricciardo vertrok na slechts twee seizoenen, terwijl Alonso herhaaldelijk zijn onvrede uitte over de interne besluitvorming.

“Als zelfs een minder competitief team aantrekkelijker is, zegt dat alles over de reputatie van Alpine,” merkte een analist op.

Zelfs Carlos Sainz koos ervoor om een aanbod van Alpine te weigeren en bij Williams te tekenen, ondanks de minder competitieve staat van dat team. Dit laat zien hoe coureurs Alpine niet meer zien als een aantrekkelijke optie.

Huidige situatie en toekomst

Met een line-up bestaande uit Gasly en Doohan is het niveau van Alpine drastisch gedaald in vergelijking met enkele jaren geleden. Het vertrek van grote namen en het gebrek aan vertrouwen in nieuwe talenten onderstrepen de neerwaartse spiraal waarin het team zich bevindt.

Het feit dat Alpine ooit in staat was om wereldkampioenen en veelbelovende talenten aan te trekken, lijkt nu ver weg. Dit is geen kwestie van pech, maar een direct gevolg van structureel falen binnen het management. Chaos in management leidt tot verliezen:

  • 2022: Verlies van Alonso en Piastri na slechte contractonderhandelingen.
  • 2023: Benoeming van Gasly als “noodoplossing” in een chaotische line-up.
  • 2024: Doohan begint zijn debuut onder zware druk en zonder volledig vertrouwen van het team.
Lees ook:  Alonso presteert 'gelijkwaardig' aan Verstappen met opvallende statistiek in 2024

Deze situaties, gevoed door slechte besluitvorming, tonen aan hoe Alpine hun eigen potentieel vernietigt.

Gerelateerd nieuws

Christian Horner benoemt enige Red Bull RB21-voordeel voor 2025

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, benadrukte dat het extra aerodynamische...

Uitdagingen van Liam Lawson bij Red Bull: scenario’s tegenover Verstappen

Liam Lawson heeft misschien wel de meest uitdagende rol in de Formule...

Max verstappen noemde dit circuit ‘super frustrerend’: gesprekken over terugkeer

Het Istanbul Park-circuit, ooit een geliefd decor voor Formule 1-races, heeft recent...

Max Verstappen krijgt eerste straf van 2025 na incident in simrace

Tijdens de laatste ronde van het 2024-2025 GTP IMSA Global Esports Championship...

Lawson over stabiliteit bij Red Bull: ‘eerste keer dat ik echt kan voorbereiden’

Liam Lawson heeft benadrukt dat de aankomende F1-campagne voor hem uniek is....

Waarom het TT Circuit Assen een potentiële kanshebber is voor Formule 1

Het TT Circuit Assen heeft laten weten open te staan voor het...

Leclerc duidelijk over zijn samenwerking met Lewis Hamilton

Charles Leclerc heeft voorafgaand aan zijn samenwerking met Lewis Hamilton bij Ferrari...

Horner openhartig over uitdagend seizoen bij Red Bull: ‘ongelooflijke diepgang en toewijding’

Het Formule 1-seizoen van 2024 bleek een van de meest uitdagende jaren...