Het begin van een nieuwe fase
Audi heeft onlangs zijn eerste stap gezet in de turbulente markt van Formule 1-coureurs door Nico Hulkenberg een meerjarig contract te bieden, waardoor hij aan het eind van het seizoen 2024 Haas zal verlaten. Deze overstap, die al sinds halverwege 2023 in de maak was, omvatte discussies over de mogelijkheid dat Hulkenberg dit seizoen al naar Sauber zou gaan, voordat hij besloot nog een jaar bij Haas te blijven. Dit betekent een hereniging met Andreas Seidl, met wie Hulkenberg de 24 uur van Le Mans van 2015 won voor Porsche. Destijds was Seidl de teambaas van het uiterst succesvolle Porsche LMP1-team, waaraan Hulkenberg voor twee races in 2015 deelnam, in Spa en Le Mans, waar hij samen met Nick Tandy en Earl Bamber een beroemde debuutzege behaalde in Le Mans.
Een belangrijke schakel in de overstap
Op de vraag hoe belangrijk Seidl was om hem aan boord te krijgen bij Sauber voorafgaand aan de Grand Prix van Miami van dit weekend, antwoordde Hulkenberg: “Ja, hij is ook de bepalende factor daar. Een van de beslissers, een van de belangrijkste mensen in het management bij Audi. Dus natuurlijk kwam het door hem. En hij is een zeer directe en duidelijke man in de omgang met mij.” Hulkenberg gaf ook een voorbeeld van zijn relatie met Seidl, een gesprek uit het F1-seizoen van 2020 toen de Duitse coureur geen voltijds werk had nadat hij door Renault aan het eind van het vorige jaar was laten gaan, en Seidl toen teambaas was bij McLaren.
Terugblik op eerdere ervaringen
“Ik herinner me 2020, toen COVID net voor het seizoen begon, en ik niet zeker wist wat ik wilde doen,” legde Hulkenberg uit. “Maar ik herinner me dat ik hem opbelde en vroeg – hij was destijds bij McLaren. Ik zei: ‘Andy, hoe ziet het eruit? Is er misschien een kans voor mij?’ En hij was direct, ‘Nee, koester geen hoop. Het gaat niet gebeuren.’ En weet je, deze keer, jaren later, was het heel anders. Hij was erg enthousiast om te tekenen en mij te hebben.” Op donderdag in het Hard Rock Stadium herinnerde Hulkenberg zich ook zijn vorige seizoen bij Sauber in 2013, wat toen door velen werd gezien als een voorloper van een overstap naar Ferrari – die motoren leverde aan Sauber – een beweging die nooit plaatsvond.
Teamdynamiek en persoonlijke interacties
“Met het team was alles in orde,” voegde hij eraan toe. “Het was alleen met één persoon dat het moeilijk was. En dat was de teambaas, Monisha [Kaltenborn] op dat moment, wat een beetje moeilijk en lastig was, maar voor de rest was alles prima. Elk team waarvoor ik heb gewerkt en geracet, heb ik nooit problemen gehad met het team, met de monteurs, met de ingenieurs, ik heb altijd genoten van het werken met alle teamleden en als een kracht, als een team, te streven naar prestatie. Dus uiteraard is dat nu heel anders dan toen.”