De laatste zet is gemaakt in de coureursmarkt voor 2025. De tweede stoel bij Audi, voormalig Sauber, is definitief ingevuld met de Braziliaanse rookie Gabriel Bortoleto. Hiermee komt er een einde aan de speculaties rondom het Audi-team, dat in 2026 volledig onder de vlag van Audi zal opereren.
Naast Nico Hülkenberg, die eerder zijn plek veiligstelde, voegt Bortoleto zich bij het team, wat voor een nieuwe generatie in de Formule 1 staat.
Gabriel Bortoleto is een opvallende naam in de jongere lichting van Formule 1-talenten. Onder leiding van Mattia Binotto, die het Audi F1-project aanstuurt, kwam Bortoleto naar voren als een sterke kandidaat voor het tweede stoeltje bij Sauber.
Hoewel er twijfels waren over de keuze tussen een ervaren coureur en een rookie, werd besloten dat Bortoleto de toekomst van Audi’s F1-team zal versterken.
Audi ziet in Bortoleto een topcoureur voor de toekomst. Volgens het team zelf markeert deze keuze een verschuiving naar een nieuwe generatie:
“In Bortoleto geloven we dat we een van de toptalenten voor de toekomst hebben vastgelegd,” zegt Audi in een verklaring.
Moeilijke beslissingen: afscheid van Valtteri Bottas
Voor Valtteri Bottas betekent deze beslissing een onverwacht afscheid van zijn plek bij Sauber. Hoewel Bottas aanvankelijk in een sterke positie leek om zijn contract te verlengen, bleef de bevestiging hiervan lang uit.
Pas na de Braziliaanse Grand Prix kwam het nieuws naar buiten dat Bottas en teamgenoot Zhou hun stoelen bij Sauber moesten opgeven. Deze lang uitgestelde beslissing zorgde voor onzekerheid over Bottas’ toekomst in de Formule 1.
Bottas, een van de meest ervaren coureurs op de grid, begon 2024 met de hoop op een verlenging. Echter, de komst van Binotto en de nieuwe plannen van Audi gooiden roet in het eten. Ondanks dat Bottas al in verregaande contractbesprekingen was, koos Sauber uiteindelijk toch voor een andere weg met Bortoleto.
Een merkwaardig aspect in deze situatie is de reden voor de lange vertraging in de beslissing. Audi leek aanvankelijk niet helemaal zeker over het moment om Bortoleto in de Formule 1 te introduceren, vooral vanwege de vraag of hij al in 2025 aan de grid moest verschijnen of moest wachten tot Audi’s volledige overname in 2026.
Red Bull’s jacht op Franco Colapinto
Ondanks dat Max Verstappen en Sergio Perez onder contract staan tot het einde van 2026, is Red Bull openlijk op zoek naar vervanging voor Perez. Colapinto, momenteel Williams-coureur, heeft de aandacht van Red Bull getrokken door zijn indrukwekkende prestaties en veerkracht.
De interesse van Red Bull in Colapinto is geen geheim. Tijdens de Braziliaanse Grand Prix werd teamleider Christian Horner gezien in gesprek met Williams-teamhoofd James Vowles. Deze gesprekken draaiden vermoedelijk om Colapinto en de potentiële mogelijkheden om hem los te weken bij Williams.
Red Bull wordt echter geconfronteerd met een aanzienlijke vraagprijs; Williams heeft de waarde van Colapinto flink verhoogd door zijn Zuid-Amerikaanse sponsors.
Williams heeft Colapinto voor 2024 ingeroepen als vervanger voor Logan Sargeant. De impact van Colapinto’s prestaties, zoals zijn snelheid en competitieve instelling tegen teamgenoot Alex Albon, heeft Red Bull overtuigd dat hij een sterke kandidaat is om Perez te vervangen.
Toch overweegt het team ook alternatieven, zoals Liam Lawson en Yuki Tsunoda, die zichzelf steeds sterker profileren in het Red Bull-systeem.
Franco Colapinto’s prijskaartje en sponsorbelangen
Williams heeft een hoge waarde aan Colapinto toegekend, mede door zijn Zuid-Amerikaanse sponsordeals. Deze contracten hebben het Williams-team versterkt, maar bemoeilijken een mogelijke overgang naar Red Bull.
De huidige waarde van Colapinto, zoals ingeschat door Williams, en het bedrag dat Red Bull bereid is te betalen:
Kenmerk | Williams’ Vraagprijs | Red Bull’s Bod |
---|---|---|
Waarde Colapinto | $10 miljoen | $3 miljoen |
Sponsorwaarde | Groot door Zuid-Amerikaanse sponsors | Lage bijdrage |
“De snelheid en vastberadenheid die Colapinto toont is precies wat we zoeken in een topcoureur,” aldus een senior Red Bull-vertegenwoordiger.
Red Bull blijft echter voorzichtig door zijn prestaties in de gaten te houden, vooral na zijn crash in Brazilië. Colapinto moet zich in de laatste races bewijzen als hij werkelijk een kans wil maken op de Red Bull-stoel in 2025.