Toto Wolff, teambaas van Mercedes, heeft een opvallende strategie onthuld voor de jonge Italiaanse coureur Kimi Antonelli. In tegenstelling tot George Russell, die eerst drie seizoenen bij Williams reed, zal Antonelli in 2025 direct bij Mercedes debuteren als vervanger van Lewis Hamilton.
Wolff legt uit dat ze Antonelli “kneedbaar” en “niet beïnvloed” willen houden door hem niet eerst bij een ander team te laten rijden. Het doel is om Antonelli vanaf het begin volledig volgens de Mercedes-filosofie op te leiden, zonder invloeden van buitenaf.
“De reden dat Antonelli direct voor Mercedes rijdt en niet eerst zijn debuut maakt bij Williams, is omdat je hem kneedbaar wilt hebben – als je het zo kunt noemen – door externe ervaringen,” aldus Wolff.
Wolff benadrukt dat ze willen voorkomen dat Antonelli eerst bij een ander team andere gewoontes, gedragingen en technische inzichten opdoet die mogelijk niet stroken met de werkwijze van Mercedes. Door hem direct in het fabrieksteam te plaatsen, kan Mercedes Antonelli vanaf dag één vormen volgens hun eigen visie en methodes.
Nieuwe generatie bij Mercedes
Met het vertrek van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton naar Ferrari in 2025, ziet Wolff de komst van Antonelli als het begin van een nieuw tijdperk voor Mercedes. Het team kiest bewust voor een jonge line-up met George Russell en de 18-jarige Antonelli om een frisse start te maken
Wolff licht toe dat na het succesvolle Hamilton-tijdperk, waarin Mercedes acht constructeurstitels op rij won, nu het moment is aangebroken om een nieuwe generatie coureurs op te leiden. Hij ziet in Russell en Antonelli de toekomst van het team en wil hen de ruimte geven om zich te ontwikkelen.
De Oostenrijkse teambaas benadrukt dat de focus volledig ligt op Russell en Antonelli voor de komende jaren. Hij stelt dat er momenteel geen gesprekken of twijfels zijn over de line-up voor 2026, ondanks geruchten over interesse in Max Verstappen.
“Al onze focus in het team ligt op George en Kimi,” verklaart Wolff. “Er is geen discussie, geen twijfel over wat we doen voor 2026, want we praten over 2024 en 2025.”
Druk en prestaties
Hoewel Wolff vertrouwen uitspreekt in zijn jonge coureursduo, erkent hij ook dat er hoge verwachtingen zijn. Hij beschrijft Formule 1 als een “drukvat” waarin meedogenloze prestaties worden verwacht. Dit verklaart volgens hem waarom contracten in de sport vaak relatief kort zijn.
Wolff hoopt dat de combinatie Russell-Antonelli voor vele jaren succesvol zal zijn voor Mercedes, maar benadrukt tegelijkertijd dat beide coureurs zullen moeten presteren om hun plek in het team te behouden.
Hij ziet het als een kans voor beide coureurs om zich te bewijzen en te laten zien dat zij de toekomst van Mercedes kunnen vormgeven.
“We verwachten moeilijke momenten. Mensen zullen twijfelen. We zullen ook hoogtepunten zien. Kimi zal op termijn de echte deal zijn, misschien nog niet meteen,” voorspelt Wolff.
Wolff trekt een interessante parallel tussen Antonelli’s situatie en die van andere coureurs die op jonge leeftijd in de Formule 1 debuteerden. Hij verwijst specifiek naar Kimi Räikkönen, die in 2001 rechtstreeks vanuit de Formule Renault naar de Formule 1 promoveerde bij Sauber.
Coureur | Debuutjaar | Leeftijd bij debuut | Vorige klasse |
---|---|---|---|
Kimi Räikkönen | 2001 | 21 | Formule Renault |
Kimi Antonelli | 2025 | 19 | Formule 2 |
Wolff ziet in deze voorbeelden bewijs dat een snelle promotie naar de Formule 1 succesvol kan zijn, mits het talent en de juiste begeleiding aanwezig zijn.
Hij is ervan overtuigd dat Antonelli over de benodigde vaardigheden beschikt om deze uitdaging aan te gaan.De Mercedes-teambaas benadrukt echter dat geduld belangrijk zal zijn.
Hij verwacht dat Antonelli tijd nodig zal hebben om te groeien en zich aan te passen aan de hoge druk van de Formule 1. Wolff ziet het als de taak van Mercedes om Antonelli de ruimte te geven zich te ontwikkelen binnen de “gekke, harde en meedogenloze omgeving” van de koningsklasse van de autosport.
Italiaanse trots
Wolff ziet in de promotie van Antonelli ook een kans om de Italiaanse autosportfans te enthousiasmeren. Hij merkt op dat er in Italië, een land met een rijke racecultuur, een honger is naar jonge talenten die de kans krijgen in een topteam.
“Italië is een raceland. Er is een honger naar jonge coureurs die de kans krijgen in de topwagen. Hij heeft die kans. Ik denk dat Italië gek zal worden van de volgende superster,” voorspelt Wolff.
De teambaas verwacht dat de komst van Antonelli naar Mercedes veel aandacht zal genereren in Italië. Hij ziet het als een kans voor zowel Antonelli als Mercedes om een nieuwe fanbase aan te boren en de populariteit van het team in Italië te vergroten.Wolff benadrukt echter dat de focus primair ligt op de sportieve prestaties en ontwikkeling van Antonelli.
De extra aandacht en druk vanuit Italië zullen volgens hem geen invloed hebben op de manier waarop Mercedes met hun jonge talent omgaat.