Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Wat zijn de kosten van een Formule 1 auto?
Overig

Wat zijn de kosten van een Formule 1 auto?

49
Lance Stroll
Foto: tje23acf

Een Formule 1-auto is het summum van autosporttechnologie en prestaties. Deze high-tech racemachines worden zorgvuldig ontworpen en ontwikkeld door de beste engineers en beïnvloed door de nieuwste trends en innovaties. Maar wat zijn eigenlijk de kosten van zo’n indrukwekkende bolide?

Het budgetplafond voor een Formule 1-team in 2023 is vastgesteld op zo’n 150 miljoen dollar voor het ontwerp en de ontwikkeling van de twee auto’s. Dit plafond was oorspronkelijk 135 miljoen dollar, maar is verhoogd vanwege de inflatie en het aantal races op de kalender. Voor elke extra race mogen teams 1,2 miljoen dollar extra uitgeven. Daarnaast is er een inflatiebonus toegekend en mogen teams per sprintrace 150.000 dollar extra besteden. Dit brengt de totale kosten van een Formule 1-auto op gemiddeld tussen de 11 en 14 miljoen euro.

De kosten van een Formule 1-auto zijn hoog vanwege de enorme hoeveelheid onderzoek en ontwikkeling die erachter schuilgaat. Elk onderdeel, van de voorvleugel tot de versnellingsbak en de krachtbron, heeft een aanzienlijk prijskaartje. Daarnaast spelen ook de kosten voor de motor, salarissen van de rijders en andere medewerkers een rol. Al deze factoren maken de Formule 1-auto tot een kostbaar staaltje techniek.

Belangrijkste punten:

  • De kosten van een Formule 1-auto bedragen gemiddeld tussen de 11 en 14 miljoen euro.
  • Het budgetplafond voor een Formule 1-team in 2023 is zo’n 150 miljoen dollar.
  • De kosten zijn hoog vanwege het intensieve onderzoek en ontwikkeling dat achter elke component van de auto zit.
  • Naast het ontwerp en de ontwikkeling zijn er ook andere factoren die bijdragen aan de kosten, zoals de motor en de salarissen van de rijders en andere medewerkers.
  • De Formule 1-auto is een staaltje hoogwaardige techniek en prestaties.

Wat is het F1-budgetplafond?

De Formule 1 maakt vanaf 2021 gebruik van een budgetplafond. Dit is het maximale bedrag dat de teams per jaar mogen uitgeven aan het ontwerp en de ontwikkeling van de twee wagens. Hierbij zijn de kosten voor de motor en de salarissen voor de rijders en de drie best betaalde medewerkers zoals gezegd niet meegenomen. Met het budgetplafond hoopt men de verschillen tussen de grote, rijke fabrieksteams en de kleinere formaties te verkleinen.

Het gewicht van een F1-auto

Een Formule 1-auto is een technisch hoogstandje dat is ontworpen om snelheid en prestaties te leveren op het racecircuit. Naast krachtige motoren en geavanceerde aerodynamica is het gewicht van een F1-auto een cruciale factor in zijn prestaties. Het gewicht van een F1-auto heeft invloed op de acceleratie, de remprestaties en de wendbaarheid.

In 2023 is het vereiste totale gewicht van een Formule 1-auto, inclusief de coureur, minimaal 798 kilogram, exclusief brandstof. Van dit totale gewicht moet minimaal 80 kilogram afkomstig zijn van de coureur en zijn stoeltje. Als een coureur minder weegt, moet er extra ballastgewicht worden toegevoegd om aan deze vereiste te voldoen. Deze regel is ingesteld om de druk op de coureur te verminderen om zo licht mogelijk te zijn, vooral voor de grotere coureurs.

Een F1-auto weegt dus niet alleen het gewicht van de technische componenten, maar ook het gewicht van de coureur speelt een rol. Elk onderdeel van de auto wordt zorgvuldig ontworpen en materialen worden gekozen om het gewicht te minimaliseren zonder de prestaties in gevaar te brengen.

Door het beperkte gewicht van de F1-auto’s is er veel aandacht voor het gebruik van lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel en titanium. Dit draagt bij aan de hoge kosten van deze auto’s, die vaak worden gebruikt als ultieme race machines en niet bedoeld zijn voor dagelijks gebruik op de openbare weg.

Het gewicht van een Formule 1-motor

Een veelgestelde vraag in de Formule 1 is: hoeveel weegt een Formule 1-motor? Het gewicht van de motor is een belangrijke factor in de prestaties van een auto. Vanaf het seizoen 2023 bedraagt het minimumgewicht voor de power unit van een F1-krachtbron 151 kilogram. Dit was voorheen 145 kilogram. Met deze verhoging wil men het gebruik van zeldzame en dure materialen inperken. Het gewicht van de motor heeft niet alleen invloed op de snelheid, maar ook op de wendbaarheid en grip van de auto. Het is een delicate balans tussen het streven naar meer vermogen en de noodzaak om het gewicht binnen de perken te houden.

Een Formule 1-motor bestaat uit verschillende onderdelen, zoals de verbrandingsmotor, de hybridisatiesystemen en de elektronica. Elk van deze onderdelen draagt bij aan het totale gewicht van de motor. Het gebruik van lichtgewicht materialen is essentieel om het gewicht van de motor te verminderen, maar ook om de betrouwbaarheid en duurzaamheid te waarborgen.

In de onderstaande tabel vind je een overzicht van de gewichten van enkele belangrijke onderdelen van een Formule 1-motor:

Onderdeel Gewicht (in kilogram)
Verbrandingsmotor 80
Hybridisatiesystemen 45
Elektronica 26
Totaal 151

Het gewicht van de motor is slechts een van de vele factoren die de prestaties van een Formule 1-auto beïnvloeden. Het team van ingenieurs werkt nauw samen om de ideale balans te vinden tussen gewicht, vermogen en betrouwbaarheid. Het streven naar een lichtgewicht motor zonder concessies te doen aan de prestaties is een constante uitdaging in de Formule 1.

Het aantal pk in een F1-auto

Volgens bronnen hebben de topteams in 2019 de grens van 1.000 pk al doorbroken. Dit wordt bereikt door de optelsom van de verbrandingsmotor, die goed is voor ruim 800 pk, en de elektrische systemen zoals MGU-H en MGU-K, die samen ongeveer 160 pk leveren.

Component Vermogen
Verbrandingsmotor 800+ pk
Elektrische systemen (MGU-H en MGU-K) 160+ pk

Hoe lang duurt een F1-race?

Een Formule 1 Grand Prix heeft een minimale lengte van 305 kilometer. Het duurt zo’n anderhalf uur voordat de coureurs deze afstand hebben afgelegd, afhankelijk van het circuit en eventuele incidenten. De langste race van het jaar is de Grand Prix van Singapore: de coureurs hebben hier bijna twee uur voor nodig om de finish te halen. De kortste race qua afstand is de Grand Prix van Monaco: deze gaat traditioneel over ‘slechts’ 260 kilometer.

Grand Prix Lengte Minimale Tijd
Singapore 305 km Bijna twee uur
Monaco 260 km Ong. anderhalf uur

Hoe werkt de kwalificatie in de Formule 1?

De F1-kwalificatie is bedoeld om de startopstelling voor de Grand Prix te bepalen. Deze sessie, doorgaans op zaterdagmiddag verreden, bestaat uit drie segmenten: Q1, Q2 en Q3.

In het eerste gedeelte komen alle coureurs de baan op om in een tijdsbestek van achttien minuten hun snelst mogelijke tijd op de klokken te zetten. Na deze tijd vallen de vijf langzaamste rijders af. Hun tijden bepalen de startvolgorde voor de posities zestien tot en met twintig.

In Q2 gaan de overgebleven vijftien rijders op zoek naar een goede tijd, waarbij opnieuw de vijf langzaamste coureurs afvallen. Hun tijden bepalen de startvolgorde voor posities elf tot en met vijftien.

In Q3 gaan de tien snelste rijders hun snelste tijd neerzetten en strijden ze om de pole-positie.

Segment Aantal coureurs Tijdsbestek Startvolgorde
Q1 Alle coureurs 18 minuten Posities 16-20
Q2 Overgebleven 15 coureurs 15 minuten Posities 11-15
Q3 Top 10 snelste coureurs 12 minuten Pole-positie

Wat is de snelste pitstop ooit?

De snelste F1-pitstop ooit is neergezet door de crew van Red Bull Racing. Zij kregen het in de Grand Prix van Brazilië 2019 voor elkaar om hun rijder Max Verstappen in 1,82 seconde te voorzien van vier nieuwe banden. Het team uit Milton Keynes staat al langere tijd bekend om haar razendsnelle pitstops.

Snelste pitstops in de Formule 1
Plaats Team Tijd Rijder Grand Prix
1 Red Bull Racing 1,82 Max Verstappen Grand Prix van Brazilië 2019
2 Red Bull Racing 1,88 Alexander Albon Grand Prix van Brazilië 2019
3 Red Bull Racing 1,91 Pierre Gasly Grand Prix van Brazilië 2019

Waarom zijn Formule 1-wagens zo duur?

De prijs van Formule 1-onderdelen is zo hoog, doordat er een enorme hoeveelheid onderzoek achter schuilgaat. Omdat de teams verschillende budgetten hebben, is het lastig vast te stellen wat een gemiddelde F1-auto kost. Zo kost een neusvleugel zo’n 140.000 euro, een stuur bijna 50.000 euro en de versnellingsbak en power unit respectievelijk zo’n 330.000 en 7,5 miljoen euro. De totale waarde van een complete Formule 1-auto wordt geschat tussen de 11 en 14 miljoen euro.

Wat kost een F1-crash?

Een zware crash in de Formule 1 kan leiden tot aanzienlijke kosten voor het team. Zo bedroegen de reparatiekosten na een horrorcrash in 2022 maar liefst 2,5 miljoen euro. De prijzen van onderdelen zoals een voorvleugel, remschijven en banden kunnen flink oplopen. De totale kosten van een crash hangen af van de schade aan de auto en de benodigde reparaties.

Onderdeel Kosten
Voorvleugel €140.000
Remschijven Varieert
Banden Varieert

Het brokkenpiloten-kampioenschap der Formule 1

In de Formule 1 wordt ook het brokkenpiloten-kampioenschap bijgehouden. Hierbij wordt de gemaakte schade per coureur en per team opgeteld. Een zware crash kan leiden tot hoge kosten en kan invloed hebben op het budget van een team. Het brokkenpiloten-kampioenschap houdt bij welke coureur de meeste schade heeft veroorzaakt en dus de hoogste kosten heeft gemaakt.

Het kostenoverzicht per onderdeel van een Formule 1-bolide

Elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een flink prijskaartje. Van een voorvleugel tot aan de krachtbron, elke component heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel ongeveer €145.000 en een versnellingsbak €425.000. De kosten kunnen per team verschillen, maar dit geeft een idee van de prijzen die worden gehanteerd in de Formule 1.

Gerelateerd nieuws

De rol van Aerodynamica in Formule 1: Meer dan alleen snelheid

Wanneer we de gloriërende wereld van Formule 1 nader beschouwen, is het...

Achter de schermen: De rol van een Formule 1 Team Strategist

Het succes van een Formule 1 team tijdens een grand prix hangt...

Hoe Formule 1 de wereld van motorsport beïnvloedt

De impact van Formule 1 op de motorsport wereld is onbetwistbaar. Als...

Formule 1’s grootste rivaliteiten: Verhalen die de sport vormden

Door de jaren heen heeft de Formule 1 zich niet alleen onderscheiden...

Formule 1’s meest onvergetelijke comebacks

De wereld van de Formule 1, een synoniem voor snelheid, precisie en...

De wetenschap achter F1 banden: grip, slijtage en strategie

In de wereld van de Formule 1 zijn banden veel meer dan...

Achter de schermen: Een dag in het leven van een F1 monteur

Wat gebeurt er achter de schermen van de glinsterende Formule 1-wereld? Dit...

De meest iconische races in de geschiedenis van Formule 1

Gedurende haar roemruchte geschiedenis heeft de F1 de wereld enkele legendarische Formule...