De uitdagingen van een reservestrijder
Felipe Drugovich, de F2-kampioen van 2022, bevindt zich in een unieke positie. In tegenstelling tot veel reservestrijders, die beperkte mogelijkheden hebben om daadwerkelijk op de baan te komen, houdt Drugovich zich bezig met sim running en een programma van privétests met een twee jaar oude auto. Dit jaar krijgt hij de upgrade naar het model van 2022, wat hem een voordeel biedt ten opzichte van anderen die slechts sporadisch tijdens rookie FP1-sessies in actie komen.
Verschillende benaderingen in de autosport
Drugovich’s benadering verschilt van die van andere teams zoals Sauber en Alpine, die respectievelijk Theo Pourchaire in de Super Formula en Jack Doohan in het World Endurance Championship willen plaatsen. Deze coureurs komen direct uit een F2-seizoen, terwijl Drugovich al een jaar niet meer actief heeft geracet. Ondanks zijn talent en een behoorlijk sponsorspakket, blijkt het voor Drugovich moeilijk om door te stromen naar een vaste F1-racestoel.
De situatie bij Aston Martin
Bij Aston Martin staat Drugovich voor een ongewone uitdaging: één stoel is langdurig bezet door Lance Stroll, terwijl de andere bestemd is voor een gevestigde toprijder zoals Fernando Alonso. Dit maakt het voor Drugovich lastig om een duidelijk pad naar voren te zien binnen het team. Desondanks voelt hij zich comfortabel bij Aston Martin, waar hij zich zowel op als naast de baan blijft ontwikkelen door privétests en andere activiteiten.
De afwegingen van een reservestrijder
Hoewel Drugovich dicht bij een stoel bij Williams leek te zijn, koos hij uiteindelijk voor een verblijf bij Aston Martin. Hij geeft aan dat hij zich daar comfortabel voelt en waardeert de ondersteuning die hij krijgt. Er blijft echter de vraag of hij vrijgegeven zou worden voor een andere racestoel, mocht die kans zich in 2024 voordoen.
Balanceren tussen ontwikkeling en race-actie
Drugovich erkent dat het een uitdaging is om geen reguliere race-activiteiten te hebben, ondanks zijn lange ervaring in het racen. Hij blijft echter gefocust op zijn doel om een vaste plek in de F1 te veroveren, zelfs als dit ten koste gaat van mogelijkheden in andere raceklassen.
De realiteit van private tests
De privétests met de oudere specificatie auto zijn een belangrijk onderdeel van zijn ontwikkeling. Drugovich geeft toe dat het soms lastig is om zijn voortgang te meten, vooral omdat de omstandigheden en materialen (zoals banden en motor) kunnen verschillen. Desondanks heeft hij indrukwekkende resultaten behaald in deze tests.
De uitdagingen van het behouden van momentum
Drugovich staat voor de uitdaging om zijn momentum te behouden in een zeer competitieve omgeving. Met jongere talenten zoals Oliver Bearman en Zak O’Sullivan die opkomen, is het voor Drugovich essentieel om zich te blijven bewijzen en mogelijkheden te grijpen wanneer deze zich voordoen.
De steun van Brazilië
Als Brazilië’s voornaamste hoop op een terugkeer in de F1, voelt Drugovich de steun, maar ook de druk van zijn landgenoten. Hij ziet deze druk echter als positief en gebruikt het als motivatie om zijn droom van een volledig F1-seizoen te realiseren.