Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Verstappen’s rijstijl botst met de RB20: Dit is waarom het niet werkt
F1 nieuws

Verstappen’s rijstijl botst met de RB20: Dit is waarom het niet werkt

101
max verstappen
Foto: The Racing Guru

Max Verstappens rijstijl botst met de RB20 vanwege aanzienlijke onderstuurproblemen en een gebrek aan balans in de auto. De RB20, die ontworpen is met specifieke technische keuzes, biedt niet de voorste grip die Verstappen nodig heeft voor zijn kenmerkende rijstijl.

Deze stijl, waarbij hij vroeg remt en veel snelheid meeneemt door de bocht, vereist een zeer sterke voorkant van de auto. Door de huidige onderstuur en het onvermogen van de auto om goed te roteren, kan Verstappen niet het maximale uit de RB20 halen. Dit verslechterd zijn prestaties aanzienlijk, vooral in langzame en middelmatige bochten waar de rijder het verschil maakt.

“Max Verstappen heeft aangegeven dat de huidige balans van de RB20 niet toereikend is voor zijn rijstijl, en dat de auto daardoor onvoorspelbaar en lastig te besturen is,” aldus het Red Bull-team.

Verstappens kenmerkende rijstijl en de uitdagingen met de RB20

Max Verstappen staat bekend om zijn unieke rijstijl, waarbij hij vroeg remt en met hoge snelheid bochten aansnijdt. Deze aanpak vereist dat de auto extreem goed reageert op zijn input, vooral bij het ingaan van de bocht.

De voorzijde van de auto moet hierbij bijzonder sterk zijn, zodat de auto precies doet wat Verstappen wil. Dit was in eerdere seizoenen met de RB19 en RB18 het geval, waarin Verstappen zijn vaardigheden maximaal kon benutten.

In de RB20, echter, komen deze sterke punten niet tot hun recht. De auto vertoont een aanzienlijke mate van onderstuur, wat betekent dat de voorkant van de auto niet goed genoeg reageert op de stuurbewegingen. Dit zorgt ervoor dat de auto niet de gewenste richting inslaat bij het ingaan van de bocht, wat voor Verstappen uiterst problematisch is.

De balans tussen de voor- en achterkant van de auto is verstoord, waardoor hij zijn gebruikelijke rijstijl niet kan toepassen zonder concessies te doen aan zijn snelheid en controle.

De technische tekortkomingen van de RB20

De onderstuurproblemen in de RB20 komen niet zomaar uit de lucht vallen. Het ontwerp van de auto is een resultaat van een technische aanpak die volgens sommige bronnen vooral door Pierre Wach is bepaald. Deze aanpak heeft ervoor gezorgd dat de auto een zeer specifieke set-up heeft, die voor Verstappen nu nadelig uitpakt.

Lees ook:  Red Bull nieuwe RB20-ontwikkelingsplan met veelbelovende verwachtingen voor Perez

De afstemming van de auto lijkt vooral gericht te zijn op andere aspecten van de prestaties, zoals aerodynamica, maar heeft de balans in bochten verwaarloosd.

Tijdens de races in Zandvoort en Monza werden deze tekortkomingen duidelijk zichtbaar. Vooral in de medium- en hogesnelheidsbochten van Monza had Verstappen grote moeite om de auto goed te positioneren.

De voorbanden grepen niet zoals verwacht, waardoor hij vaak uit de ideale lijn werd geduwd. Dit resulteerde in aanzienlijke tijdsverlies en onvoorspelbare wegligging, wat zijn vertrouwen in de auto verder ondermijnde.

Hoe balans en bandenslijtage de prestaties beïnvloeden

Een andere grote uitdaging waar Verstappen mee te maken heeft, is de bandenslijtage die door de onderstuur wordt verergerd. Omdat de voorkant van de auto niet voldoende grip heeft, moet Verstappen continu corrigeren en bijsturen, wat de banden extra belast.

Dit resulteert in een snellere slijtage van de voorbanden, waardoor de prestaties van de auto gedurende de race verder achteruitgaan. In Monza werd dit probleem bijvoorbeeld pijnlijk duidelijk toen de banden tegen het einde van de sectoren hun grip volledig verloren, wat de auto vrijwel onbestuurbaar maakte.

Hierdoor kan Verstappen niet voluit gaan in bochten zoals Parabolica, waar maximale snelheid en precisie cruciaal zijn. Het gebrek aan vertrouwen in de auto zorgt ervoor dat hij minder agressief kan rijden, wat in een sport zoals Formule 1 het verschil kan maken tussen winst en verlies.

Waarom de RB20 niet aansluit bij Verstappens voorkeuren

Verstappens voorkeur voor een lichte overstuur in de auto staat haaks op wat de RB20 momenteel biedt. De auto neigt niet alleen naar onderstuur, maar vertoont ook een onvoorspelbaar gedrag dat beide uiteinden van de balans betreft.

Dit maakt het voor Verstappen moeilijk om zijn gebruikelijke strategieën toe te passen, zoals het beheersen van de achterzijde tijdens het uitaccelereren van bochten.

Eerdere auto’s zoals de RB19 boden een perfecte balans die Verstappen in staat stelde om zijn volledige potentieel te benutten. De huidige RB20 daarentegen, dwingt hem om compromissen te sluiten, waardoor hij niet op zijn best kan presteren.

Lees ook:  Mercedes kijkt naar alternatieven voor Verstappen in 2026

De onderstuurproblemen, gecombineerd met de grillige balans van de auto, maken het voor Verstappen bijna onmogelijk om de snelheid en precisie te halen die hij normaal gesproken tentoonstelt.

Oplossingen binnen Red Bull

Binnen het Red Bull-team is er een groeiend besef dat de huidige problemen met de RB20 diepgaand zijn en een fundamentele verandering vereisen. Max Verstappen heeft zelf aangegeven dat er dringend aanpassingen nodig zijn om de auto weer competitief te maken.

De focus ligt nu op het vinden van een oplossing die de balans van de auto herstelt en de onderstuurproblemen minimaliseert. Dit zal echter tijd kosten, en het is onzeker of deze problemen op korte termijn volledig kunnen worden opgelost.

De ingenieurs van Red Bull werken nauw samen met Verstappen om de juiste set-up te vinden die beter aansluit bij zijn rijstijl. Dit vereist echter een delicate balans tussen het behoud van de aerodynamische voordelen van de auto en het verbeteren van de grip en stabiliteit in bochten.

Het proces van experimenteren met verschillende instellingen en componenten is in volle gang, maar de uitdagingen zijn aanzienlijk.

De huidige situatie

Max Verstappen bevindt zich momenteel in een positie waarin hij zijn rijstijl moet aanpassen aan een auto die niet aan zijn verwachtingen voldoet. De RB20 biedt niet de stabiliteit en controle die hij nodig heeft om op zijn gebruikelijke niveau te presteren.

Ondanks zijn talent en aanpassingsvermogen, blijft het een grote uitdaging om het maximale uit de auto te halen onder de huidige omstandigheden.

Verstappens prestaties in de recente races tonen aan dat hij, ondanks de tekortkomingen van de RB20, nog steeds in staat is om indrukwekkende resultaten te behalen. Zijn tweede plaats in Zandvoort was daar een duidelijk voorbeeld van. Echter, zolang de onderstuurproblemen en de onbalans in de auto niet worden opgelost, zal hij blijven strijden tegen de beperkingen van de RB20.

Gerelateerd nieuws

Lando Norris verduidelijkt ‘snitch’-beschuldiging over VSC-incident met Verstappen

Lando Norris heeft in een interview duidelijk gemaakt dat hij niet probeerde...

Red Bull onderzoekt flexibele voorvleugels: FIA verduidelijking noodzakelijk

Red Bull is bereid om de route van flexibele voorvleugels te verkennen,...

Perez krijgt psychologische boost: ‘balansproblemen bij Red Bull komen niet alleen van hem’

Sergio Perez heeft een aanzienlijke psychologische boost ervaren sinds gebleken is dat...

Overstap Verstappen naar Aston Martin dichterbij: ‘hij brengt teams naar de top’

De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull lijkt steeds meer op...

Zege voor Piastri in chaotische GP Azerbeidzjan, Verstappen worstelt naar P5

De Grand Prix van Azerbeidzjan kende een spectaculaire ontknoping met Oscar Piastri...

Ferrari’s SF-24 domineert in 90° bochten: perfecte handling en snelle opwarming van de voorkant

Charles Leclerc heeft opnieuw bewezen dat hij een meester is op stratencircuits....

Leclerc op pole in Azerbeidzjan, zware klap voor Norris’ titelkansen

Charles Leclerc heeft in een zenuwslopende kwalificatie voor de Grand Prix van...

Leclerc over oorzaak van verhitte radiobericht tijdens Baku training

Charles Leclerc kreeg in de tweede vrije training in Baku te maken...