Charles Leclerc kreeg in de tweede vrije training in Baku te maken met een onverwacht probleem met zijn auto, en dat leidde tot een pittige uitbarsting over de teamradio.
Terwijl hij in de eerste sessie nog vrolijk de snelste tijd neerzette, liep het in de tweede training even helemaal mis. Nadat hij eerder op de dag was gecrasht, kwam hij weer op de baan, maar het voelde gewoon niet goed.
Leclerc was er zeker van dat er iets niet in de haak was met zijn auto en riep over de radio: “Controleer de data, want ik denk dat er iets is verbogen.”
Ferrari zei dat alles oké was, maar Leclerc vertrouwde het niet. Zijn frustratie steeg tot een kookpunt toen hij herhaaldelijk bleef aandringen dat er iets mis moest zijn: “Ik rijd niet meer met deze auto. Ik kom naar binnen. Het kan niet dat jullie dat niet in de data zien!”
“Ik rijd niet meer met deze auto. Ik kom naar binnen. Het is onmogelijk dat je dat niet op de data kunt zien!” – Charles Leclerc
Een verborgen probleem gevonden
Na het incident bleek dat Leclerc gelijk had. Ferrari ontdekte uiteindelijk een probleem met een onderdeel van de auto dat vlak voor de sessie was geïnstalleerd.
Het zorgde voor een vreemd gevoel in het stuur, en dat deed zijn vertrouwen geen goed. Het probleem had overigens niets te maken met de crash van eerder, toen Leclerc bij bocht 15 de controle verloor en in de muur belandde. Leclerc gaf sportief toe dat die fout helemaal zijn eigen schuld was: hij remde te hard op een vuile baan.
“Het probleem had niets te maken met de crash. De monteurs hebben geweldig werk geleverd om de auto weer in elkaar te zetten.” – Charles Leclerc
Het probleem werd snel opgelost, maar het kostte Leclerc kostbare tijd op de baan. Hij kon minder ronden rijden dan gepland, maar nadat het defecte onderdeel was vervangen, voelde hij zich weer klaar voor de strijd. Dit incident laat zien hoe zelfs een klein technisch detail een grote impact kan hebben op het vertrouwen van een coureur.
Terug naar de top in FP1
Ondanks de ellende in FP2, was de eerste vrije training voor Leclerc een succesverhaal. Hij zette de snelste tijd neer, slechts 0,006 seconden sneller dan Red Bull-coureur Sergio Perez. Dit benadrukt hoe klein de marges zijn op het Baku City Circuit, waar een fractie van een seconde het verschil kan maken tussen winnen en verliezen.
Het ging echter niet zonder slag of stoot. Hoewel Leclerc de snelste tijd neerzette, maakte hij ook een fout toen hij de controle over zijn auto verloor en hard in de muur belandde.
De schade aan de voorzijde van de auto was aanzienlijk, en Ferrari moest flink aan de bak om de auto op tijd klaar te krijgen voor FP2. Dat is een beetje zoals te veel saus op je pizza doen – het lijkt een klein foutje, maar het zorgt wel voor een enorme puinhoop.
Toen Leclerc na zijn tweede klacht zijn auto terugbracht, sprong het Ferrari-team meteen in actie. Binnen no-time werd de auto omsingeld door een “muur van rood” in de pitbox, en de monteurs gingen direct aan de slag.
Hun snelle reactie zorgde ervoor dat Leclerc niet te veel tijd verloor en zijn training weer kon hervatten. Het zijn dit soort momenten waarop de samenwerking tussen coureur en team cruciaal is om problemen snel op te lossen en zo veel mogelijk tijd op de baan te benutten.
Hoe Leclerc zich voorbereidt op de kwalificatie
Nadat het probleem met de auto was opgelost, verlegde Leclerc zijn focus naar de rest van het weekend in Baku. Hij gaf aan dat er nog steeds werk aan de winkel was, zowel aan de auto als aan zijn rijstijl. Tijdens FP2 was hij nog bezig met het vinden van zijn referentiepunten. Ondanks de tegenslagen bleef Leclerc optimistisch over zijn kansen in de kwalificatie.
“We zijn snel, dus dat is een goed teken. Hopelijk kunnen we morgen nog meer snelheid vinden.” – Charles Leclerc
Ferrari’s snelle reacties en vermogen om problemen op te lossen, zullen cruciaal zijn om Leclerc competitief te houden in de resterende sessies van het weekend.
Moment | Gebeurtenis |
---|---|
FP1 | Leclerc zet snelste tijd neer, 0,006s sneller dan Perez |
Bocht 15 | Leclerc crasht tijdens FP1, voorvleugel zwaar beschadigd |
FP2 start | Leclerc meldt via de radio een vreemd gevoel met stuur |
Probleem | Ferrari ontdekt defect onderdeel in de stuurinrichting |
Reparatie | Ferrari vervangt het onderdeel en Leclerc hervat FP2 |
Leclerc’s incident in Baku toont nog maar eens aan hoe zelfs de kleinste technische details een groot verschil kunnen maken in de Formule 1. Een kapot onderdeel hier, een crash daar – het kan allemaal zo snel omslaan.