Lance Stroll, coureur voor Aston Martin, stond tijdens de mediadag voorafgaand aan de Grand Prix van Italië op Monza duidelijk niet te trappelen om met de pers te spreken.
Ondanks de recente wijziging in het format van de pre-race mediadag, die meer interactie met de media zou moeten bevorderen, gaf Stroll nauwelijks antwoord op de vragen van Ted Kravitz, de bekende F1-commentator van Sky Sports.
Volgens Kravitz was Stroll bijzonder kortaf en sprak hij niet meer dan zes woorden in reactie op de vragen. Dit is opvallend, zelfs voor Stroll, die bekend staat als iemand die niet graag met de pers praat. Kravitz merkte op dat Stroll niet in een goede stemming leek te zijn:
“Ik weet niet of Lance een slechte voorbereiding of een slechte week heeft gehad, of dat hij gewoon geïrriteerd is, maar hij had duidelijk geen zin om te praten.”
“Zes woorden was alles wat ik kreeg, zelfs met de twee vragen die ik stelde.” – Ted Kravitz
In contrast met zijn teamgenoot Fernando Alonso, die uitgebreid inging op vragen over zijn prestaties en de stand van zaken binnen het team, bleef Stroll afzijdig. Het gebrek aan communicatie van Stroll tijdens deze mediadag roept vragen op over zijn gemoedstoestand en voorbereiding op de race in Monza.
Aston Martin’s uitdagingen in het huidige F1-seizoen
Het seizoen 2024 heeft voor Aston Martin tot nu toe weinig hoogtepunten gekend. Hoewel het team met regelmaat als het snelste buiten de top vier wordt genoemd, blijft het gat naar teams als Ferrari en Mercedes aanzienlijk. Fernando Alonso, de ervaren Spaanse coureur van het team, heeft zijn best gedaan om zoveel mogelijk punten te verzamelen, maar tijdens de Grand Prix van Nederland in Zandvoort wist hij slechts één punt te behalen.
Zijn teamgenoot Lance Stroll daarentegen viel zelfs buiten de top tien, ondanks het feit dat hij zich nog wel naar Q3 wist te vechten.
Deze resultaten zijn symptomatisch voor het seizoen van Aston Martin, waar de consistentie en prestaties vaak te wensen overlaten. Alonso heeft zijn frustratie uitgesproken over het onvermogen van het team om dichter bij de topteams te komen.
Hij gaf aan dat hoewel de huidige F1-reglementen naar behoren werken door de top vier teams te laten strijden om overwinningen, het probleem bij Aston Martin zelf ligt: “Het is niet de schuld van de reglementen dat we het gat niet hebben kunnen dichten, het ligt aan ons team.”
Strolls geringe interactie met de media kan mogelijk ook gezien worden in het licht van de teleurstellende prestaties van het team. Het lijkt erop dat de druk op de jonge Canadees toeneemt, vooral nu zijn ervaren teamgenoot blijft presteren binnen de grenzen van wat het team kan bereiken.
De relatie tussen Alonso en Stroll
Het duo Alonso en Stroll vormt een interessante combinatie binnen het Aston Martin-team. Hoewel er tekenen zijn van wederzijds respect en een ogenschijnlijk goede relatie tussen de twee coureurs, zijn er momenten waarop de spanning tussen hen voelbaar is.
Tijdens de Grand Prix van Nederland leek Alonso bijvoorbeeld een subtiele sneer te geven richting Stroll, hoewel het duo naar buiten toe doorgaans vriendelijk met elkaar omgaat.
Race | Fernando Alonso | Lance Stroll |
---|---|---|
Dutch GP (Zandvoort) | 10e | 13e |
Belgian GP | 8e | 11e |
Hungarian GP | 11e | 10e |
British GP | 8e | 7e |
Austrian GP | 18e | 13e |
Spanish GP | 12e | 14e |
Canadian GP | 6e | 7e |
Monaco GP | 11e | 14e |
Emilia-Romagna GP | 19e | 9e |
Miami GP | 9e | 17e |
Stroll, die al sinds 2017 in de Formule 1 actief is, heeft ondanks zijn ervaring nog steeds moeite om consistent te presteren op het hoogste niveau. Zijn drie podiumplaatsen en een enkele pole position uit 2020 zijn in vergelijking met de prestaties van zijn teamgenoten aan de magere kant.
Dit heeft mogelijk bijgedragen aan zijn huidige terughoudendheid tegenover de media en zijn onwil om vragen te beantwoorden, zelfs tijdens verplichte mediaverplichtingen.
Monza: Een cruciaal weekend voor Aston Martin
Het raceweekend in Monza, de 16e Grand Prix van het seizoen, zou een belangrijke test kunnen zijn voor Aston Martin. Met meer voorspelbare weersomstandigheden dan in Zandvoort, hebben de teams de kans om hun auto’s optimaal af te stellen.
Dit zou Aston Martin in staat kunnen stellen om hun ware potentieel te laten zien, mits beide coureurs in de juiste gemoedstoestand aan de start verschijnen.
Fernando Alonso heeft eerder laten weten dat hij de strijd om de titel van ‘beste van de rest’ serieus neemt, met 50 punten op zijn naam tot nu toe.
Echter, het lijkt erop dat Stroll moeite heeft om hetzelfde prestatieniveau te behalen. De komende dagen in Monza zullen cruciaal zijn om te zien of Stroll zijn vorm kan herpakken en of het team in staat is om dichter bij de top vier te komen.