Red Bull Racing beschikt momenteel over de oudste windtunnel op de Formule 1-grid. De huidige faciliteiten in Bedford zijn meer dan 70 jaar oud en dateren uit de tijd van de Koude Oorlog. Volgens teambaas Christian Horner is de windtunnel inmiddels “een overblijfsel uit de Koude Oorlog”.
Ondanks voortdurende updates om de technologie up-to-date te houden, wordt de tunnel door technici van het team gezien als een beperkende factor op de lange termijn.
Andere teams hebben in de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in moderne windtunnels. McLaren maakte jarenlang gebruik van Toyota’s faciliteiten in Keulen, maar beschikt sinds 2023 over een eigen ultramoderne windtunnel. Aston Martin heeft eveneens een nieuwe windtunnel geïntegreerd in hun gloednieuwe fabriek in Silverstone.
Voor Red Bull is de bouw van een nieuwe windtunnel dan ook een essentiële stap om de concurrentie bij te blijven.
Bouwvoorsprong en planning
Red Bull heeft groen licht gekregen van het moederbedrijf om een nieuwe windtunnel te bouwen op de Red Bull Campus in Milton Keynes. De bouw bevindt zich momenteel drie maanden voor op schema. Dit werd bevestigd door technisch directeur Pierre Wache, die de voortgang van het project nauwlettend in de gaten houdt.
“Met de bouwwerkzaamheden en daarna alle nieuwe machines weet je nooit precies wanneer het klaar is, maar op dit moment lopen we voor op schema,” – Pierre Wache
Het oorspronkelijke plan voorzag dat de windtunnel operationeel zou zijn in 2026. De huidige voorsprong op de bouwschema’s zou het echter mogelijk kunnen maken dat de windtunnel al in de loop van 2026 inzetbaar wordt voor het ontwikkelen van de auto voor het seizoen 2027.
De huidige windtunnel van Red Bull, hoewel gemoderniseerd, heeft volgens Pierre Wache duidelijke beperkingen. Dit wordt vooral merkbaar bij het zoeken naar kleine verbeteringen in aerodynamische prestaties. Deze beperkingen zorgen ervoor dat het team creatieve oplossingen moet vinden om toch competitief te blijven.
“Het is een oud hulpmiddel dat we hebben geüpdatet. Binnenin zit veel nieuwer materiaal, maar we hebben te maken met beperkingen. We proberen die te omzeilen, maar dat is duidelijk moeilijker als je naar kleine verschillen zoekt,” – Pierre Wache
De nieuwe windtunnel moet deze beperkingen elimineren en Red Bull in staat stellen om nauwkeuriger en efficiënter te werken aan aerodynamische ontwikkelingen. Wache benadrukte dat de nieuwe faciliteit het team voordelen zal bieden die met het huidige model niet haalbaar zijn.
Invloed van technologische vooruitgang op F1-teams
Formule 1-teams investeren fors in infrastructuur om concurrentievoordeel te behalen. De windtunnel speelt hierin een cruciale rol, omdat het de aerodynamische efficiëntie van de auto bepaalt. Onderstaand een overzicht van recente investeringen in windtunneltechnologie door andere teams:
Team | Windtunnel locatie | Operationeel sinds |
---|---|---|
McLaren | Woking | 2023 |
Aston Martin | Silverstone | 2023 |
Red Bull | Milton Keynes (in aanbouw) | Verwacht in 2026 |
Het gebruik van een verouderde windtunnel plaatst Red Bull in een achterstandspositie ten opzichte van rivalen met toegang tot geavanceerdere faciliteiten. Toch heeft het team door slimme updates en efficiënte strategieën de prestaties weten te maximaliseren, zoals te zien is in hun recente successen.
De huidige windtunnel van Red Bull heeft een rijke geschiedenis binnen de Formule 1. Pierre Wache noemde dat de tunnel zelfs werd gebruikt door Jos Verstappen tijdens zijn tijd bij Arrows. Deze historische waarde maakt het des te opmerkelijker dat Red Bull erin slaagt om met deze oudere faciliteit nog steeds topprestaties neer te zetten.
“Het is de oudste windtunnel in de sport. Ik sprak er laatst zelfs nog over met Jos Verstappen, dat deze tunnel al gebruikt werd toen hij bij Arrows reed,” – Pierre Wache
Met de bouw van de nieuwe windtunnel zet Red Bull een belangrijke stap naar de toekomst. Hoewel de huidige infrastructuur nog steeds in staat is om competitieve auto’s te leveren, biedt de nieuwe faciliteit mogelijkheden om het ontwikkelingsproces verder te optimaliseren en aerodynamische grenzen te verleggen.
De nieuwe windtunnel belooft niet alleen efficiëntere testmogelijkheden, maar ook een hogere nauwkeurigheid in aerodynamische simulaties. Deze technologische voordelen zullen Red Bull helpen om bij te blijven in een sport waar kleine verschillen vaak bepalend zijn voor succes.
Bovendien kunnen de nieuwe faciliteiten leiden tot kostenbesparingen op de lange termijn, doordat er minder afhankelijkheid is van externe partners of simulaties.