Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Mercedes: ontwikkeling liep achter bij wisselende 2024-prestaties
F1 nieuws

Mercedes: ontwikkeling liep achter bij wisselende 2024-prestaties

758
Mercedes: ontwikkeling liep achter bij wisselende 2024-prestaties
Foto: Steffen Prößdorf

Mercedes begon het Formule 1-seizoen van 2024 met een achterstand die van invloed bleek op het hele ontwikkelingsproces. De introductie van de W15, die gebruikmaakte van een meer conventioneel ontwerp voor de sidepods en een pushrod-achterophanging, zorgde aanvankelijk voor balansproblemen en inconsistenties op verschillende circuits.

Volgens Andrew Shovlin, trackside engineering director bij Mercedes, leidde deze achterstand tot een vertraagde implementatie van verbeteringen, waardoor de auto regelmatig achterbleef in de strijd om de ontwikkeling met de topteams.

“De auto was aan het begin van het seizoen niet goed in balans en presteerde niet consistent op verschillende circuits,” zei Shovlin.

In de eerste zeven races moest het team zich vooral richten op het oplossen van basisproblemen voordat verdere ontwikkelingen mogelijk waren. Dit proces zette Mercedes op achterstand in vergelijking met teams zoals Red Bull, Ferrari en McLaren, die hun updates eerder in het seizoen konden introduceren.

Hierdoor bleef Mercedes soms competitief voor een paar races, maar verloor het al snel terrein wanneer andere teams hun eigen upgrades doorvoerden.

De impact van vertraagde updates

Een van de belangrijkste oorzaken van Mercedes’ wisselende prestaties in 2024 was de timing van hun updates. Terwijl rivaliserende teams hun upgrades strategisch tijdens cruciale momenten in het seizoen introduceerden, kwam Mercedes vaak te laat met verbeteringen. Dit werd benadrukt door Shovlin:

“Als we updates eerder brachten, waren ze kleiner. Wanneer we later kwamen, hadden we een groter pakket, maar waren we niet snel genoeg in het leveren ervan,” legde Shovlin uit.

Onderstaand de timing en impact van Mercedes’ updates in vergelijking met concurrenten:

Lees ook:  George Russell evenaart 40 jaar oud record van Ayrton Senna: 'uitzonderlijke consistentie'
TeamTiming updatesImpact op prestaties
MercedesLater in het seizoenKortstondige verbetering
Red BullBegin en midden seizoenConsistente dominantie
McLarenHalverwege seizoenStabiele stijging in ranglijst
FerrariVerspreid over seizoenWisselende prestaties per circuit

Door deze onregelmatigheden moest Mercedes genoegen nemen met slechts enkele competitieve momenten, terwijl de topteams het momentum vasthielden door hun constante verbeteringen.

Naast de vertraagde updates kampten Mercedes-coureurs met andere structurele problemen in de W15. Een van de meest prominente kwesties was de oververhitting van de achterbanden. Dit probleem kwam vooral tot uiting op circuits met warme omstandigheden, zoals Singapore.

Terwijl de W15 in koelere omstandigheden de banden sneller op temperatuur bracht dan andere auto’s, resulteerde dit in verhoogde thermische degradatie tijdens warmere races.

“Oververhitting aan de achterkant is een gebied waar we niet zo sterk zijn als McLaren, Red Bull of Ferrari. Dat heeft ons op zondag vaak een grote achterstand gegeven,” aldus Shovlin.

Daarnaast bleek het optimaliseren van de rijhoogte op hobbelige circuits een grote uitdaging. Hoewel Mercedes geen significante afwijkingen vertoonde in rijhoogte-analyse ten opzichte van concurrenten, bleef het moeilijk om consistentie te vinden op ruigere banen.

Het gebrek aan stabiliteit op dergelijke circuits beperkte de mogelijkheden van het team om zich effectief aan te passen aan de omstandigheden.

Strategische focus en ontwikkelingen

Om te kunnen concurreren, benadrukte Shovlin het belang van snelle probleemoplossing in de ontwikkelingsstrijd binnen de Formule 1. Het succes van een team hangt af van de snelheid waarmee technische uitdagingen worden aangepakt en opgelost. Hij zei hierover:

“Het hele proces van ontwikkeling in de Formule 1 draait om het oplossen van problemen en dit sneller doen dan je concurrenten.”

Dit omvatte niet alleen het aanpakken van bandendegradatie, maar ook het ontwikkelen van een betere aanpak voor het koelen en stabiliseren van de achteras. Werkzaamheden in deze gebieden waren cruciaal om de prestatiekloof met de koplopers te dichten.

Lees ook:  Russell roept FIA-president Ben Sulayem op tot duidelijkheid over doelstellingen

De prestaties van Mercedes varieerden sterk per type circuit. Hieronder staat een overzicht van de prestaties in verschillende omstandigheden:

Circuit typeUitdaging MercedesPrestatieniveau
Koelere circuitsSnelere bandenopwarmingCompetitief
Warme circuitsOververhitting achterbandenSignificant prestatienadeel
Hobbelige circuitsMoeite met rijhoogteInconsistentie in prestaties

Deze tabel laat zien dat de prestaties van Mercedes sterk afhankelijk waren van externe factoren, wat een consistente strijd met de concurrentie bemoeilijkte.

Het seizoen 2024 toonde aan dat zelfs een topteam zoals Mercedes kan worstelen met de uitdagingen van een nieuw concept en veranderende regelgeving.

De problemen met de W15 benadrukten de noodzaak van een holistische benadering in ontwikkeling, waarbij balans, bandentemperatuur en rijhoogte centraal stonden. Door deze aspecten te analyseren, kunnen teams zoals Mercedes leren van hun fouten en stappen zetten richting verbetering.

Gerelateerd nieuws

Mercedes ziet positieve signalen voor 2026 powerunit vergelijkbaar met 2014-dominantie

De voorbereidingen van Mercedes op de nieuwe regels voor 2026 roepen herinneringen...

Max Verstappen naar Mercedes: Het mogelijke effect op de coureursmarkt in 2026

Hoewel Verstappen tot eind 2028 onder contract staat bij Red Bull, is...

Christian Horner benoemt enige Red Bull RB21-voordeel voor 2025

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, benadrukte dat het extra aerodynamische...

Uitdagingen van Liam Lawson bij Red Bull: scenario’s tegenover Verstappen

Liam Lawson heeft misschien wel de meest uitdagende rol in de Formule...

Max verstappen noemde dit circuit ‘super frustrerend’: gesprekken over terugkeer

Het Istanbul Park-circuit, ooit een geliefd decor voor Formule 1-races, heeft recent...

Max Verstappen krijgt eerste straf van 2025 na incident in simrace

Tijdens de laatste ronde van het 2024-2025 GTP IMSA Global Esports Championship...

Lawson over stabiliteit bij Red Bull: ‘eerste keer dat ik echt kan voorbereiden’

Liam Lawson heeft benadrukt dat de aankomende F1-campagne voor hem uniek is....

Waarom het TT Circuit Assen een potentiële kanshebber is voor Formule 1

Het TT Circuit Assen heeft laten weten open te staan voor het...