Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Red Bull gaat verder met experimenten aan vloer tijdens GP van Italië
F1 nieuws

Red Bull gaat verder met experimenten aan vloer tijdens GP van Italië

180
red bull mclaren
Foto: F1 Unleashed

Red Bull zet zijn experimenten voort met een hybride versie van de vloer tijdens de Grand Prix van Italië om te achterhalen waarom de RB20 aan concurrentiekracht heeft verloren ten opzichte van McLaren en Mercedes. Het team vermoedt dat de geüpgradede vloer, die in mei tijdens de Emilia Romagna Grand Prix werd geïntroduceerd, de oorzaak is van de problemen.

Tijdens de Grand Prix van Nederland werd een alternatieve vloer getest op Max Verstappen’s auto, een zogenaamde ‘Franken-floor’, een combinatie van het oude ontwerp dat succesvol was aan het begin van het seizoen en recente verbeteringen. Door de wisselende weersomstandigheden was het echter moeilijk om de prestaties van deze vloer goed te meten.

Red Bull zal in Monza opnieuw verschillende vloerconfiguraties testen om te bepalen of de nieuwe vloer de oorzaak is van de balansproblemen van de RB20.

“Het probleem is dat in Zandvoort, met de wind en de regen, het erg moeilijk was om een goed beeld te krijgen,” aldus Max Verstappen.

Red Bull’s problemen met balans

Red Bull Racing bevindt zich in een fase waarin het team op zoek is naar de oorzaken van de verminderde prestaties van hun RB20-bolide. Dit is vooral opvallend omdat de wagen aan het begin van het seizoen zo dominant was, met vier overwinningen in de eerste vijf races.

De focus ligt nu op de vloer van de auto, die tijdens de Grand Prix van Italië opnieuw zal worden getest met verschillende configuraties.

Het team vermoedt dat de vloer, die werd geïntroduceerd tijdens de Emilia Romagna Grand Prix, mogelijk de oorzaak is van de huidige problemen. Daarom heeft het team ervoor gekozen om een hybride vloer te gebruiken, ook wel de ‘Franken-floor’ genoemd.

Deze vloer combineert elementen van het oorspronkelijke ontwerp dat zo succesvol was aan het begin van het seizoen, met nieuwere componenten die sindsdien zijn toegevoegd. Het doel is om te begrijpen of de nieuwe componenten daadwerkelijk bijdragen aan de prestatieproblemen of dat ze juist een verbetering zouden moeten zijn.

Lees ook:  McLaren's sector 1 prestaties zetten Mercedes onder druk tijdens de Italiaanse Grand Prix

Max Verstappen reed tijdens de Grand Prix van Nederland met deze ‘Franken-floor’, terwijl teamgenoot Sergio Perez de nieuwere vloerconfiguratie gebruikte. Helaas waren de weersomstandigheden in Zandvoort verre van ideaal, wat het lastig maakte om duidelijke conclusies te trekken over de effectiviteit van de hybride vloer.

Verstappen over Adrian Newey’s vertrek

Een belangrijke ontwikkeling binnen het Red Bull-team is het aangekondigde vertrek van ontwerpgigant Adrian Newey aan het einde van dit jaar.

Newey, die al jaren een cruciale rol speelt in de technische ontwikkeling van Red Bull’s Formule 1-wagens, zal na zijn vertrek geen technische input meer leveren. Dit roept vragen op over de impact van zijn afwezigheid op de huidige prestaties van het team.

Hoewel Verstappen aangeeft dat er geen direct verband is tussen Newey’s vertrek en de huidige problemen, is het duidelijk dat Red Bull zich in een uitdagende situatie bevindt. Het team moet nu zonder Newey’s input verder werken aan het verbeteren van de balans van de RB20.

Ondanks de uitdagingen blijft het team vastberaden om de problemen op te lossen en de auto weer competitief te maken.

“Normaal gesproken zou het niet uit moeten maken of iemand vertrekt, maar sinds het nieuws bekend werd dat hij weggaat, is het moeilijker geworden,” aldus Verstappen.

Prestaties in Zandvoort

De Grand Prix van Nederland bood Red Bull een kans om de effectiviteit van hun hybride vloer te testen onder raceomstandigheden. Hoewel de race zelf werd gekenmerkt door wisselende weersomstandigheden, was het voor Red Bull cruciaal om zoveel mogelijk data te verzamelen.

Helaas maakten de winderige en regenachtige omstandigheden het moeilijk om de prestaties van de verschillende vloerconfiguraties goed te evalueren.

Ondanks de uitdagende omstandigheden merkte Verstappen op dat de auto met de ‘Franken-floor’ niet noodzakelijk langzamer was, maar dat andere teams in de tussentijd aanzienlijke stappen hadden gemaakt in de ontwikkeling van hun wagens.

Dit betekent dat zelfs als Red Bull zou terugkeren naar een oudere specificatie, dit niet noodzakelijk een snellere oplossing zou zijn.

Lees ook:  Coulthard en Webber verklaren oorzaak van crash Kimi Antonelli in Monza

De focus van het team ligt nu op het herstellen van de balans van de RB20, wat volgens Verstappen de belangrijkste factor is om de auto weer competitief te maken. Het team begrijpt de balansproblemen en werkt aan oplossingen om de auto beter bestuurbaar en competitiever te maken.

De testresultaten

Tijdens de Grand Prix van Nederland gebruikte Red Bull een hybride vloerontwerp, wat hen waardevolle inzichten gaf, ondanks de uitdagende omstandigheden. Het team zal deze inzichten gebruiken om verdere experimenten uit te voeren tijdens de Grand Prix van Italië.

Deze experimenten zullen cruciaal zijn om te bepalen of de nieuwe vloerconfiguratie echt de oorzaak is van de balansproblemen waarmee het team momenteel te maken heeft.

Het is belangrijk om op te merken dat hoewel de hybride vloer niet noodzakelijk langzamer is, het team zich bewust is van de noodzaak om de balans van de auto te verbeteren. De resultaten van de tests in Monza zullen van cruciaal belang zijn om te bepalen welke richting het team moet inslaan om de RB20 weer op het niveau van de concurrentie te krijgen.

De komende Grand Prix van Italië zal een belangrijke rol spelen in Red Bull’s zoektocht naar antwoorden. Het team zal opnieuw experimenteren met verschillende vloerconfiguraties, waarbij zowel Max Verstappen als Sergio Perez betrokken zullen zijn.

Dit keer hoopt het team duidelijkere data te verzamelen, aangezien het circuit van Monza aanzienlijk verschilt van dat van Zandvoort. Het snelle en vloeiende karakter van Monza biedt mogelijk een betere gelegenheid om de prestaties van de ‘Franken-floor’ nauwkeurig te evalueren.

De testresultaten in Monza zullen cruciaal zijn om te bepalen welke richting Red Bull moet inslaan om de prestaties van de RB20 te verbeteren.

Het team blijft vastberaden om de balansproblemen op te lossen en de auto weer competitief te maken. Met de aankomende experimenten hoopt Red Bull de juiste stappen te zetten om hun wagen terug te brengen naar de top van het veld.

Gerelateerd nieuws

Russell verbaasd door wisselende prestaties tijdens GP Azerbeidzjan: ‘we waren echt traag’

George Russell gaf na de Grand Prix van Azerbeidzjan openhartig toe dat...

Oscar Piastri over de crash tussen Perez en Sainz: ‘geen beste vrienden’

Het hele weekend hing er al wat in de lucht tussen Carlos...

Perez confronteert Sainz: Wat gebeurde er na de crash in Baku?

Na de crash tussen Sergio Perez en Carlos Sainz in de slotfase...

Lando Norris verduidelijkt ‘snitch’-beschuldiging over VSC-incident met Verstappen

Lando Norris heeft in een interview duidelijk gemaakt dat hij niet probeerde...

Red Bull onderzoekt flexibele voorvleugels: FIA verduidelijking noodzakelijk

Red Bull is bereid om de route van flexibele voorvleugels te verkennen,...

Perez krijgt psychologische boost: ‘balansproblemen bij Red Bull komen niet alleen van hem’

Sergio Perez heeft een aanzienlijke psychologische boost ervaren sinds gebleken is dat...

Overstap Verstappen naar Aston Martin dichterbij: ‘hij brengt teams naar de top’

De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull lijkt steeds meer op...

Zege voor Piastri in chaotische GP Azerbeidzjan, Verstappen worstelt naar P5

De Grand Prix van Azerbeidzjan kende een spectaculaire ontknoping met Oscar Piastri...