Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Red Bull en McLaren strijden om de overhand in Zandvoort met cruciale upgrades
F1 nieuws

Red Bull en McLaren strijden om de overhand in Zandvoort met cruciale upgrades

107
red bull racing
Foto: Formula Today

Red Bull en McLaren hebben beiden significante updates geïntroduceerd voor de Dutch Grand Prix in Zandvoort, in een poging hun posities in het kampioenschap te versterken. Red Bull komt met een driedelige upgrade, waarbij twee van deze verbeteringen specifiek gericht zijn op prestatieverbeteringen.

De nieuwe motorafdekking van de RB20, die een smallere centrale uitlaat creëert, is ontwikkeld om aan de koelvereisten van de komende races te voldoen.

Daarnaast zijn er updates aan de Halo en spiegelsteunen, die specifiek ontworpen zijn om de druk langs de zijkanten en vloer van de auto te optimaliseren door een betere uitlijning met de lokale stromingsomstandigheden.

McLaren heeft echter niet stilgezeten en heeft zes nieuwe onderdelen toegevoegd aan hun MCL38. Deze updates omvatten onder andere een compleet nieuw achtervleugel-assemblage en een vernieuwde beam wing, specifiek gericht op de hoge downforce-eisen van het circuit van Zandvoort.

Verder heeft McLaren wijzigingen aangebracht aan de remmen, ophanging en vloer, met als enige doel de prestaties te verbeteren. Een nieuwe voorrem-scoop verbetert de luchtstroom, wat resulteert in een verhoogde aerodynamische belasting zonder afbreuk te doen aan de koeling van de remmen.

Daarnaast is de voorwielophanging aangepast om dit positieve effect te versterken. De bijgewerkte vloer randen zorgen voor een algehele verbetering van de prestaties van de vloer door een verhoogde lokale belasting en verbeterde stroming, terwijl een geüpdatete achterwielophanging de luchtstroom rondom de achterhoek, diffuser en beam wing optimaliseert.

“Deze updates zijn cruciaal voor onze prestaties in Zandvoort en de rest van het seizoen,” zegt een woordvoerder van McLaren.

Details van upgrades van Red Bull en McLaren

De upgrades die Red Bull en McLaren hebben geïntroduceerd voor de Dutch Grand Prix in Zandvoort vormen een cruciale factor in hun strijd om het kampioenschap. Red Bull heeft een drietal verbeteringen aangebracht aan hun RB20, waarbij twee van deze upgrades specifiek gericht zijn op prestatieverbeteringen.

De meest opvallende wijziging is de nieuwe motorafdekking, die een smallere centrale uitlaat creëert. Dit ontwerp is afgestemd op de koelvereisten die in de komende races steeds belangrijker zullen worden. Het is een duidelijk signaal dat Red Bull bereid is om zelfs de kleinste marges te optimaliseren in hun jacht op het kampioenschap.

De Halo en spiegelsteunen van de RB20 zijn ook bijgewerkt, met als doel de totale druk die beschikbaar is stroomafwaarts langs de zijkanten en de vloer van de auto te verbeteren. Deze aanpassingen zijn specifiek ontworpen om beter te aligneren met de lokale stromingsomstandigheden, waardoor de aerodynamische efficiëntie van de auto verder wordt verbeterd.

Lees ook:  Adrian Newey over akkoord met Christian Horner voor Red Bull betrokkenheid na 2025

Deze veranderingen benadrukken de continue zoektocht van Red Bull naar prestatiewinst, zelfs in gebieden waar de winsten mogelijk marginaal lijken.

Aan de andere kant heeft McLaren een agressieve aanpak gekozen door zes upgrades te introduceren aan hun MCL38. De nieuwe achtervleugel en beam wing zijn direct gericht op de hoge downforce-eisen van het Zandvoort-circuit. Deze componenten zijn cruciaal voor het behouden van de grip in de snelle bochten van het circuit, wat van essentieel belang is voor snelle rondetijden.

McLaren’s strategie met zesdelige upgrade

McLaren heeft de zomerpauze benut om een uitgebreide reeks verbeteringen door te voeren aan hun MCL38. De nieuwe achtervleugel-assemblage en de geüpdatete beam wing zijn specifiek ontwikkeld om aan de hoge downforce-eisen van het Zandvoort-circuit te voldoen.

Dit circuit staat bekend om zijn snelle bochten, waar downforce een cruciale rol speelt in het handhaven van stabiliteit en snelheid. Door deze componenten te vernieuwen, verwacht McLaren dat hun auto’s beter zullen presteren in deze uitdagende omstandigheden.

Naast de aanpassingen aan de vleugels, heeft McLaren ook de remmen, ophanging en vloer van de MCL38 aangepakt. De nieuwe front brake scoop is ontworpen om de luchtstroom naar de achterkant van de auto te verbeteren, wat resulteert in een verhoogde aerodynamische belasting zonder dat dit ten koste gaat van de koeling van de remmen.

Dit is een belangrijke verbetering, aangezien remkoeling een cruciale factor is tijdens races op circuits met veel remzones zoals Zandvoort.

De aanpassingen aan de voorwielophanging zijn bedoeld om de verbeterde luchtstroom die door de nieuwe rem-scoop wordt gecreëerd, te ondersteunen en verder te optimaliseren. Deze synergie tussen de verschillende componenten benadrukt de holistische benadering die McLaren hanteert bij het verbeteren van hun auto’s.

De bijgewerkte vloer randen zijn ontworpen om de algehele prestaties van de vloer te verbeteren door een verhoogde lokale belasting en een verbeterde luchtstroming, terwijl de geüpdatete achterwielophanging de luchtstroom rondom de achterhoek, diffuser en beam wing verder optimaliseert.

Upgrades van andere teams in Zandvoort

Naast Red Bull en McLaren hebben ook andere teams upgrades geïntroduceerd voor de Dutch Grand Prix. Alpine heeft bijvoorbeeld hun A524 verbeterd met een nieuwe voorste suspension leg, dat een betere luchtstroom controle en aerodynamische voordelen biedt door een gezondere luchtstroom naar de achterkant van de auto.

Lees ook:  Verstappen's rijstijl botst met de RB20: Dit is waarom het niet werkt

De winglets rond het achterste remkanaal zijn ook opnieuw geconfigureerd om een efficiëntere balans tussen downforce en luchtweerstand te bereiken.

Williams heeft een volledig nieuwe vloer geometrieën geïntroduceerd om de lokale belasting en luchtstroom te verbeteren. Daarnaast zijn de belangrijkste kenmerken van de diffuser opnieuw geprofileerd om optimaal gebruik te maken van de verbeterde luchtstroom aan de voorkant van de vloer.

Deze veranderingen zijn bedoeld om de prestaties van de FW46 te verbeteren, waarbij het doel is om het team weer regelmatig in de punten te brengen.

VCARB en Haas hebben ook kleine maar significante aanpassingen doorgevoerd aan hun auto’s. VCARB heeft de remkanalen en winglets aangepast, met minder remkoelingseisen die ruimte bieden voor downforce-genererende apparaten.

Haas heeft veranderingen aangebracht aan de neus, voorvleugel en voorophanging van hun VF-24, waarbij de nieuwe voorvleugel zorgt voor een nieuwe lastverdeling en een schonere luchtstroom langs de neus en het chassis.

Effecten van de upgrades

De upgrades die door Red Bull, McLaren en andere teams zijn geïntroduceerd, zullen zonder twijfel een aanzienlijke impact hebben op hun prestaties tijdens de Dutch Grand Prix. De nadruk ligt duidelijk op het verbeteren van de aerodynamische efficiëntie en het optimaliseren van de luchtstroom rondom kritieke onderdelen van de auto’s.

Dit is essentieel op een circuit als Zandvoort, waar downforce en luchtweerstand een cruciale rol spelen in het bepalen van rondetijden.

Red Bull’s focus op het verbeteren van de druk langs de zijkanten en vloer van hun auto kan hen een voordeel geven in termen van stabiliteit en grip in de bochten. Aan de andere kant heeft McLaren met hun zes upgrades een allesomvattende benadering gekozen, waarbij elk aspect van hun auto is geoptimaliseerd voor maximale prestaties in de uitdagende omstandigheden van Zandvoort.

De verbeteringen van Alpine, Williams, VCARB en Haas laten zien dat elk team op zoek is naar kleine marges om hun prestaties te verbeteren. Hoewel deze upgrades misschien niet zo uitgebreid zijn als die van Red Bull en McLaren, kunnen ze toch een cruciale rol spelen in het middenveld gevecht, waar elk punt telt.

Gerelateerd nieuws

Lando Norris verduidelijkt ‘snitch’-beschuldiging over VSC-incident met Verstappen

Lando Norris heeft in een interview duidelijk gemaakt dat hij niet probeerde...

Red Bull onderzoekt flexibele voorvleugels: FIA verduidelijking noodzakelijk

Red Bull is bereid om de route van flexibele voorvleugels te verkennen,...

Perez krijgt psychologische boost: ‘balansproblemen bij Red Bull komen niet alleen van hem’

Sergio Perez heeft een aanzienlijke psychologische boost ervaren sinds gebleken is dat...

Overstap Verstappen naar Aston Martin dichterbij: ‘hij brengt teams naar de top’

De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull lijkt steeds meer op...

Zege voor Piastri in chaotische GP Azerbeidzjan, Verstappen worstelt naar P5

De Grand Prix van Azerbeidzjan kende een spectaculaire ontknoping met Oscar Piastri...

Ferrari’s SF-24 domineert in 90° bochten: perfecte handling en snelle opwarming van de voorkant

Charles Leclerc heeft opnieuw bewezen dat hij een meester is op stratencircuits....

Leclerc op pole in Azerbeidzjan, zware klap voor Norris’ titelkansen

Charles Leclerc heeft in een zenuwslopende kwalificatie voor de Grand Prix van...

Leclerc over oorzaak van verhitte radiobericht tijdens Baku training

Charles Leclerc kreeg in de tweede vrije training in Baku te maken...