De beslissing van Red Bull Racing om Liam Lawson te promoveren naar het stoeltje naast Max Verstappen bracht intern al controverse met zich mee. Rudy van Buren, analist bij Viaplay en Red Bull-simulatorcoureur, benadrukt het dilemma: de keuze tussen een ervaren coureur als Yuki Tsunoda en een relatief onervaren Lawson.
Hoewel Tsunoda meer Formule 1-ervaring heeft, speelt volgens Van Buren de potentie van Lawson een doorslaggevende rol. Lawson heeft slechts elf races gereden, maar wist consistent indruk te maken.
“Yuki zit na vier jaar aan zijn plafond, terwijl Liam nog veel te leren heeft,” verklaarde Van Buren. “Het potentieel van Lawson geeft hem een voorsprong.”
De interne dynamiek binnen Red Bull wordt verder beïnvloed door de prestaties van Max Verstappen, die de lat enorm hoog legt. Verstappen is niet alleen dominant op de baan, maar zijn invloed dwingt teamgenoten om op hun absolute best te presteren. Dit maakt de keuze voor een coureur die zich kan aanpassen aan deze druk cruciaal.
De ‘Max Factor’: waarom Verstappen het verschil maakt
Verstappen’s rol binnen Red Bull is meer dan alleen het winnen van races. Zijn vermogen om onder druk te presteren en consistent punten te scoren is volgens Van Buren een fundamenteel verschilmaker. Sergio Pérez, de vorige teamgenoot, kon dit niveau vaak niet bijhouden. De vergelijking tussen Pérez en Verstappen toont een significant verschil in consistentie en prestaties.
Coureur | Gemiddelde kwalificatietijd achter Verstappen (2023) | Gemiddelde finishpositie |
---|---|---|
Sergio Pérez | +0.341 seconden | P5 |
Max Verstappen | – | P1 |
Lawson moet volgens Van Buren zijn eigen weg vinden binnen het team, zonder te veel vergelijkingen met Verstappen. “Een halve seconde verschil kan in het huidige competitieve veld het verschil maken tussen P2 en P9,” benadrukt hij.
Bij McLaren heeft een vergelijkbare situatie zich voorgedaan, met Lando Norris en Oscar Piastri die beiden strijden om dominantie binnen het team.
Aan het begin van het seizoen 2024 was Piastri minder consistent, maar zijn prestaties verbeterden naarmate het seizoen vorderde. Dit leidde tot enkele strategische keuzes waarbij Piastri teamorders kreeg om Norris te ondersteunen.
Van Buren merkt op dat Piastri in 2025 geen gebruik meer kan maken van het excuus van onervarenheid. Hij moet bewijzen dat hij Norris kan evenaren of overtreffen, vooral in races waar consistentie essentieel is. “Interne rivaliteit kan een team zowel maken als breken,” stelt Van Buren.
Hij verwijst naar het Hamilton-Rosberg-tijdperk bij Mercedes, waarin teamconflicten uiteindelijk tot grote spanningen leidden.
De impact van updates: van sidepods tot balans
McLaren’s verbeteringen in 2024 werden grotendeels toegeschreven aan technische updates, waaronder een vernieuwd sidepod-ontwerp en verbeterde aerodynamica. Deze aanpassingen zorgden ervoor dat het team halverwege het seizoen consistent voorin mee kon strijden.
Update | Effect op prestaties |
---|---|
Sidepod-ontwerp | Betere luchtstroom en stabiliteit in snelle bochten |
Voorvleugelupdate | Verhoogde downforce, met name in langzame secties |
Balanscorrecties | Verminderde slijtage van de banden |
Van Buren benadrukt dat interne strijd binnen teams vaak onvermijdelijk is wanneer twee coureurs van vergelijkbaar niveau strijden in een competitieve auto. Dit geldt niet alleen voor McLaren, maar ook voor Red Bull. “Bij een dominant team zoals McLaren in 2024 zie je dat beide coureurs steeds dichter bij elkaar komen, wat spanningen in de pitbox kan veroorzaken.”
“Twee echte nummer één-coureurs binnen één team creëren altijd uitdagingen,” aldus Van Buren. “Het is niet voor niets dat McLaren strategisch moest ingrijpen.”
Dit soort interne dynamiek zorgt voor fascinerende situaties voor de neutrale toeschouwer, maar kan ook een negatieve invloed hebben op de prestaties van het team.
Met zowel McLaren als Red Bull die streven naar dominantie in 2025, zal de interne strijd tussen coureurs een cruciale factor worden. Van Buren voorspelt dat teams zoals McLaren meer strategische beslissingen zullen moeten nemen om een balans te vinden tussen hun coureurs. “Bij McLaren heeft Norris de ervaring, maar Piastri’s leercurve kan hem snel naar de top brengen,” merkt hij op.