Christian Horner benadrukte dat de ontwikkeling van een eigen powerunit voor 2026 de grootste uitdaging is waar het team ooit voor heeft gestaan.
Deze uitdaging komt voort uit de aankomende wijzigingen in de reglementen voor zowel de auto’s als de motoren, die hij beschrijft als de meest ingrijpende veranderingen in de afgelopen zestig jaar van de Formule 1.
De samenwerking met Honda, die momenteel de motoren levert, loopt af aan het einde van 2025. Vanaf 2026 gaat Red Bull samenwerken met Ford om voor het eerst volledig zelfstandig motoren te bouwen. Horner gaf aan dat het een enorme opgave is om op gelijke voet te komen met gevestigde namen als Ferrari en Mercedes.
“We bouwen onze eigen motor voor 2026 in samenwerking met Ford Motor Company, en dat is een enorme uitdaging,” aldus Horner in een interview met talkSPORT.
Hij voegde eraan toe dat het bouwen van een eigen powerunit cruciaal is voor de toekomst van Red Bull in de Formule 1, maar dat het tijd zal kosten voordat het team zich kan meten met de top van het veld.
De wijzigingen in 2026 zijn volgens Horner uniek, omdat zowel de chassisregels als de motorregels tegelijkertijd worden aangepast. Dit maakt het een uitzonderlijke periode in de sport, waarbij alle teams, inclusief nieuwkomer Cadillac, moeten omgaan met dezelfde uitdagingen.
“2026 is de grootste reset in waarschijnlijk de afgelopen zestig jaar van de Formule 1,” legde Horner uit. “Dat betekent dat er winnaars en verliezers zullen zijn.”
Met deze gelijktijdige veranderingen krijgt elk team de kans om zichzelf opnieuw te positioneren, maar de complexiteit ervan maakt het een uitdaging van ongekende omvang.
Red Bull’s strategie om de uitdaging aan te gaan
Ondanks de omvang van de taak heeft Horner vertrouwen in de capaciteiten van het team. Hij wees op de cultuur binnen Red Bull, die volgens hem wordt gekenmerkt door een sterke mindset en een “can-do” houding.
“We hebben de juiste mensen, de juiste faciliteiten en, belangrijker nog, de juiste instelling om deze uitdaging aan te gaan,” zei Horner.
Daarnaast speelt de samenwerking met Ford een sleutelrol in het succes van het project. Ford brengt decennia aan ervaring en technologische expertise mee, wat cruciaal is voor de ontwikkeling van een competitieve motor binnen de strikte reglementen van de Formule 1.
Het ontwikkelen van een eigen powerunit is een technisch complexe en kostbare onderneming. De motor moet niet alleen krachtig en betrouwbaar zijn, maar ook efficiënt in termen van brandstofverbruik en duurzaamheid, zoals de nieuwe reglementen eisen. Dit betekent dat elk aspect, van ontwerp tot productie, naadloos moet samenwerken.
Belangrijkste aandachtspunten voor Red Bull Powertrains:
- Brandstofefficiëntie: Nieuwe regels schrijven het gebruik van duurzame brandstoffen voor.
- Vermogen: De balans tussen elektrische en verbrandingskracht wordt belangrijker.
- Koeling: Een efficiënte warmteafvoer is cruciaal voor prestaties en betrouwbaarheid.
Aspect | Uitdaging |
---|---|
Brandstofefficiëntie | Overstap naar duurzame brandstoffen |
Vermogensbalans | Integratie van elektrische en verbrandingskracht |
Koelingssystemen | Optimalisatie om oververhitting te voorkomen |
Het belang van innovatie en samenwerking
Een van de meest opvallende aspecten van dit project is de mate van innovatie die nodig is om te slagen. Red Bull moet niet alleen technologische barrières doorbreken, maar ook zorgen voor een naadloze integratie van de nieuwe powerunit met de auto.
Horner gaf aan dat Red Bull zich in een unieke positie bevindt dankzij de nauwe samenwerking tussen hun chassisafdeling en de nieuw opgerichte Red Bull Powertrains-divisie. Deze synergie is essentieel om concurrentievoordeel te behalen in 2026.
Honda, de huidige motorleverancier van Red Bull, heeft ervoor gekozen om vanaf 2026 over te stappen naar Aston Martin. Dit betekent dat Red Bull vanaf dat moment volledig afhankelijk is van haar eigen motoren. Hoewel Horner vertrouwen heeft in de overgang, benadrukte hij dat de tijdsdruk en de technische complexiteit de uitdaging aanzienlijk vergroten.
“Het gaat tijd kosten, maar we kunnen het absoluut,” aldus Horner.
Deze uitspraak onderstreept dat Red Bull zich niet alleen richt op korte termijn successen, maar ook een langetermijnvisie heeft om zichzelf als toonaangevende kracht in de Formule 1 te vestigen.
Met teams als Ferrari, Mercedes en nieuwkomer Cadillac die allemaal streven naar succes in het nieuwe reglemententijdperk, zal de concurrentie in 2026 ongekend intens zijn. Volgens Horner is dit juist een van de redenen waarom Red Bull zich volledig inzet voor dit project.
Enkele veranderingen die de competitie beïnvloeden:
- Toename van het aantal teams: De komst van Cadillac verhoogt de druk.
- Nieuwe motorformules: Teams moeten zich aanpassen aan hybride technologie.
- Veranderingen in aerodynamica: Innovaties in sidepods en vleugels worden cruciaal.