Rob Marshall heeft sinds zijn overstap van Red Bull naar McLaren een enorme indruk achtergelaten. Als technisch directeur voor engineering en design, bracht hij een schat aan ervaring en kennis mee.
McLaren-teambaas Andrea Stella benadrukte dat de verwachtingen hoog waren vanwege Marshalls reputatie, maar dat deze zelfs overtroffen werden.
Zijn praktische benadering en bereidheid om actief betrokken te zijn bij het technische proces, in plaats van op afstand te blijven, hebben een essentiële rol gespeeld in de transformatie van McLaren naar een racewinnend team.
“Rob kwam met een schat aan ervaring, kennis en een reputatie vanuit technisch oogpunt. Werken met hem heeft onze verwachtingen zelfs overtroffen,” aldus Andrea Stella.
Deze praktische aanpak onderscheidt Marshall van zijn voorgangers. Hij is niet alleen verantwoordelijk voor het ontwerp en de lay-out van de auto’s voor 2025 en 2026, maar is ook regelmatig te vinden in de garage. Het team waardeert zijn hands-on houding, waarbij hij zelfs onder de auto’s ligt om technische details te inspecteren.
De herstructurering van het technische team
McLaren heeft haar technische managementstructuur aangepast met de komst van Marshall. Het team bestaat nu uit drie belangrijke technische leiders: Rob Marshall, Peter Prodromou (verantwoordelijk voor aerodynamica) en Mark Temple (prestatiegericht).
Neil Houldey fungeert als plaatsvervanger voor Marshall en benadrukte dat deze nieuwe structuur de samenwerking en efficiëntie binnen het team aanzienlijk heeft verbeterd.
“Rob is een zeer samenwerkende persoon. Het heeft ons technische team laten zien hoe we als verschillende persoonlijkheden en specialisten toch samen kunnen werken,” aldus Houldey.
Door het werk te verdelen en duidelijke verantwoordelijkheden toe te wijzen, heeft McLaren volgens Houldey betere prestaties kunnen leveren. De aanpassingen hebben geleid tot een betere focus in specifieke gebieden, wat bijdraagt aan de algehele technische vooruitgang van het team.
Marshall brengt niet alleen technische expertise, maar ook menselijkheid en positiviteit naar het team. Andrea Stella roemde zijn vermogen om met energie en enthousiasme anderen te inspireren. Deze eigenschappen maken hem niet alleen een uitstekende technicus, maar ook een gewaardeerd teamlid.
“Je ziet hem vaak in de garage liggen, met zijn handen en soms zelfs zijn hoofd onder de auto. Dit misten we voorheen, en we zijn blij dat we het nu hebben,” aldus Stella.
Zijn hands-on benadering is een aanvulling op de nieuwe structuur, waarbij technische directeuren als Marshall niet alleen leiding geven, maar ook actief bijdragen aan de dagelijkse werkzaamheden.
Marshall’s rol in de technologische vooruitgang
McLaren heeft sinds de komst van Marshall aanzienlijke vooruitgang geboekt. Hij richt zich specifiek op het ontwerpen van de lay-out van de auto’s, een gebied waar McLaren eerder tekortschoten. Volgens Stella speelt dit een cruciale rol in de toekomstige ontwerpen van de auto’s.
Zijn aanwezigheid heeft niet alleen geleid tot een betere samenwerking binnen het team, maar ook tot tastbare verbeteringen op de baan.
Technische vooruitgang McLaren onder Marshall | Resultaten |
---|---|
Herstructurering technische teams | Verbeterde samenwerking |
Hands-on betrokkenheid | Meer efficiëntie in het ontwerp |
Focus op auto-ontwerp en lay-out | Verhoogde prestaties op de baan |
De gegevens tonen aan dat de veranderingen die Marshall heeft doorgevoerd, niet alleen theoretisch van aard zijn, maar ook directe resultaten opleveren.
Met Marshall aan boord heeft McLaren niet alleen haar technische structuur vernieuwd, maar ook een nieuwe standaard gezet in samenwerking en innovatie. Zijn ervaring, gecombineerd met zijn hands-on mentaliteit, heeft het team niet alleen sterker gemaakt, maar ook meer verenigd. Stella gaf aan dat de aanwezigheid van Marshall een ontbrekende schakel was in het team.