Flavio Briatore, adviseur bij Alpine, heeft scherpe kritiek geuit op Esteban Ocon en zijn prestaties in de laatste fase van het F1-seizoen 2024. Volgens Briatore was Ocon, die volgend jaar overstapt naar Haas, volledig ongemotiveerd en leek zijn aandacht al bij zijn nieuwe team te liggen.
Dit leidde tot een voortijdige scheiding tussen Alpine en de Franse coureur, wat zorgde voor een verrassende wending in de aanloop naar de seizoensfinale.
In de laatste races van het seizoen kende Ocon een reeks teleurstellende prestaties. Tijdens zijn allerlaatste raceweekend voor Alpine in Qatar kwalificeerde hij zich als laatste, wat volgens Briatore symbool stond voor zijn dalende motivatie.
“Ik zag hem volledig ongemotiveerd in de laatste paar races, met een te groot gat naar Pierre,” aldus Flavio Briatore in een interview met Le Parisien.
Deze woorden reflecteren de kloof die zich had gevormd tussen Ocon en zijn team, wat uiteindelijk Alpine ertoe bracht om Jack Doohan in te zetten voor de laatste race in Abu Dhabi.
Vergelijking van prestaties Ocon en Gasly in 2024:
Race | Ocon (positie) | Gasly (positie) | Opmerking |
---|---|---|---|
Monaco | DNF (botsing) | 8e | Incident tussen beide coureurs |
Brazilië | 3e (podium) | 2e (podium) | Hoogtepunt van het seizoen |
Qatar | 20e (laatste) | 7e | Groot verschil in prestaties |
Uit deze gegevens blijkt duidelijk dat Ocon moeite had om consistent te presteren ten opzichte van zijn teamgenoot, vooral na zijn aangekondigde vertrek naar Haas.
De invloed van de overstap naar Haas
Briatore benadrukte dat Ocon’s aandacht al vroeg in het seizoen naar zijn nieuwe team leek te verschuiven. Alpine besloot uiteindelijk om hem voortijdig te laten gaan, zodat hij alvast kon deelnemen aan de post-season tests voor Haas. Dit gaf ook ruimte voor Jack Doohan om ervaring op te doen.
“Na Brazilië zat zijn hoofd al bij zijn nieuwe Haas-team. En wij speelden nog voor de zesde plaats in het constructeurskampioenschap tegen hen,” voegde Briatore eraan toe.
Hoewel dit besluit strategisch leek, legde het ook de spanningen bloot binnen het team en de invloed van contractuele verplichtingen op de focus van een coureur.
De vervanging van Ocon door Jack Doohan gaf een nieuwe dynamiek aan Alpine. Doohan, een Australische rookie, werd geïntroduceerd als mogelijke vervanger op lange termijn. Briatore gaf echter aan dat deze beslissing niet zonder risico was.
“Ik wilde proberen wat ik in de pijplijn had als coureur voor de toekomst,” verklaarde Briatore. “Het is niet dat ik een probleem had met Esteban of dat ik Jack prefereerde. Ik kijk niet naar nationaliteit; ik moet de beste coureur vinden.”
Toch zette Briatore vraagtekens bij Doohan’s toekomst, waarbij hij stelde dat de coureur resultaten moet blijven leveren om zijn plek bij het team te behouden.
Ocon’s bezoek aan Williams: Een opvallend incident
Een ander opvallend moment in Ocon’s seizoen was zijn bezoek aan de fabriek van Williams rond de Britse Grand Prix. Dit werd per ongeluk ontdekt via de GPS-tracker in zijn bedrijfseigen Alpine-auto, wat intern bij Alpine voor opschudding zorgde.
Marcin Budkowski, voormalig Alpine-baas, vertelde hierover:
“Deze auto’s hebben trackers, de GPS. Zo bleek dat zijn Alpine-auto vijf uur geparkeerd stond bij Williams tijdens zijn verblijf in Groot-Brittannië.”
Hoewel dit incident geen directe gevolgen leek te hebben, laat het de complexiteit van contractuele verplichtingen zien en de spanning rondom Ocon’s overstap.
- Aantal races: 22
- Beste resultaat: 3e plaats (Brazilië)
- Slechtste resultaat: 20e plaats (Qatar)
- Aantal uitvalbeurten: 3 (inclusief botsing met Gasly in Monaco)
Deze gegevens tonen aan dat hoewel Ocon enkele sterke momenten kende, zoals zijn podium in Brazilië, zijn prestaties over het algemeen inconsistent waren, vooral na zijn aangekondigde vertrek.
Briatore liet ook doorschemeren dat Alpine overweegt om in 2026 een deal te sluiten met Franco Colapinto, die dit jaar indruk maakte als invaller bij Williams. Hij zei hierover:
“Ik ben geïnteresseerd in elke coureur die snel is. Als er een kans is om Colapinto te halen voor 2026, moet je daarover nadenken.”
Deze strategische overwegingen benadrukken de voortdurende zoektocht van Alpine naar de juiste balans in hun coureursopstelling.