Fernando Alonso liet in Abu Dhabi tijdens de eerste vrije training (FP1) duidelijk merken hoe teleurgesteld hij is in de prestaties van zijn Aston Martin. De tweevoudig wereldkampioen, die deze sessie als elfde eindigde, noemde de AMR24 via de teamradio de “slechtste auto ooit”.
Hiermee uitte Alonso openlijk zijn frustraties over een seizoen waarin Aston Martin verder wegzakte in het middenveld in plaats van zich dichter bij de kop van het veld te positioneren.
Het gebrek aan competitiviteit van de auto werd nog schrijnender toen Felipe Drugovich, de reservecoureur die Lance Stroll verving, twee plaatsen hoger eindigde dan Alonso. De ervaren Spanjaard was niet alleen ontevreden over de auto, maar bekritiseerde ook de voorbereiding tijdens de sessie.
“Slechtste auto ooit, en slechtste verkeersvoorbereiding ooit,” verklaarde Alonso via de radio.
Hij voegde daaraan toe dat hij voortaan zijn eigen outlap liever zelf regelt.
Het seizoen 2024 bleek een flinke beproeving voor Alonso en het team van Aston Martin. De verwachtingen waren hoog na een sterkere start in voorgaande jaren, maar de prestaties zakten weg naarmate het seizoen vorderde. Alonso slaagde er slechts één keer in om punten te scoren in zijn laatste vijf races, een statistiek die niet past bij een coureur van zijn kaliber.
Deze terugval plaatst Aston Martin in een lastig parket, aangezien het team moeite heeft om zich staande te houden in een steeds competitiever middenveld. De AMR24 presteert ondermaats in snelheid en balans, wat het moeilijk maakt om consistente resultaten te behalen.
Belangrijkste statistieken van Alonso in 2024:
Races | Punten gescoord | Beste finish | Laatste 5 races met punten |
---|---|---|---|
22 | 92 | P4 | 1 race |
De frustraties van een ervaren coureur
Alonso, die bekendstaat om zijn uitgesproken mening en passie voor het racen, trekt vergelijkingen met eerdere ervaringen in zijn lange carrière. Hij maakte vergelijkbare opmerkingen tijdens zijn tijd bij McLaren-Honda, waar hij de “GP2-motor” noemde in een radiobericht dat beroemd werd.
Alonso benadrukt dat hij zelden in een auto heeft gereden die als beste in een klasse kan worden beschouwd.
“Ik denk dat ik in mijn 25 jaar racen slechts één keer de beste auto had, en dat was met Toyota in het World Endurance Championship,” legde Alonso uit aan de media.
Deze uitspraak benadrukt dat de Spanjaard gewend is aan het overwinnen van uitdagingen, zelfs als het materiaal niet optimaal is. Toch blijft het duidelijk dat dit seizoen voor hem een van de meest frustrerende uit zijn Formule 1-carrière is geweest.
Alonso’s kritiek op de verkeersvoorbereiding in Abu Dhabi laat een terugkerend probleem zien binnen Aston Martin. Tijdens kwalificaties en trainingen is het essentieel om coureurs in een positie te plaatsen waarin ze hun snelste rondes kunnen rijden zonder gehinderd te worden door andere auto’s.
De slechte voorbereiding op dit vlak heeft niet alleen een negatieve invloed op Alonso’s prestaties, maar ondermijnt ook het vertrouwen in het team.
Problemen die Alonso benoemde:
- Inefficiënte planning van outlaps.
- Gebrek aan communicatie tussen team en coureur.
- Onvoldoende afstemming over de set-up van de auto.
Deze punten benadrukken dat er structurele verbeteringen nodig zijn binnen het team om competitief te blijven in toekomstige races.
Alonso’s motivatie in een uitdagend seizoen
Ondanks de teleurstellende prestaties van de AMR24 heeft Alonso geen moeite gehad om gemotiveerd te blijven. Volgens de coureur biedt het drukke racekalenderformaat weinig ruimte om na te denken over teleurstellingen, wat hem helpt gefocust te blijven.
“Het was niet moeilijk om gemotiveerd te blijven, omdat je elke twee weken een kans krijgt om het beter te doen dan het vorige weekend,” verklaarde Alonso.
Deze houding benadrukt de veerkracht van Alonso, die zichzelf blijft uitdagen ondanks de beperkingen van het materiaal waarmee hij moet werken.
Met de resultaten van dit seizoen komt Aston Martin niet alleen onder vuur van Alonso, maar ook van analisten die wijzen op de achterstand die het team heeft opgelopen. De auto’s van concurrenten zoals McLaren en Alpine lijken beter ontwikkeld en hebben het team uit Silverstone ingehaald.
Vergelijking van Aston Martin’s prestaties:
- AMR24: Verlies van snelheid en balans in bochten.
- McLaren: Sterke verbetering in aerodynamica en stabiliteit.
- Alpine: Consistente prestaties in het middenveld.