Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Yuki Tsunoda vindt nieuwe updates van RB “onvoorspelbaar” en uitermate uitdagend
F1 nieuws

Yuki Tsunoda vindt nieuwe updates van RB “onvoorspelbaar” en uitermate uitdagend

41
yuki tsunoda
Foto: Aldas

Yuki Tsunoda beschrijft de nieuwe updates van Visa Cash App RB met één enkel woord: “onvoorspelbaar.” Sinds de introductie van de updates tijdens de Grand Prix van Spanje, hebben zowel Tsunoda als zijn teamgenoot Daniel Ricciardo moeite gehad om consistent goede resultaten te boeken.

Ondanks dat Tsunoda eerder in het seizoen regelmatig in de punten eindigde, heeft de auto sinds de updates een aanzienlijke hoeveelheid stabiliteit verloren. Tsunoda legt uit dat de auto vooral in de bochten te maken heeft met een inconsistent laadvermogen, wat het voertuig extreem moeilijk bestuurbaar maakt.

“Het verschil in belasting door de bochten is te groot geworden, waardoor de auto onvoorspelbaar en moeilijk te besturen is,” aldus Tsunoda.

“Het verschil in belasting door de bochten is te groot geworden, waardoor de auto onvoorspelbaar en moeilijk te besturen is.” — Yuki Tsunoda

De eerste helft van het seizoen

De 2024 Formule 1-campagne begon op een zeer positieve noot voor Yuki Tsunoda en zijn team, Visa Cash App RB. In de eerste acht races wist Tsunoda in vijf daarvan punten te scoren, wat hem een solide positie in de top tien van het rijderskampioenschap opleverde.

Dit was een indrukwekkende prestatie, vooral gezien het feit dat hij onder druk stond om zichzelf te bewijzen tegenover Daniel Ricciardo, een ervaren coureur en voormalig racewinnaar in de Formule 1. Ricciardo daarentegen slaagde er slechts één keer in om punten te scoren, tijdens de Sprint Race in Miami.

De druk op Tsunoda was groot, want Ricciardo had openlijk verklaard dat zijn ultieme doel was om terug te keren naar het Red Bull-team.

Dit doel was ook iets waar Tsunoda naar streefde. Het contrast tussen de prestaties van de twee coureurs was duidelijk, en Tsunoda’s consistentie in de eerste helft van het seizoen bezorgde hem een contractverlenging van een jaar, waarmee hij vijf jaar bij het team blijft.

Lees ook:  Problemen met de ontwikkeling van de RB-auto onthuld

De keerzijde van de updates

Ondanks de veelbelovende start van het seizoen, begon het na de Spaanse Grand Prix minder voorspoedig te gaan voor Tsunoda en Ricciardo. De nieuwe updates die Visa Cash App RB naar Barcelona bracht, hadden niet het gewenste effect.

Beide coureurs hebben sindsdien niet beter dan een negende plaats weten te behalen, wat wijst op de uitdagingen die de nieuwe onderdelen met zich meebrachten. De updates leken vooral problemen te veroorzaken in de manier waarop de auto omgaat met belasting door bochten.

“Het is niet zo dat je sneller gaat. De belasting door de bocht, van de instap tot de uitgang, moet zo consistent mogelijk zijn,” — Yuki Tsunoda

Tsunoda beschreef de situatie als een delicate balans tussen verschillende delen van de auto die nodig is om de prestaties te optimaliseren. Volgens hem zijn de updates gericht op het verhogen van de belasting in bepaalde delen van de bochten, maar dit gebeurt ten koste van de consistentie, wat leidt tot een onvoorspelbare en moeilijk te beheersen auto.

De impact van de Spaanse updates

Yuki Tsunoda gaf tijdens een interview op de Beyond The Grid Podcast verdere uitleg over de problemen met de nieuwe updates. Hij benadrukte dat de huidige generatie auto’s een hogere mate van downforce heeft en dat het effect van de wind hierop groot is.

Dit betekent dat elke verandering in de belasting door de bochten nauwkeurig moet worden afgewogen om te voorkomen dat de auto instabiel wordt.

Tsunoda legde uit dat de updates vooral gericht waren op het verbeteren van de prestaties in bepaalde delen van de bochten. Echter, deze veranderingen zorgden ervoor dat de belasting in andere delen van de bochten werd opgeofferd, wat leidde tot een onvoorspelbaar gedrag van de auto.

Lees ook:  Problemen met de ontwikkeling van de RB-auto onthuld

Dit maakte het extreem moeilijk voor de coureurs om de auto onder controle te houden en optimaal te presteren.

  • Inconsistent laadvermogen: De nieuwe updates zorgden voor een onregelmatig laadvermogen door de bochten, wat resulteerde in een onvoorspelbare auto.
  • Windgevoeligheid: De huidige generatie auto’s heeft te maken met een verhoogde gevoeligheid voor wind, wat de uitdaging verder vergroot.
  • Complexe balans: Het vinden van een balans tussen verschillende delen van de auto is essentieel, maar de updates hebben deze balans verstoord.

Monza: Een weekend om snel te vergeten

Het weekend van de Italiaanse Grand Prix was er een om snel te vergeten voor Visa Cash App RB. Het team zag hoe concurrenten zoals Williams en Haas punten scoorden, terwijl ze zelf geen rol van betekenis konden spelen. Tsunoda wist niet uit Q1 te komen en zijn race werd vroegtijdig beëindigd door een botsing met Nico Hulkenberg in de eerste chicane.

Helmut Marko, een van de topfiguren binnen het team, verklaarde na de race dat Tsunoda uiterst ontevreden was met de prestaties van de auto na de updates. Dit onderstreept de urgentie binnen het team om een oplossing te vinden voor de problemen die sinds de Spaanse Grand Prix zijn ontstaan.

“Yuki was uiterst ontevreden na Monza en het is aan het team om een oplossing te vinden voor de problemen die onze updates hebben veroorzaakt.” — Helmut Marko

Gerelateerd nieuws

Lando Norris verduidelijkt ‘snitch’-beschuldiging over VSC-incident met Verstappen

Lando Norris heeft in een interview duidelijk gemaakt dat hij niet probeerde...

Red Bull onderzoekt flexibele voorvleugels: FIA verduidelijking noodzakelijk

Red Bull is bereid om de route van flexibele voorvleugels te verkennen,...

Perez krijgt psychologische boost: ‘balansproblemen bij Red Bull komen niet alleen van hem’

Sergio Perez heeft een aanzienlijke psychologische boost ervaren sinds gebleken is dat...

Overstap Verstappen naar Aston Martin dichterbij: ‘hij brengt teams naar de top’

De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull lijkt steeds meer op...

Zege voor Piastri in chaotische GP Azerbeidzjan, Verstappen worstelt naar P5

De Grand Prix van Azerbeidzjan kende een spectaculaire ontknoping met Oscar Piastri...

Ferrari’s SF-24 domineert in 90° bochten: perfecte handling en snelle opwarming van de voorkant

Charles Leclerc heeft opnieuw bewezen dat hij een meester is op stratencircuits....

Leclerc op pole in Azerbeidzjan, zware klap voor Norris’ titelkansen

Charles Leclerc heeft in een zenuwslopende kwalificatie voor de Grand Prix van...

Leclerc over oorzaak van verhitte radiobericht tijdens Baku training

Charles Leclerc kreeg in de tweede vrije training in Baku te maken...