Een Formule 1-auto weegt 800 kilo, haalt ruim 1000 pk en heeft straks zelfs een drievoudig actieve achtervleugel. Vergelijk dat eens met een Formule 3-auto, die nog geen 400 pk levert en technisch veel eenvoudiger is.
De verschillen tussen auto’s in Formule 1, Formule 2 en Formule 3 zijn niet alleen zichtbaar in snelheid en design, maar vooral in technologie, budget en doel. Waar F1 draait om toptechnologie en teamontwikkeling, focussen F2 en F3 op opleiding en gelijkheid.
In de Formule 1 draait alles om prestaties, innovatie en het maximale uit techniek halen. Elk team ontwikkelt zijn eigen chassis, aerodynamica en afstelling, met een totaalbudget dat kan oplopen tot boven de 150 miljoen euro per jaar.
De F1-auto’s van 2025 zijn uitgerust met hybride V6-turbomotoren met een gecombineerd vermogen van zo’n 1000 pk. In 2026 stijgt het elektrische vermogen naar 350 kW, en schakelt F1 over op 100% duurzame brandstof.
“De auto’s van 2026 zullen een drievoudige actieve achtervleugel hebben en een voorvleugel die 10 mm smaller is, met een tweedelige actieve achterflap.”
Wat aerodynamica betreft: F1 is ongeëvenaard. Vloer, vleugels, bargeboards en diffuser worden tot op de millimeter verfijnd. Vanaf 2026 vervangt men DRS door ‘X-mode’ en ‘Z-mode’, die zowel de voor- als achtervleugel actief maken.
Het minimumgewicht in 2025 is verhoogd naar 800 kg. Dit komt deels door nieuwe veiligheidsregels, maar ook door een hoger minimumgewicht voor coureurs (82 kg). Die toename moet zorgen voor meer veiligheid en gelijkheid.
Formule 2: De springplank naar het grote werk
Formule 2 is dé opleidingsklasse voor F1. Alle teams rijden met exact hetzelfde chassis (Dallara), dezelfde motor (Mecachrome 3,4L V6 turbo, 620 pk) en dezelfde banden. Dit zorgt ervoor dat talent en race-inzicht het verschil maken, niet de techniek.
F2-auto’s wegen ongeveer 755 kg en beschikken niet over hybride systemen. Daardoor voelen ze mechanischer en directer aan dan F1-wagens, wat veel jonge coureurs helpt om racegevoel op te bouwen.

DRS is aanwezig, maar eenvoudiger dan in F1. Ook qua elektronica en afstelmogelijkheden is F2 soberder. Er is minder data-analyse, minder aanpasbare software en dus meer focus op rijden.
“Formule 2 is een opleidingsklasse, bedoeld als directe opstap naar F1. De nadruk ligt op gelijke kansen voor coureurs, niet op technische ontwikkeling door teams.”
F2 blijft daarmee een pure raceklasse, met lagere budgetten (circa 3-5 miljoen euro per team) en meer nadruk op leerervaring dan op innovatie.
Formule 3: Waar het allemaal begint
De Formule 3-auto’s krijgen in 2025 een compleet nieuw ontwerp dat dichter bij F2 ligt dan ooit. De nieuwe F3-2025 wordt aangedreven door een 3,4-liter atmosferische V6 van Mecachrome, goed voor 380 pk bij 8000 tpm.
Met een gewicht van rond de 670 kg is F3 de lichtste klasse, en de auto’s zijn dan ook beduidend minder snel dan F2 of F1. Maar ze zijn gebouwd om jonge coureurs te laten groeien: inhalen wordt aangemoedigd, DRS is geoptimaliseerd en de aerodynamica is relatief eenvoudig.
“De nieuwe F3-2025 volgt dezelfde ontwerpfilosofie als de F2-2024 die begin dit jaar werd gelanceerd en ziet er dan ook bijna uit als een kleinere variant van de F2-auto.”
In de cockpit van een F3-auto zit wél moderne technologie, zoals een Vehicle Control Unit (VCU) die gelijk is aan die in F2. Ook is de veiligheid op het hoogste niveau, met systemen als Virtual Safety Car en extra verstevigde crashstructuren.
F3 is daarmee hét startpunt voor coureurs die dromen van F1, met een jaarkost van ongeveer 1 tot 2 miljoen euro.
| Kenmerk | Formule 1 (2025/2026) | Formule 2 (2025) | Formule 3 (2025) |
|---|---|---|---|
| Motor | Hybride V6 turbo / 100% duurzame brandstof vanaf 2026 | 3,4L V6 turbo, 620 pk | 3,4L 6-cilinder atmosferisch, 380 pk |
| Hybride systeem | Ja (geavanceerd, 350 kW vanaf 2026) | Nee | Nee |
| Gewicht | 800 kg | ca. 755 kg | ca. 670 kg |
| Aerodynamica | Actieve vleugels, X/Z-mode vanaf 2026 | Gestandaardiseerd, minder complex | Gestandaardiseerd, DRS geoptimaliseerd |
| Elektronica | Zeer geavanceerd (telemetrie, software, motorinstellingen) | Beperkt | Beperkt, VCU zoals F2 |
| Chassis | Eigen ontwerp per team | Dallara standaard | Dallara standaard |
| Budget per team | > €150 miljoen | €3-5 miljoen | €1-2 miljoen |
| Doelstelling | Technologische top, competitie tussen teams | Gelijke kansen, opleiding F1-talent | Eerste stap in internationale ladder |