Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Max Verstappen racet in 1000 pk-hybride, zo verschillen F1-, F2- en F3-auto’s van elkaar

Max Verstappen racet in 1000 pk-hybride, zo verschillen F1-, F2- en F3-auto’s van elkaar

1.1k
Max Verstappen racet in 1000 pk-hybride, zo verschillen F1-, F2- en F3-auto’s van elkaar
Foto: Steffen Prößdorf

Een Formule 1-auto weegt 800 kilo, haalt ruim 1000 pk en heeft straks zelfs een drievoudig actieve achtervleugel. Vergelijk dat eens met een Formule 3-auto, die nog geen 400 pk levert en technisch veel eenvoudiger is.

De verschillen tussen auto’s in Formule 1, Formule 2 en Formule 3 zijn niet alleen zichtbaar in snelheid en design, maar vooral in technologie, budget en doel. Waar F1 draait om toptechnologie en teamontwikkeling, focussen F2 en F3 op opleiding en gelijkheid.

In de Formule 1 draait alles om prestaties, innovatie en het maximale uit techniek halen. Elk team ontwikkelt zijn eigen chassis, aerodynamica en afstelling, met een totaalbudget dat kan oplopen tot boven de 150 miljoen euro per jaar.

De F1-auto’s van 2025 zijn uitgerust met hybride V6-turbomotoren met een gecombineerd vermogen van zo’n 1000 pk. In 2026 stijgt het elektrische vermogen naar 350 kW, en schakelt F1 over op 100% duurzame brandstof.

“De auto’s van 2026 zullen een drievoudige actieve achtervleugel hebben en een voorvleugel die 10 mm smaller is, met een tweedelige actieve achterflap.”

Wat aerodynamica betreft: F1 is ongeëvenaard. Vloer, vleugels, bargeboards en diffuser worden tot op de millimeter verfijnd. Vanaf 2026 vervangt men DRS door ‘X-mode’ en ‘Z-mode’, die zowel de voor- als achtervleugel actief maken.

Het minimumgewicht in 2025 is verhoogd naar 800 kg. Dit komt deels door nieuwe veiligheidsregels, maar ook door een hoger minimumgewicht voor coureurs (82 kg). Die toename moet zorgen voor meer veiligheid en gelijkheid.

Formule 2: De springplank naar het grote werk

Formule 2 is dé opleidingsklasse voor F1. Alle teams rijden met exact hetzelfde chassis (Dallara), dezelfde motor (Mecachrome 3,4L V6 turbo, 620 pk) en dezelfde banden. Dit zorgt ervoor dat talent en race-inzicht het verschil maken, niet de techniek.

Lees ook:  Hamilton woest: 'FIA hanteert dubbele standaarden' – Brundle verdedigt straf met omstreden oordeel

F2-auto’s wegen ongeveer 755 kg en beschikken niet over hybride systemen. Daardoor voelen ze mechanischer en directer aan dan F1-wagens, wat veel jonge coureurs helpt om racegevoel op te bouwen.

Pierre Gasly Alpine
Foto: Steffen Prößdorf

DRS is aanwezig, maar eenvoudiger dan in F1. Ook qua elektronica en afstelmogelijkheden is F2 soberder. Er is minder data-analyse, minder aanpasbare software en dus meer focus op rijden.

“Formule 2 is een opleidingsklasse, bedoeld als directe opstap naar F1. De nadruk ligt op gelijke kansen voor coureurs, niet op technische ontwikkeling door teams.”

F2 blijft daarmee een pure raceklasse, met lagere budgetten (circa 3-5 miljoen euro per team) en meer nadruk op leerervaring dan op innovatie.

Formule 3: Waar het allemaal begint

De Formule 3-auto’s krijgen in 2025 een compleet nieuw ontwerp dat dichter bij F2 ligt dan ooit. De nieuwe F3-2025 wordt aangedreven door een 3,4-liter atmosferische V6 van Mecachrome, goed voor 380 pk bij 8000 tpm.

Met een gewicht van rond de 670 kg is F3 de lichtste klasse, en de auto’s zijn dan ook beduidend minder snel dan F2 of F1. Maar ze zijn gebouwd om jonge coureurs te laten groeien: inhalen wordt aangemoedigd, DRS is geoptimaliseerd en de aerodynamica is relatief eenvoudig.

“De nieuwe F3-2025 volgt dezelfde ontwerpfilosofie als de F2-2024 die begin dit jaar werd gelanceerd en ziet er dan ook bijna uit als een kleinere variant van de F2-auto.”

In de cockpit van een F3-auto zit wél moderne technologie, zoals een Vehicle Control Unit (VCU) die gelijk is aan die in F2. Ook is de veiligheid op het hoogste niveau, met systemen als Virtual Safety Car en extra verstevigde crashstructuren.

Lees ook:  FIA straft Carlos Sainz na botsing met Antonelli: vijf plaatsen terug op de grid

F3 is daarmee hét startpunt voor coureurs die dromen van F1, met een jaarkost van ongeveer 1 tot 2 miljoen euro.

KenmerkFormule 1 (2025/2026)Formule 2 (2025)Formule 3 (2025)
MotorHybride V6 turbo / 100% duurzame brandstof vanaf 20263,4L V6 turbo, 620 pk3,4L 6-cilinder atmosferisch, 380 pk
Hybride systeemJa (geavanceerd, 350 kW vanaf 2026)NeeNee
Gewicht800 kgca. 755 kgca. 670 kg
AerodynamicaActieve vleugels, X/Z-mode vanaf 2026Gestandaardiseerd, minder complexGestandaardiseerd, DRS geoptimaliseerd
ElektronicaZeer geavanceerd (telemetrie, software, motorinstellingen)BeperktBeperkt, VCU zoals F2
ChassisEigen ontwerp per teamDallara standaardDallara standaard
Budget per team> €150 miljoen€3-5 miljoen€1-2 miljoen
DoelstellingTechnologische top, competitie tussen teamsGelijke kansen, opleiding F1-talentEerste stap in internationale ladder

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...