Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 coureurs Red Bull-dilemma rond Hadjar: ‘hij moet aan zichzelf denken, niet aan loyaliteit’

Red Bull-dilemma rond Hadjar: ‘hij moet aan zichzelf denken, niet aan loyaliteit’

793
Red Bull-dilemma rond Hadjar: ‘hij moet aan zichzelf denken, niet aan loyaliteit’
Foto: Tommo

Isack Hadjar stond lang in de schaduw van Yuki Tsunoda, Liam Lawson en Daniel Ricciardo, maar zijn plotselinge promotie en prestaties in de eerste races van 2025 dwingen Red Bull tot nadenken.

Terwijl de chaos rond teamwissels en Verstappens onvrede de headlines domineren, heeft Hadjar met beperkte middelen laten zien dat hij niet vergeten mag worden. Toch is de vraag of hij zijn toekomst nog wel aan Red Bull moet verbinden.

Hadjar kreeg dit seizoen geen gemakkelijke start. Zijn openingsweekend in Australië eindigde dramatisch toen hij zijn auto al voor de start in de muur parkeerde tijdens de formatieronde.

Toch herpakte hij zich direct. In China zette hij zichzelf overtuigend op de kaart met een zevende plaats in de kwalificatie en een solide optreden in de sprintrace.

Die prestatie kwam op een moment waarop het team nog herstelde van de onrust rond de demotie van Liam Lawson.

De verwachtingen rond Hadjar waren vooraf gematigd. Hij stond niet bovenaan het lijstje voor een zitje bij het hoofdkantoor van Red Bull, noch bij Racing Bulls.

In kwalificatievergelijkingen met Tsunoda – die al ruim vier seizoenen ervaring heeft – zat Hadjar binnen halve tienden. Die data maakt indruk, zeker voor een coureur met minder dan twee volledige Grands Prix aan ervaring.

Zijn prestaties vallen op doordat hij het opneemt tegen een teamgenoot die jarenlang kon wennen aan deze auto, terwijl Hadjar letterlijk met een blanco pagina begon.

Daarbij moet worden opgemerkt dat de Racing Bulls-auto bekendstaat als moeilijk af te stellen, en zelfs Verstappen klaagde eerder over het smalle prestatievenster van de Red Bull-auto’s.

Hadjars route naar Formule 1 was hobbelig, maar veelzeggend

Isack Hadjar heeft geen foutloze opmars gekend richting de Formule 1, maar hij heeft wel telkens opnieuw aangetoond zich staande te kunnen houden in uitdagende omstandigheden. In 2020 werd hij derde in de Franse F4.

Lees ook:  Onrust rond Horner bereikt kookpunt: 'zijn positie wankelt na 20 jaar aan de top'

Daarna volgde een periode in regionale kampioenschappen, waarin hij wisselvallig maar vaak competitief was.

Zijn vierde plek in het Formule 3-kampioenschap van 2022 had zelfs kunnen resulteren in een titel, ware het niet dat hij in de seizoensfinale in Monza zijn kansen verspeelde.

Zijn eerste Formule 2-seizoen in 2023 met Hitech was weinig succesvol. Hij eindigde als dertiende, maar zijn overstap naar Campos in 2024 veranderde alles. Hadjar won races in Melbourne, Imola en Silverstone en stond op het podium in Monaco en Oostenrijk.

Hij streed mee om de titel tot zijn seizoen ontspoorde met puntloze weekenden in Monza en Bakoe. In Abu Dhabi ging het opnieuw mis bij de start. Die momenten toonden zijn ruwe randjes, maar ook zijn veerkracht.

“Misschien ben ik minder agressief dan mensen denken, maar de radio maakt me vaak bozer dan ik ben,” aldus Hadjar, die zich bewust is van zijn reputatie.

Die zelfkennis is waardevol. Coureurs als Yuki Tsunoda en zelfs Max Verstappen hebben in hun loopbaan moeten leren hun emoties te beheersen.

Hadjar bevindt zich in diezelfde leercurve. Dat hij daaraan werkt, blijkt uit zijn interviews en zijn herstelde prestaties na tegenslagen.

De belangrijkste vraag is nu: waar staat Hadjar binnen Red Bulls hiërarchie? Hij werd nooit gezien als topfavoriet. Zijn promotie naar Racing Bulls kwam mede doordat Red Bull Ricciardo afwees voor het hoofdteam en Lawson terugzette.

Hadjar is daarmee functioneel opgevuld in een team dat vaak fungeert als tussenstation. De realiteit is dat Red Bull zelden doorstroom toelaat van Racing Bulls naar Red Bull Racing.

De laatste coureur die succesvol die overstap maakte was Daniel Ricciardo in 2014. Daarna slaagde niemand erin. Verstappen kwam zelf uit het juniorteam, maar sindsdien lijkt de weg geblokkeerd.

Lees ook:  Marko legt uit waarom Red Bull eerder niet voor Tsunoda koos: 'hij was te inconsistent'

Pierre Gasly, Alex Albon, en nu Liam Lawson: allemaal moesten ze uiteindelijk vertrekken. Hadjar zal dus realistisch moeten zijn over zijn positie.

“Je moet aan jezelf denken. Zodra je prestaties terugvallen, laten ze je vallen. Je moet daar ook klaar voor zijn.”

Hadjar moet zich afvragen of hij Red Bull moet zien als een springplank, of juist als een risico. Zijn contract met het Red Bull Junior Team opende deuren, maar dat betekent niet dat hij verplicht moet blijven

Het gevaar van overgeslagen worden

Een extra dreiging voor Hadjar komt van Arvid Lindblad. De Britse 17-jarige coureur wordt binnen Red Bull al vergeleken met Max Verstappen. Hij racet in 2025 voor Campos – Hadjars oude team – en beschikt al over de benodigde superlicentiepunten.

Christian Horner en Helmut Marko zouden achter de schermen werken aan een speciaal traject voor hem, inclusief dispensatie om vóór zijn achttiende in actie te komen.

“Red Bull vroeg in 2024 om een uitzondering zodat Lindblad eerder kon debuteren,” meldde het team.

Als Red Bull daadwerkelijk van plan is om Lindblad rechtstreeks in de hoofdmacht te plaatsen in 2026, dan wordt de ruimte voor Hadjar verder beperkt.

Zelfs als Tsunoda zijn kans niet grijpt naast Verstappen, betekent dat niet automatisch dat Hadjar de volgende in de rij is. Red Bull heeft eerder laten zien dat ze graag gokken op nieuwere talenten, vaak zonder opbouw of logische overgang.

Voor Hadjar betekent dit dat elke race, elk kwalificatieresultaat telt. Zijn concurrentie zit niet alleen in het andere stoeltje bij Racing Bulls, maar ook in Formule 2.

Hij moet zich op het circuit profileren als meer dan een invaller, en zichzelf herpositioneren als volwaardig alternatief binnen of buiten Red Bull.

Gerelateerd nieuws

Lando Norris Mclaren

Verstappen en Norris blikken vooruit op Jeddah: ‘dit circuit straft elke fout genadeloos af’

Voorafgaand aan de Grand Prix van Saoedi-Arabië lieten meerdere Formule 1-coureurs zich...

Fernando Alonso Aston Martin

Alonso reageert op komst Verstappen: ‘mooi voor het team, maar niet realistisch’

Fernando Alonso heeft openlijk getwijfeld aan de kans dat Max Verstappen in...

Lewis Hamilton

Hamilton haalt uit na kritiek: ‘mensen maken overal een crisis van bij Ferrari’

Lewis Hamilton heeft gereageerd op de toenemende kritiek die hij ontvangt sinds...

Mercedes George Russell

George Russell over contractverlenging: ‘geen stress, geruchten kloppen deels’

George Russell is niet onder de indruk van de geruchtenstroom rond zijn...