Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Wat verdient een bandenwisselaar in de Formule 1?
Overig

Wat verdient een bandenwisselaar in de Formule 1?

842
Wat verdient een bandenwisselaar in de Formule 1?
Foto: Alberto-g-rovi

Het gemiddelde salaris van een bandenwisselaar in de Formule 1 varieert tussen €200.000 en €300.000 per jaar. Dit komt neer op een maandelijks inkomen van ongeveer €25.000, inclusief bonussen en extra voordelen.

Het exacte bedrag hangt af van verschillende factoren, zoals de specifieke rol binnen de pitcrew, ervaring, en het team waarvoor men werkt. Bandenwisselaars ontvangen doorgaans hogere salarissen dan reguliere monteurs vanwege hun cruciale rol tijdens races.

De ‘Crew Chief’, die het team aanstuurt tijdens races, verdient meestal het meest binnen de pitcrew. Naast het basissalaris kunnen bandenwisselaars extra verdienen per race, met bedragen die oplopen tot €4.600 per evenement voor een ‘Tire Changer’ en €3.200 voor een ‘Tire Carrier’.

Factoren die het salaris beïnvloeden

Het salaris van een Formule 1-bandenwisselaar wordt bepaald door verschillende factoren. Deze factoren spelen een cruciale rol in het vaststellen van de uiteindelijke beloning voor deze hooggespecialiseerde professionals.Ervaring is een van de belangrijkste factoren die het salaris beïnvloeden.

Net als in vele andere beroepen, worden bandenwisselaars met meer ervaring vaak beter betaald. Dit komt omdat ervaren professionals sneller en efficiënter kunnen werken, wat cruciaal is in de hectische wereld van de Formule 1.Het team waarvoor een bandenwisselaar werkt, speelt ook een significante rol in de salarisbepaling.

Topteams zoals Red Bull Racing, Mercedes en Ferrari hebben doorgaans grotere budgetten en kunnen daardoor hogere salarissen bieden.

Andere functies in een F1-team

Om een beter begrip te krijgen van de salarissen binnen een Formule 1-team, is het interessant om de vergoedingen van bandenwisselaars te vergelijken met die van andere functies.

Ferrari 2024
Foto: Formula 1 Live

Deze vergelijking biedt inzicht in de waarde die wordt gehecht aan verschillende rollen binnen het team. Laten we beginnen met een overzicht van de salarissen voor verschillende functies binnen de pitcrew:

FunctieJaarsalaris (USD)Extra per race (USD)
Refueling Person$350,000$5,000
Tire Changer$350,000$5,000
Tire Carrier$270,000$3,500
Jack Man$150,000$3,500
Wing Man$150,000$3,500
Stabilizer$110,000$3,000
Fire Extinguisher$110,000$3,000

Deze teams strijden vaak om de beste talenten en zijn bereid daar financieel in te investeren. De prestaties van het team en de auto zijn eveneens van invloed op het salaris. Teams die consistent goede resultaten behalen, hebben vaak meer financiële middelen tot hun beschikking.

Dit kan resulteren in hogere salarissen voor alle teamleden, inclusief de bandenwisselaars. De specifieke rol binnen de pitcrew is een andere bepalende factor. Zoals eerder vermeld, verdient een ‘Tire Changer’ doorgaans meer dan een ‘Tire Carrier’. De ‘Crew Chief’, die de leiding heeft over de pitcrew, ontvangt meestal het hoogste salaris binnen het team.

Bonussysteem beloont topprestaties

Het bonussysteem is ontworpen om uitzonderlijke prestaties te belonen en teams te motiveren om de grenzen van snelheid en efficiëntie te verleggen. De bonussen voor bandenwisselaars worden op verschillende manieren berekend en uitgekeerd.De meest directe bonus is gekoppeld aan raceoverwinningen.

Wanneer hun coureur als eerste eindigt, ontvangen bandenwisselaars een bonus van €2.100. Dit bedrag kan over een heel seizoen flink oplopen, vooral bij dominante teams die regelmatig races winnen.

De bonussen en salarissen voor bandenwisselaars kunnen sterk variëren tussen verschillende Formule 1-teams. Topteams als Red Bull Racing en Mercedes hebben doorgaans meer financiële middelen en kunnen hogere vergoedingen bieden.

TeamGemiddeld jaarsalarisOverwinningsbonus
Topteams€300.000+€2.100
Middenvelders€200.000-€300.000€1.500-€2.000
Achterhoedeteams€150.000-€200.000€1.000-€1.500

Naast overwinningsbonussen zijn er ook beloningen voor consistent snelle pitstops. Teams houden nauwkeurig bij welke pitcrew de snelste stops maakt. Red Bull Racing staat bekend om hun bliksemsnelle pitstops en heeft jarenlang de DHL Fastest Pit Stop Award gedomineerd.

Sommige teams koppelen bonussen ook aan het behalen van WK-punten. Hoe meer punten het team scoort, hoe hoger de bonus voor de pitcrew kan uitvallen. Dit systeem beloont niet alleen overwinningen, maar ook consistente topprestaties gedurende het hele seizoen.

Hoe verschilt het salaris t.o.v. bijv. IndyCar en NASCAR?

F1-bandenwisselaars verdienen gemiddeld tussen de €200.000 en €300.000 per jaar, wat neerkomt op ongeveer €16.667 tot €25.000 per maand. Dit inkomen is inclusief bonussen en extra voordelen.

In vergelijking hiermee liggen de salarissen in IndyCar en NASCAR beduidend lager, hoewel exacte cijfers voor deze categorieën niet worden genoemd in de beschikbare informatie.

De hoge salarissen in F1 weerspiegelen de extreme precisie en snelheid die vereist zijn bij pitstops, waar teams zelfs wereldrecords nastreven. Zo wist Red Bull Racing in 2019 een pitstop in slechts 1,83 seconden te voltooien tijdens de Grand Prix van Brazilië.

Gerelateerd nieuws

Strategieën die coureurs gebruiken om hun concurrenten onder druk te zetten

Formule 1-coureurs gebruiken diverse strategieën om hun concurrenten onder druk te zetten...

Hoe coureurs omgaan met teamorders die invloed hebben op hun race

Teamorders zijn instructies die Formule 1-teams aan hun coureurs geven tijdens races...

Hoe coureurs hun remtechniek aanpassen aan verschillende circuits

Coureur passen hun remtechniek aan op basis van de specifieke kenmerken van...

Het verschil in pitstop-strategieën tussen sprintraces en volledige races

De kortere afstand van sprintraces, ongeveer 100 kilometer, beïnvloedt direct de aanpak...

Vrije training en bandenkeuze: hoe teams hun raceplanning voorbereiden

Vrije trainingen worden door teams gebruikt om data te verzamelen over bandenprestaties...

Hoe teams de vrije trainingen gebruiken om nieuwe onderdelen te testen

Deze sessies bieden een unieke kans om innovaties onder realistische omstandigheden te...

Invloed van een sprintrace op de startopstelling voor de hoofdrace

Coureurs die goed presteren in de sprintrace starten vooraan in de Grand...

Waarom vrije trainingen essentieel zijn voor debuterende coureurs

Deze sessies bieden nieuwe coureurs de kans om ervaring op te doen...