De topsnelheid van een Formule 1-auto kan oplopen tot 370 kilometer per uur, wat ongeveer 230 mijl per uur is. Het snelheidsrecord tijdens een Grand Prix-weekend staat op naam van Valtteri Bottas, die in 2016 tijdens de vrije training van de Grand Prix van Azerbeidzjan een verbluffende snelheid van 378 kilometer per uur noteerde.
In een race ligt de hoogst gemeten snelheid iets lager: 372,5 kilometer per uur, ook geregistreerd door Bottas, tijdens de Grand Prix van Mexico in 2016. Ondanks de introductie van nieuwe regels in 2022 zijn deze extreme snelheden nog niet overtroffen.
De snelste kwalificatie in 2022 werd behaald door Kevin Magnussen, die 351,7 kilometer per uur reed in Mexico. Hoewel F1-auto’s niet de topsnelheden van bijvoorbeeld IndyCar-auto’s bereiken, zijn ze dankzij hun focus op aerodynamica en bochtensnelheid tijdens een volledige ronde vaak sneller.
“Een Formule 1-auto heeft al gauw meer dan 1000 pk, en dat is geen grap. Dit waanzinnige vermogen komt niet alleen van de verbrandingsmotor, maar ook van het ERS-systeem (Energy Recovery System), dat energie terugwint tijdens het rijden en opslaat voor later gebruik – alsof ze extra turbo’s in hun zak hebben.”
Snelheidsrecords en prestaties
De Formule 1 draait om een voortdurende jacht naar snelheid en betere prestaties. Het record van 378 kilometer per uur, neergezet door Bottas in 2016, blijft tot op heden onaangetast. Dit gebeurde op het circuit van Azerbeidzjan, dat bekend staat om zijn lange rechte stukken.
Tijdens races zijn de topsnelheden doorgaans iets lager, maar nog steeds indrukwekkend. Bottas’ record van 372,5 kilometer per uur in de Grand Prix van Mexico bewijst dat F1-auto’s in staat zijn om snelheden van boven de 300 kilometer per uur te bereiken.

Het is ook interessant om op te merken dat de nieuwe technische reglementen in 2022 nog niet hebben geleid tot het verbreken van deze records.
De hoogste snelheid die tijdens een kwalificatie in 2022 werd gemeten, was 351,7 kilometer per uur, gerealiseerd door Kevin Magnussen in Mexico. Dit laat zien dat, ondanks de technologische vooruitgang, de huidige generatie F1-auto’s de absolute topsnelheden van hun voorgangers nog niet heeft geëvenaard.
Prestatie | Tijd |
---|---|
0-100 km/u | 2,6 seconden |
0-300 km/u | 10,6 seconden |
100-0 km/u | Minder dan 2 seconden |
Hun vermogen om in slechts 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te accelereren en in 10,6 seconden de 300 kilometer per uur te bereiken, laat hun uitzonderlijke prestaties zien.
Vergelijking met andere raceklassen
Hoewel Formule 1-auto’s indrukwekkende snelheden behalen, is het goed om ze te vergelijken met andere raceklassen. De IndyCar Series, bijvoorbeeld, haalt soms topsnelheden van bijna 390 kilometer per uur, vooral op ovalen. Dat is sneller dan wat F1-auto’s doorgaans bereiken.
Raceklasse | Topsnelheid (km/u) | 0-100 km/u (seconden) |
---|---|---|
Formule 1 | 370 | 2,6 |
IndyCar | 390 | 3,0 |
Formule 2 | 335 | 2,9 |
Formule 3 | 300 | 3,1 |
Formule E | 322 | 2,8 |
MotoGP | 366 | 2,6 |
Toch zijn F1-auto’s superieur als je kijkt naar de prestaties over een volledige ronde, dankzij hun focus op aerodynamica en downforce, waardoor ze sneller door bochten kunnen. Kijk maar naar het Circuit of the Americas in Austin, waar beide kampioenschappen racen:
Kampioenschap | Poletijd | Gemiddelde snelheid |
---|---|---|
IndyCar (2019) | 1:46.018 | 186,349 km/u |
Formule 1 (2019) | 1:32.029 | 206,347 km/u |
Deze tabel laat zien dat F1-auto’s, ondanks hun lagere topsnelheid, over een volledige ronde veel sneller zijn door hun superieure bochtensnelheid.
Technologie achter de snelheid
De indrukwekkende prestaties van Formule 1-auto’s zijn te danken aan geavanceerde technologie en engineering. Deze auto’s zijn uitgerust met motoren die meer dan 1000 pk leveren. Dit wordt bereikt door een krachtige verbrandingsmotor in combinatie met een geavanceerd Energy Recovery System (ERS).
De F1-motoren hebben zes cilinders in een V-vorm en een cilinderinhoud van slechts 1,6 liter. Ondanks hun relatief kleine formaat zijn ze extreem efficiënt en krachtig, draaiend op speciaal ontwikkelde brandstof die ontworpen is om elke druppel zo optimaal mogelijk te benutten.

Aerodynamica speelt ook een cruciale rol in de prestaties van F1-auto’s. De verfijnde aerodynamische elementen zorgen ervoor dat de auto’s als het ware aan de baan worden ‘vastgeplakt’, zodat ze met ongelooflijke snelheden door bochten kunnen gaan.
Tegelijkertijd zijn ze ontworpen om met minimale luchtweerstand over rechte stukken te snijden.
“Op rechte stukken halen coureurs met gemak snelheden tussen de 300 en 350 kilometer per uur.” Deze uitspraak benadrukt de indrukwekkende snelheden die F1-auto’s kunnen bereiken op de rechte stukken van een circuit.
Remmen en veiligheid
Hoewel de focus vaak ligt op topsnelheden en acceleratie, is het vermogen van F1-auto’s om af te remmen minstens zo indrukwekkend. De remkrachten die ze kunnen genereren zijn fenomenaal.
“Een beetje F1-auto haalt tijdens het remmen bijna 6G. Een gemiddelde straatauto verliest bijvoorbeeld bij om en nabij 1G alle grip,” aldus een expert in F1-technologie.
Dankzij geavanceerde remsystemen, waaronder keramische schijven die zelfs bij extreme temperaturen effectief blijven, kan een F1-auto van 200 km/u naar stilstand komen in minder dan 2 seconden.
Tijdens het remmen ervaren coureurs krachten tot wel 5G, wat vergelijkbaar is met het gevoel van een impact van 100 km/u tegen een muur – uiteraard zonder de schade. Deze extreme krachten maken duidelijk hoe belangrijk de fysieke voorbereiding van F1-coureurs is, evenals de veiligheidsmaatregelen in de auto’s.
Vergelijking | F1-auto | Straatauto (Ferrari FF) |
---|---|---|
Schijfgewicht | 1,2 kg | 6,7 kg |
Schijfdiameter | 278 mm | 398 mm |
Levensduur schijven | 800 km | 300.000 km |
Gewicht remklauwen | 1,5-2 kg | 5 kg |
Levensduur klauwen | 10.000 km | 500.000 km |
De veiligheid in de Formule 1 is de afgelopen decennia enorm verbeterd. Ondanks de hoge snelheden en krachten waaraan de auto’s worden blootgesteld, stappen coureurs vaak ongeschonden uit na zware crashes. Dit is te danken aan voortdurende innovaties in materialen, chassisontwerp en veiligheidsvoorzieningen zoals de halo.