Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Verstappen houdt Red Bull bij elkaar: ‘elke dag voelt het logischer dat hij vertrekt’

Verstappen houdt Red Bull bij elkaar: ‘elke dag voelt het logischer dat hij vertrekt’

769
Verstappen houdt Red Bull bij elkaar: ‘elke dag voelt het logischer dat hij vertrekt’
Foto: sbinnala44 - F1 News

De kans dat Max Verstappen zijn contract tot 2028 uitdient bij Red Bull lijkt met de dag kleiner te worden.

Zijn onvrede over de manier waarop Red Bull jonge coureurs behandelt, het wegvallen van invloedrijke figuren binnen het team, en de technische stagnatie van de auto zetten druk op de relatie tussen de wereldkampioen en zijn team.

Het is geen kwestie meer van óf, maar eerder van wanneer, en wat precies de doorslag zal geven. De directe aanleiding ligt bij de recente beslissing van Red Bull om Liam Lawson te laten vallen.

Verstappen uitte zijn frustratie daarover niet via persmomenten, maar met een stille doch veelzeggende actie: hij likete een post van Giedo van der Garde op Instagram waarin Red Bull werd beschuldigd van het mentaal breken van Lawson. Een duidelijke stellingname, zonder woorden.

Helmut Marko bevestigde de onvrede van Verstappen publiekelijk:

“We weten dat Max niet blij is.”

Volgens Marko was het echter een noodzakelijke keuze in dienst van het teamdoel:

“We hebben twee auto’s vooraan nodig, niet alleen voor het constructeurskampioenschap, maar ook om Max aan zijn vijfde wereldtitel te helpen.”

Maar voor Max draait het niet alleen om winnen. Het lijkt hem steeds meer te gaan om principes, loyaliteit en duidelijkheid. En precies dáár ontbreekt het bij Red Bull.

Achteruitgang in prestaties zet druk op relatie

Hoewel Red Bull in 2023 oppermachtig was, begonnen er dat jaar al haarscheurtjes te ontstaan. Vooral op stratencircuits klaagde Verstappen over balansproblemen en instabiliteit.

Zijn feedback werd nauwelijks serieus genomen zolang hij bleef winnen. Dat heeft Red Bull mogelijk in slaap gesust, terwijl concurrenten als Mercedes, Ferrari en McLaren bleven ontwikkelen.

Lees ook:  Verstappens straf legt pijnlijk probleem in F1 bloot: '5 seconden is het waard'

In 2024 liep alles vast. Interne spanningen explodeerden na de Herve-onderzoeken, Jos Verstappen zei openlijk dat het team uiteen werd getrokken en Adrian Newey vertrok. Verstappen trok een duidelijke grens:

“Als Helmut Marco weggaat, dan ga ik ook.”

Dat ultimatum laat zijn positie zien als enige stabiele factor in een instabiele organisatie. Die stabiliteit is sinds de zomer van 2024 weggevallen. McLaren, Mercedes en Ferrari zijn competitief geworden, terwijl Red Bull zich vastreed in een nauwe ontwikkelingsrichting.

De auto is niet slecht, maar heeft een klein operationeel venster en vereist een specifieke rijstijl die weinig andere coureurs beheersen.

Zonder Verstappen zou Red Bull in 2025 na twee races laatste staan in het constructeurskampioenschap. Geen enkele andere coureur kan de auto op dat moment op niveau krijgen.

De manier waarop Red Bull met coureurs omgaat is een structureel probleem. Keuzes worden ad hoc gemaakt, zonder duidelijk plan.

Ze weigerden ervaren krachten als Sainz, Hamilton of Alonso, en gokten op Ricciardo die verloor van Tsunoda. Vervolgens was Tsunoda jarenlang volgens Marko “mentaal ongeschikt”, maar werd hij plots gepromoveerd.

Liam Lawson kreeg amper voorbereiding, werd na twee races afgeschreven. Isack Hadjar werd na zijn debuut door Marko een “blamage” genoemd.

Een overzicht van de recente keuzes toont hoe wispelturig en inconsistent het beleid is:

CoureurBehandeling door Red BullResultaat
Sergio PerezContractverlenging én vervangingsplannenOnzekerheid
Daniel RicciardoGepromoot, vervolgens ondermaatsAfgeschreven
Yuki TsunodaJarenlang mentaal ‘onbetrouwbaar’Plots gepromoveerd
Liam LawsonNauwelijks steun, na 2 races afgevallenOnbegrip, ook bij Verstappen
Isack HadjarNa één race publiekelijk afgebrandGeen ontwikkeltraject

Deze chaos botst met de werkwijze van andere topteams. Mercedes, McLaren en Ferrari bouwen aan opvolging. McLaren heeft Piastri achter Norris.

Lees ook:  Longrun-data in Jeddah: McLaren meer dan een halve seconde sneller dan Red Bull

Mercedes vertrouwt op Antonelli naast Russell. Ferrari heeft Leclerc én Hamilton. Alleen Red Bull staat straks met lege handen als Verstappen vertrekt.

Technische zorgen nemen toe, vertrouwen neemt af

De auto van Red Bull in 2025 is qua downforce competitief, maar gevoelig voor instabiliteit. De combinatie van remmen en insturen in langzame bochten is kritiek. Verstappen redt het met gevoel en ervaring, maar andere coureurs haken af.

Sinds het vertrek van Newey is de ontwikkelingsrichting zoek. Christian Horner prees publiekelijk het technische team in China, wat volgens sommigen juist een signaal was dat intern kritiek groeit.

Pierre Wach, de huidige technische leider, gaf toe dat het team “de stap niet heeft gezet die we wilden maken voor 2025.”

Zonder Newey, zonder duidelijke ontwikkelingslijn en met tegenstanders die sterker worden, rest Verstappen steeds minder motivatie om Red Bull te blijven dragen.

De echte test komt in 2026. Dan introduceert Red Bull zijn eigen powerunit én gelden nieuwe aerodynamische regels. De vloer en voorvleugel worden kleiner, er komt actieve aerodynamica, en het team moet tegelijk zijn eigen powerunit managen.

Als dat mislukt, zou dat hét moment kunnen zijn waarop Verstappen vertrekt. Want hoewel hij zich loyaal opstelt in de media, en zegt de problemen te willen helpen oplossen, weten we dat publieke uitspraken niet altijd de echte gedachten weerspiegelen.

Zijn lichaamstaal, sociale media en reacties op beslissingen zeggen meer. De combinatie van een slecht ontwikkelde auto, interne spanningen en onduidelijke koers zou hem uiteindelijk kunnen wegduwen.

Ferrari valt af zolang Hamilton er rijdt. Die samenwerking lijkt ondenkbaar. Aston Martin is aantrekkelijk vanwege Honda en mogelijk Newey, maar vereist een langetermijnverbintenis. McLaren en Mercedes zijn het meest interessant.

Als Max zich aandient, moet McLaren kiezen: Lando of Oscar? Piastri heeft een nieuw contract, Lando loopt tot 2026. Mercedes zou Verstappen graag halen, maar dat zou betekenen dat George Russell mogelijk moet wijken.

Gerelateerd nieuws

Toto Wolff George Russell Mercedes

Mercedes ziet oude zwakte opnieuw opduiken: ‘bandenslijtage blijft onopgelost probleem’

Mercedes begon sterk aan het Formule 1-seizoen van 2025, maar na vijf...

Susie Wolff

Netflix komt met F1 Academy-serie: ‘de motor draait nu écht voor vrouwen in de sport’

Op 28 mei 2025 verschijnt de nieuwe Netflix-docuserie F1: The Academy, die...

Fernando Alonso Lance Stroll

Aston Martin start crisisberaad: ‘puntenloos en geen zicht op verbetering’

De Saoedi-Arabische Grand Prix bracht een pijnlijk nieuw record voor Lance Stroll....

Max Verstappen Red Bull Racing

Verstappens straf legt pijnlijk probleem in F1 bloot: ‘5 seconden is het waard’

Max Verstappen kreeg vijf seconden straf voor zijn actie in ronde één...