Terugkeer naar Shanghai
Dit weekend markeert de terugkeer van de Chinese Grand Prix na een lange onderbreking veroorzaakt door COVID-19. Een terugblik op de vorige races biedt enige hints over wat we kunnen verwachten nu de nieuwste generatie auto’s voor het eerst de Shanghai International Circuit betreden. Het is vijf jaar geleden dat de Chinese Grand Prix voor het laatst op de Formule 1-kalender stond, en het is waarschijnlijk het grootste understatement van de eeuw om te suggereren dat er in die tijd behoorlijk wat is gebeurd. Hoewel dit bedoeld is als een luchtige, maar uiteindelijk informatieve column over de autosport, zullen we niet alle gebeurtenissen van die vijf jaar uitpluizen, maar COVID-19 is de belangrijkste gebeurtenis die genoteerd moet worden.
De impact van COVID-19
Het minimaliseren van de verspreiding van het coronavirus is de reden waarom China zo lang weg is geweest van F1, aangezien de regering een ‘zero-COVID’-benadering hanteerde na de ontdekking van een nieuwe stam eind 2019. Dat weerhield het virus er niet van om het land te verlaten en zich wereldwijd te verspreiden, maar het beperken van reizen naar het land maakte uiteindelijk een pauze voor het Shanghai-circuit noodzakelijk voor een paar jaar. Hoewel deze maatregelen eind 2022 werden ingetrokken, was het uiteindelijk te laat om nog een race voor het vorige seizoen in te plannen.
Een technische kijk op de autosport
Jake Boxall-Legge, de technisch redacteur van Autosport, heeft Automotive Engineering gestudeerd met een specialisatie in Motorsport aan de Universiteit van Hertfordshire. Oorspronkelijk was zijn ambitie om raceauto’s te ontwerpen. Tijdens een jaar tussen zijn studies, waarin hij per ongeluk zijn liefde voor schrijven herontdekte, behaalde hij een master in Motorsport Engineering aan Oxford Brookes. Halverwege zijn masterjaar kreeg hij een plaats aangeboden bij de Autosport Academy, verrichtte hij incidenteel freelance werk, en werd hij later de persofficier voor Formula 2 en GP3 in 2018. Later dat jaar bood Autosport hem een baan aan om terug te keren naar het team als technisch redacteur.
ake verschijnt regelmatig in video’s en podcasts, en schrijft vaak in pijnlijk detail over vreselijke Formule 1-auto’s. In zijn vrije tijd geniet Jake van bakken en geeft hij zijn gefaalde poging om door te gaan in de interviews van ‘The Great British Bake-Off’ de schuld aan zijn twijfelachtige beheersing van soezendeeg. Zijn droom is om een brunchcafé te openen – en zijn bereidheid om ongepaste grappen te maken in ongepaste situaties heeft hem de minachting van zijn collega’s opgeleverd.