De sleutel tot Verstappens overwinning
Max Verstappen behaalde de overwinning in de Emilia-Romagna GP van 2024, maar na 63 ronden moest de Nederlander flink werken om Lando Norris af te houden. We analyseren de sleutel tot de overwinning van de Red Bull-coureur en hoe McLaren de overwinning had kunnen behalen… zonder Sergio Perez!
Verstappen opende een comfortabele voorsprong aan het begin van de race om Lando Norris’ aanval onder DRS te vermijden. Vervolgens zorgde uitzonderlijk rijgedrag in combinatie met een hoge degradatie van de MCL38 – de slechtste van de topteams – op de medium compound vanaf ronde 14 en een voorsprong van meer dan vijf seconden voor een ogenschijnlijk saaie race.
Door deze hoge degradatie en met de intentie om de kloof te verkleinen, stopte McLaren Norris in ronde 22 voor een undercut, een cruciaal moment dat bepaalde hoe dicht Norris bij de overwinning kwam.
Cruciale pitstop strategie
Met een goede pitstop van 2,4 seconden kwam de McLaren-coureur net achter Perez uit, die op een andere strategie zat met de harde band. Had McLaren de stop kunnen anticiperen of uitstellen om te voorkomen dat Perez voor hen zat? Het antwoord is moeilijk met zekerheid te zeggen, maar het gevoel is dat Norris’ banden te versleten waren om nog een ronde te pushen en de stop uit te stellen om voor Perez uit te komen.
Red Bull was zich bewust van de situatie en vroeg de Mexicaan mogelijk om te pushen met de harde band om deze poging te verijdelen. De meesterlijke afhandeling van de racesituatie door Red Bull vanaf de pitmuur was waarschijnlijk de grootste invloed achter de overwinning.
Een ronde achter Perez kostte Norris ongetwijfeld tijd. We vergelijken de uitronde na hun stops: de McLaren-coureur verloor +1.091s op Verstappen’s uitronde in schone lucht en het verschil aan de finish was slechts +0.725s.
Norris’ laatste poging
Van ronde 44 begon de Nederlander’s banden af te koelen en raakten in een hoge degradatiezone. Norris voelde zich daarentegen weer erg comfortabel met de harde band en was nog maar één of twee ronden verwijderd van het vechten met Verstappen voor de overwinning op de baan. Het was erg close tussen de twee en dat geeft ons hoop dat er nog veel spektakel te zien zal zijn in de rest van het seizoen.
Charles Leclerc voltooide een solide race en eindigde als tweede in het Wereldkampioenschap voor Rijders. Het was geen bijzonder slechte race voor Ferrari. McLaren was duidelijk sterker in de kwalificatie, maar het race tempo van de SF-24 bleek echt bemoedigend, waardoor Leclerc een podiumplaats op eigen bodem kon behalen.
Leclerc was het grootste deel van de race op hetzelfde tempo als Norris, behalve aan het einde toen de McLaren-coureur alles uit de kast haalde om Verstappen in te halen.
Mercedes vermijdt interne strijd
Mercedes sloot een goed weekend af, ver verwijderd van hun doel maar met een goed gevoel over hun upgradepakket. En in een ‘niemandsland’-situatie tijdens de race, leek hun algemene doel duidelijk: team boven coureur.
De Mercedes-pitmuur riep George Russell naar de pits toen hij voor Lewis Hamilton lag en klaar leek om P6 veilig te stellen. Hamilton begon echter een flinke hoeveelheid tijd op Russell in te lopen en kon hem in de laatste ronden in de problemen brengen. Mercedes besloot Russell te stoppen om P6-P7 te behouden, maar van positie te wisselen. Dit stelde Russell ook in staat om op een frissere band de snelste ronde van de race te rijden en een extra kampioenschapspunt te scoren, waarmee ze tot nu toe op 64 staan dit seizoen.