Ferrari’s prestaties tijdens de kwalificatie
Het Italiaanse team maakte indruk tijdens de vrije training op vrijdag, maar tijdens de voorbereidingen voor de kwalificatie leek het team aan het begin van de ronde tempo te missen in vergelijking met de auto’s voor hen in de strijd om pole position. GPS-gegevens tonen aan dat Leclerc’s Ferrari tussen de 3-4 km/u langzamer was op de rechte stukken vergeleken met de twee McLarens, en zelfs nog meer achterstand had in vergelijking met polesitter Max Verstappen, die profiteerde van de slipstream van Nico Hulkenberg.
Leclerc vond dat de uiteindelijke gridposities van Ferrari, die derde en vierde werden nadat Oscar Piastri een gridstraf van drie plaatsen kreeg voor het hinderen van Kevin Magnussen in FP1, een kans op een betere positie kostte. “Als we terugkijken op gisteren en de kwalificatie opnieuw analyseren, denk ik dat we eigenlijk alles verloren bij de start van de ronde om de een of andere reden,” zei hij.
“We hadden een iets andere powerstrategie vergeleken met McLaren en Red Bull, en we verloren alles op het stuk naar bocht 2 – Max had daarbij ook nog de slipstream. Dit is iets waar we naar moeten kijken, want vooral op een circuit als dit is de positie op de baan absoluut alles. Als je maar een tiende hebt tussen Red Bull, McLaren en onszelf, moeten we alles perfect doen en de derde plaats vandaag kostte ons misschien een beter resultaat in de race.”
Evaluatie van Ferrari’s upgrades
Bij de eerste indrukken van Ferrari’s uitgebreide reeks upgrades voor de race in Imola, gaf Leclerc aan dat het moeilijk was om deze te beoordelen gezien de eisen van het Imola-circuit. Maar hij was ervan overtuigd dat het team zijn doelstellingen had bereikt met de nieuwe carrosserie, vloer en vleugels die voor de thuisrace waren geïnstalleerd.
“Ik denk dat het allereerst niet het beste circuit is om upgrades te beoordelen, vooral omdat het rijden over de kerbs hier zo belangrijk is dat als je een goede auto op de kerbs hebt, dat wat meer kan verhullen wat de echte volgorde is,” zei de Monegask. “Het goede is dat alles wat we verwachtten van die upgrades, we ook kregen qua data. Het deed precies wat het moest doen, wat altijd een goede zaak is.”