Het TT Circuit Assen heeft laten weten open te staan voor het organiseren van een Formule 1-race, een stap die vooral relevant is na de aankondiging dat Zandvoort stopt met de Dutch Grand Prix na 2026. Met een rijke geschiedenis in motorsport en aanzienlijke investeringen in infrastructuur, lijkt Assen goed gepositioneerd om de leegte op te vullen.
Arjan Bos, voorzitter van het TT Circuit Assen, sprak hierover openlijk tegen RTV Drenthe:
“Dat is natuurlijk de Formule 1. Ik vind dat als je zoveel geld hebt geïnvesteerd in het circuit, altijd met de steun en sympathie van de samenleving, dat als het mogelijk is en er is draagvlak – en dat voelen wij – en wij het KUNNEN organiseren, wij daar zeker naar gaan kijken en in principe positief zijn.”
Deze woorden laten zien dat het circuit, dat eerder terughoudender was over Formule 1, nu een duidelijke interesse toont. De verandering komt voort uit eerdere inspecties en aanpassingen aan de baan, gecombineerd met de steun van de lokale gemeenschap.
Het TT Circuit Assen voldoet bijna aan de strenge eisen voor Formule 1-races. Een inspectie door de FIA in 2018 bracht aan het licht dat slechts kleine aanpassingen nodig zijn, waaronder:
- Aanpassingen aan de kerbstones.
- Het toevoegen van TecPro-barrières bij bepaalde bochten.
- Kleine veranderingen om een FIA Grade 1-licentie te behalen.
Charlie Whiting, voormalig FIA Formula One Director, gaf destijds advies over deze verbeteringen. Met een lengte van 4.555 kilometer en een ontwerp dat bekend staat om snelle, vloeiende bochten, biedt het circuit een unieke uitdaging voor coureurs.
Economische en culturele voordelen
Het organiseren van een Formule 1-race kan aanzienlijke voordelen bieden aan Assen en de regio Drenthe. Volgens lokale peilingen wordt een “Drenthe Grand Prix” breed ondersteund. Mogelijke voordelen zijn:
- Verhoging van het internationale profiel van de regio.
- Positieve impact op de lokale economie door toerisme.
- Aantrekkingskracht op internationale bezoekers.
De bouw van de langste tribune van Europa, bedoeld om grotere menigten te ontvangen, toont aan dat Assen al voorbereid is op grootschalige evenementen. Marco Out, burgemeester van Assen, heeft deze uitbreidingen geprezen en benadrukt dat de stad klaar is om dergelijke evenementen te faciliteren.
Ondanks de kansen zijn er enkele uitdagingen die aandacht vereisen:
- Financiën: Een Formule 1-race organiseren vraagt aanzienlijke financiële middelen.
- Infrastructuur: Hoewel de baan bijna voldoet, moet de omliggende infrastructuur mogelijk uitgebreid worden.
- Concurrentie: Assen moet concurreren met andere circuits die ook geïnteresseerd zijn in een plek op de F1-kalender.
- Kalenderbeheer: Het circuit moet de Dutch TT en andere bestaande evenementen combineren met een mogelijk Formule 1-weekend.
Arjan Bos benadrukte dat het proces weloverwogen zal worden aangepakt:
“Dat betekent dat wij zelf de handen aan de pols houden en rustig kijken. Maar om van tevoren te zeggen: ‘Zandvoort stopt, dus wij gaan het doen in Assen’, dat is te kort door de bocht.”
Historie en ontwikkeling van het circuit
Het TT Circuit Assen, ook wel “The Cathedral of Speed” genoemd, kent een geschiedenis die teruggaat tot 1925. Belangrijke mijlpalen in de ontwikkeling zijn onder andere:
- 1955: Overgang van stratencircuit naar een speciaal aangelegde baan.
- 1984: Een herontwerp waarbij de lengte van het circuit werd ingekort.
- 2006: Grote aanpassingen om de huidige lay-out te creëren.
Deze voortdurende modernisering toont aan dat Assen in staat is om zich aan te passen aan nieuwe motorsporteisen, wat essentieel is voor een mogelijke Formule 1-toekomst. Een vergelijking met circuits die recent tot de Formule 1-kalender zijn toegetreden, laat zien waar Assen zich onderscheidt:
Circuit | Lengte | Jaar toegetreden | Belangrijkste kenmerken |
---|---|---|---|
TT Circuit Assen | 4.555 km | Mogelijke toekomst | Snelle, vloeiende lay-out; lange motorsporttraditie |
Zandvoort | 4.259 km | 2021 (herintrede) | Kustlocatie; banked corners |
Jeddah Corniche Circuit | 6.174 km | 2021 | Hoogtempo stratencircuit; nachtrace |
Miami International Autodrome | 5.412 km | 2022 | Gebouwd rond Hard Rock Stadium |