Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Staakt Red Bull de ontwikkeling van de RB21 ten gunste van de RB20?
F1 nieuws

Staakt Red Bull de ontwikkeling van de RB21 ten gunste van de RB20?

125
red bull
Foto: Formula Today

De geruchten rond Red Bull wijzen erop dat het team mogelijk gedwongen is om de ontwikkeling van de RB21 voor 2025 tijdelijk te staken. In plaats daarvan richt Red Bull zich op de huidige problemen met de RB20.

Dit kan een ingrijpende beslissing zijn, omdat het betekent dat middelen die bedoeld waren voor de nieuwe auto van volgend jaar nu worden ingezet om de tekortkomingen van de huidige auto op te lossen.

Mocht deze zet slagen, dan is het een slimme beslissing van Red Bull. Als dat niet gebeurt, riskeren ze echter niet alleen het huidige kampioenschap, maar ook hun kansen in 2025.

“Als dit werkt, is het de juiste zet voor Red Bull. Maar als het niet werkt, offeren ze niet alleen de ontwikkeling van dit jaar op, maar ook de kampioenschapsuitdaging van volgend jaar.”

Red Bull heeft sinds het begin van het seizoen moeite gehad om de juiste balans te vinden in hun RB20. Het probleem zit vooral in de disconnectie tussen de voor- en achterkant van de auto, een probleem dat door teameigenaar Christian Horner werd erkend.

Dit probleem heeft geleid tot ondermaatse prestaties, ondanks de sterke basis die de RB19 vorig seizoen legde. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat het team besloot om middelen die voor de RB21 waren gereserveerd terug te trekken om de huidige situatie te redden.

Hoe Red Bull’s windtunnel problemen blootlegt

De windtunnelgegevens van Red Bull lijken niet overeen te komen met wat het team op het circuit ziet. Dit discrepantieprobleem, dat zowel de RB20 als het zusterteam Visa Cash App RB treft, is bijzonder problematisch. De windtunnelresultaten geven aan dat de auto goed presteert, maar de realiteit op het circuit toont iets heel anders.

Christian Horner zei na de race dat er een duidelijk probleem is in de correlatie tussen de gegevens van de windtunnel en wat ze op het circuit zien. Deze correlatieproblemen kunnen niet alleen het huidige seizoen verstoren, maar ook toekomstige ontwikkelingen, waaronder die van de RB21.

Tijdens de race ziet het team veel onderstuur bij het ingaan van de bochten en vervolgens overstuur bij het uitkomen ervan. Dit zorgt voor een instabiele achterkant, wat het moeilijk maakt om de auto op snelheid door bochten te sturen.

Lees ook:  Liam Lawson krijgt kans in 2024, maar Christian Horner houdt deuren open

Dit gebrek aan balans is de kern van Red Bull’s problemen dit seizoen en vormt een obstakel dat opgelost moet worden voordat het team vooruitgang kan boeken. Volgens het team hebben ze de problemen geïdentificeerd, maar is het de vraag of ze in staat zullen zijn om een oplossing te vinden voordat het seizoen ten einde is.

De gevolgen voor het kampioenschap

Red Bull staat nog steeds aan kop in het constructeurskampioenschap, maar deze voorsprong wordt snel kleiner. McLaren en Ferrari hebben de laatste tijd aanzienlijk terrein gewonnen en blijven het team van dichtbij volgen. Vooral Ferrari, dat 39 punten achterstand heeft, vormt een bedreiging voor Red Bull.

Hoewel Red Bull nog steeds in een sterke positie verkeert, is hun voorsprong in gevaar, en als de huidige problemen niet snel worden opgelost, kan dit betekenen dat ze hun titelkansen verliezen.

TeamPuntenachterstand op Red Bull
Ferrari39 punten
McLaren31 punten

De keuze om de RB21-ontwikkeling op te schorten betekent dat Red Bull zichzelf in een positie heeft gebracht waarin ze zich volledig moeten richten op het redden van dit seizoen. Dit kan hen echter volgend jaar opbreken, vooral als andere teams zoals Ferrari en McLaren ongestoord door kunnen werken aan hun auto voor 2025.

Max Verstappen’s rol in de oplossing

Max Verstappen, die momenteel nog steeds in de strijd om zijn vierde wereldtitel zit, speelt een sleutelrol in het herstel van Red Bull. Verstappen is de afgelopen dagen veel tijd in de simulator doorgebracht om te helpen bij het oplossen van de problemen met de RB20.

Hoewel hij als coureur niet verantwoordelijk is voor de technische kant, kan zijn feedback het team wel waardevolle inzichten geven om de balansproblemen aan te pakken.

“Max is een fenomenale coureur, maar hij is geen ingenieur. Hij kan alleen vertellen wat de problemen zijn, het is aan het team om die op te lossen.” – Christian Horner

Met Verstappen’s vastberadenheid en focus op het behalen van de wereldtitel, blijft hij een cruciale speler voor Red Bull in hun poging om dit seizoen te redden. Echter, het is duidelijk dat zelfs Verstappen zich zorgen maakt over de huidige staat van de auto en hoe deze problemen zijn toekomstplannen kunnen beïnvloeden.

Lees ook:  Nieuwe updates kunnen Red Bull serieus in de problemen brengen

Hoewel de RB21 nog in ontwikkeling is, betekent de nieuwe allocatie van middelen dat deze nieuwe auto mogelijk niet de technologische voorsprong zal hebben waar Red Bull op had gehoopt. In voorgaande jaren kon Red Bull zich veroorloven om vroeg met de ontwikkeling van hun nieuwe auto’s te beginnen, zoals ze deden met de RB19.

Maar nu, met de problemen die ze ondervinden met de RB20, kan de RB21 daardoor minder geavanceerd zijn dan aanvankelijk verwacht. Dit zet extra druk op het team om niet alleen dit seizoen te redden, maar ook om ervoor te zorgen dat ze volgend jaar competitief blijven.

De uitdagingen voor het technische team

Red Bull’s technische team, onder leiding van Pierre Waser, staat voor een enorme uitdaging. Ze moeten niet alleen de huidige problemen oplossen, maar ook zorgen dat de ontwikkeling van de RB21 niet te veel vertraging oploopt.

Waché heeft al aangegeven dat er een nieuw technisch pakket wordt voorbereid, inclusief een nieuwe vloer voor de RB20, die in Austin geïntroduceerd zal worden. Dit is een belangrijke stap voor Red Bull, maar het is nog onzeker of dit genoeg zal zijn om de prestaties van de auto te verbeteren.

“We hebben het probleem geïdentificeerd, nu moeten we het oplossen voordat we verder kunnen met de ontwikkeling van de RB21.” – Pierre Waché

Met de druk om zowel dit seizoen te redden als volgend seizoen voor te bereiden, bevindt Red Bull zich in een delicate positie. Het succes van de komende races zal bepalen of hun beslissing om de RB21-ontwikkeling op te schorten de juiste was, of dat ze uiteindelijk te veel risico hebben genomen.

Gerelateerd nieuws

Russell verbaasd door wisselende prestaties tijdens GP Azerbeidzjan: ‘we waren echt traag’

George Russell gaf na de Grand Prix van Azerbeidzjan openhartig toe dat...

Oscar Piastri over de crash tussen Perez en Sainz: ‘geen beste vrienden’

Het hele weekend hing er al wat in de lucht tussen Carlos...

Perez confronteert Sainz: Wat gebeurde er na de crash in Baku?

Na de crash tussen Sergio Perez en Carlos Sainz in de slotfase...

Lando Norris verduidelijkt ‘snitch’-beschuldiging over VSC-incident met Verstappen

Lando Norris heeft in een interview duidelijk gemaakt dat hij niet probeerde...

Red Bull onderzoekt flexibele voorvleugels: FIA verduidelijking noodzakelijk

Red Bull is bereid om de route van flexibele voorvleugels te verkennen,...

Perez krijgt psychologische boost: ‘balansproblemen bij Red Bull komen niet alleen van hem’

Sergio Perez heeft een aanzienlijke psychologische boost ervaren sinds gebleken is dat...

Overstap Verstappen naar Aston Martin dichterbij: ‘hij brengt teams naar de top’

De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull lijkt steeds meer op...

Zege voor Piastri in chaotische GP Azerbeidzjan, Verstappen worstelt naar P5

De Grand Prix van Azerbeidzjan kende een spectaculaire ontknoping met Oscar Piastri...