Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Red Bull’s problemen met snelheid bij de Belgische GP
F1 teams

Red Bull’s problemen met snelheid bij de Belgische GP

136
red bull
Foto: The F1 Word

Red Bull heeft te maken met aanzienlijke uitdagingen tijdens de Belgische Grand Prix, een race die hun recente prestatieproblemen sinds de Grand Prix van Miami verder blootlegt. Max Verstappen kreeg een gridstraf van tien plaatsen vanwege een onherstelbaar motorprobleem in Canada, wat zijn kansen op een overwinning bemoeilijkt.

De combinatie van veranderingen aan het circuit, onvoorspelbaar weer en sterke prestaties van McLaren en Mercedes maakt een overwinning voor Verstappen verre van zeker.

Verstappen’s uitdagingen en McLaren’s opkomst

Max Verstappen begint de Belgische Grand Prix vanaf een maximale startpositie van P11 vanwege zijn straf, wat zijn weekend bij Spa extra moeilijk maakt. Gezien McLaren’s recente poleposities en de snelheid van Mercedes op Silverstone, zal het een uitdaging zijn voor de Nederlandse coureur om een polepositie te behalen onder deze gemengde omstandigheden.

Hoewel Verstappen een meester is in natte omstandigheden, blinkt Lewis Hamilton ook uit op een glad circuit. McLaren’s sterke recente prestaties maken het voor Verstappen lastig om de top drie te bereiken.

Red Bull’s technische beperkingen

Red Bull’s zorgen zijn duidelijk, zowel voor Verstappen als voor teambaas Christian Horner. Ze hebben toegegeven dat McLaren een voorsprong lijkt te hebben in de ontwikkeling. Horner merkte op dat McLaren’s auto flexibeler opereert in vergelijking met Red Bull’s RB20, die een smaller operationeel venster heeft, wat de zaken voor hun ingenieurs en coureurs bemoeilijkt.

Ondanks inspanningen zoals een nieuwe motorkap in Hongarije, heeft Red Bull hun dominantie van het begin van het seizoen niet herwonnen. Na evaluatie van recente data richt het team zich op het identificeren en optimaliseren van onderpresterende gebieden.

Een opvallende onthulling na Hongarije was dat Verstappen in drie van de laatste zes races niet op het podium stond. Dit is een groot contrast met hun eerdere dominantie, waarbij ze slechts vijf keer het podium misten in 61 races van 2021 tot 2023.

Deze statistieken tonen aan hoe dominant Red Bull was, maar het gebrek aan een sterke reservecoureur kan een groot probleem zijn als Verstappen niet op zijn best presteert. In races waar Verstappen als vijfde eindigde, kwam zijn teamgenoot Perez slechts als zevende binnen en kon hij niet profiteren van Verstappen’s mindere dagen.

Weersomstandigheden en technische aanpassingen

Red Bull presteert meestal goed op warmere circuits, maar bij koudere temperaturen worden teams zoals McLaren, Mercedes en Ferrari sterke concurrenten. Dit is zorgwekkend voor de aankomende race bij Spa, die naar verwachting koeler zal zijn, zelfs als het op zondag niet regent.

Lees ook:  Max Verstappen over vertrekkende Wheatley: "Red Bull is voorbereid"

De voorspelde regen voor vrijdag en zaterdag zal het circuit koud maken, wat een uitdaging vormt voor Red Bull’s gebruikelijke rijstijl. Perez heeft ook moeite gehad, ondanks een fantastische inhaalrace in Hongarije van de 16e naar de 7e plaats. Zijn crash tijdens de kwalificatie verpestte echter zijn algehele prestatie.

Perez’s prestaties en interne spanningen

Perez leidt momenteel in het veroorzaken van de meeste schade aan zijn auto, wat Red Bull waardevolle middelen kost die anders gebruikt hadden kunnen worden om de RB20 te verbeteren of andere oplossingen te vinden. Red Bull’s Chief Technical Officer, Pierre Was, heeft erkend dat een deel van het probleem bij het team ligt en dat ze werken om Perez te helpen het potentieel van de auto te ontsluiten.

Deze onzekerheid voorspelt echter weinig goeds voor de Belgische Grand Prix. Het low-downforce circuit bij Spa zou Red Bull een voorsprong kunnen geven, wat de reden is waarom ze zijn teruggekeerd naar hun op Silverstone gebaseerde motorkap.

Een verontrustende wijziging is dat de DRS-sectie op het Kemmel Straight met 75 meter is ingekort, waardoor het moeilijker wordt voor Red Bull om te profiteren van lange rechte stukken voor gemakkelijke inhaalacties. Deze verandering zou het voor Verstappen moeilijker kunnen maken om een podiumplaats te behalen. Ondanks enkele sterke punten die Red Bull naar Spa brengt, zijn er verschillende factoren die hun racestrategie kunnen compliceren, wat zorgt voor een zeer interessant weekend.

Interne kritiek Red BUll

Helmut Marko van Red Bull heeft toegegeven dat hun recente upgrades mogelijk niet de verwachte resultaten hebben opgeleverd, wat zorgwekkend nieuws is. Terwijl Mercedes en McLaren ook upgrades doorvoeren, hebben ze niet de ambitieuze revisie van Red Bull geëvenaard, waardoor ze dichter bij Red Bull’s RB20 zijn gekomen dankzij kleine aanpassingen en fijn afstellen.

Marko merkte op dat McLaren deze zomer indrukwekkend snel is geweest en goed presteerde onder verschillende omstandigheden. Ondanks een warmere racedag dan verwacht, bleef McLaren sterk en overtrof vele anderen, slechts licht achterblijvend.

Verstappen’s prestatieverlies weerspiegelt dit, en het feit dat Red Bull toegeeft dat ze niet langer de topdog zijn, spreekt boekdelen. Aanvankelijk dachten ze dat ze het seizoen in de tas hadden na een sterke start met de meeste podiumplaatsen voor Verstappen en Perez. Naarmate het seizoen vorderde, bleek het allesbehalve voorspelbaar, gekenmerkt door zeven verschillende racewinnaars in 13 races. Dit zet de toon voor een intrigerende finale.

Lees ook:  Red Bull nieuwe RB20-ontwikkelingsplan met veelbelovende verwachtingen voor Perez

Perez’s worstelingen

Sergio Perez heeft moeite gehad om zijn vorm te vinden, wat resulteerde in een teleurstellende achtste plaats in de Belgische Grand Prix, ondanks een veelbelovende tweede startpositie. Helmut Marko bekritiseerde zijn prestatie en merkte op dat Perez “volledig instortte” tijdens de laatste stint van de race. Dit resulteerde in een tijd van 1m48s per ronde, wat ver onder de verwachtingen lag.

Perez gaf de schuld aan een gebrek aan vermogen op de rechte stukken, verkeer, banden, strategie en de balans van de auto. Hij blijft echter strijdlustig en gelooft dat hij nog steeds voor Red Bull zal rijden bij de Nederlandse Grand Prix na de zomerstop.

Red Bull brak de F1-reglementaire avondklok voorafgaand aan het weekend van de Belgische Grand Prix, wat aangeeft dat ze voorzorgsmaatregelen namen om enkele controles uit te voeren. Verstappen had moeite met racetempo tijdens de vrijdagtraining, eindigend als derde snelste achter McLaren-duo Lando Norris en Oscar Piastri.

Sergio Perez was opnieuw traag, eindigend een seconde achter zijn teamgenoot. Dit benadrukt de technische uitdagingen waarmee Red Bull wordt geconfronteerd en hun voortdurende inspanningen om hun prestaties te verbeteren.

Verstappen’s kritiek

Max Verstappen uitte zijn ongenoegen over de kritiek op zijn prestaties na de Belgische Grand Prix. Hij beschreef de situatie als “oneerlijk” en benadrukte dat zijn race vanaf P11 door de gridstraf een andere dynamiek had dan normaal. Verstappen erkende dat McLaren en Mercedes snel zijn, maar benadrukte dat Red Bull nog werk te doen heeft en dat er enkele analyses nodig zijn om te bepalen wat er anders kan worden gedaan met de auto voor de rest van het seizoen.

Christian Horner, teambaas van Red Bull, heeft ook aangegeven dat het team niet langer in een dominante positie verkeert en dat ze de top van de ontwikkelingsboog onder de huidige reglementen hebben bereikt.

Door deze uitgebreide analyse van Red Bull’s problemen met snelheid bij de Belgische GP, wordt duidelijk dat het team voor aanzienlijke uitdagingen staat. De combinatie van technische beperkingen, interne spanningen en sterke concurrentie maakt het een race om in de gaten te houden.

Gerelateerd nieuws

Pierre Gasly gediskwalificeerd na technische overtreding in Baku kwalificatie

Pierre Gasly heeft in Baku een flinke tegenslag te verwerken gekregen. Zijn...

Spanning bij McLaren na aankondiging van nieuwe regels: ‘2 winnaars, 1 titelkandidaat’

McLaren heeft onlangs besloten dat Lando Norris voorrang krijgt in de strijd...

Vasseur houdt de deur open voor Sainz: ‘veel respect voor hem’

Ferrari heeft eerder bevestigd dat Lewis Hamilton vanaf 2025 zal toetreden tot...

McLaren vermijdt nieuwe vloerontwikkelingen: ‘wachten op overtuigende cijfers’

McLaren heeft in 2024 een opmerkelijke strategie gevolgd door zich te onthouden...

Mercedes kijkt naar alternatieven voor Verstappen in 2026

Het lijkt erop dat Mercedes zijn focus verlegt voor 2026. Ze hebben...

Mercedes reageert op de geruchten rond de motoren voor 2026

Mercedes heeft gereageerd op de geruchten over hun positie in de aanloop...

Audi in 2025: De 5 beste opties naast Nico Hülkenberg

In het aanloop naar de F1 2025, waarbij Audi een groots entree...

Baku GP 2024: De F1-upgrades die we kunnen verwachten

Tijdens de Baku GP 2024 kunnen we upgrades verwachten van enkele grote...