Christian Horner heeft bevestigd dat het team geen beroep zal aantekenen tegen de twee tijdstraffen die Max Verstappen kreeg opgelegd tijdens de Grand Prix van Mexico-Stad. Ondanks het presenteren van GPS-data die volgens Horner aantoont dat Lando Norris de bocht niet zou hebben gehaald, kiest Red Bull ervoor om de beslissing van de stewards te accepteren.
Horner benadrukt echter wel dat er dringend behoefte is aan duidelijkere richtlijnen voor het racen in de toekomst. De twee incidenten tussen Verstappen en Norris in bocht 4 en bocht 8 resulteerden in totaal 20 seconden straftijd voor de Nederlander, wat hem de kans op de overwinning kostte.
“We zullen het recht op herziening in deze zaak niet activeren,” verklaarde Horner tegenover de media. “Het belangrijkste is: wat is de manier om in de toekomst te racen?”
Horner pleit voor een terugkeer naar de basisprincipes van het racen, waarbij de coureur aan de binnenkant van een bocht voorrang heeft.
Hij waarschuwt dat de huidige interpretatie van de regels het gevaar met zich meebrengt dat coureurs simpelweg proberen hun neus voor te krijgen bij het insturen van een bocht, ongeacht of ze deze kunnen halen.
Controverse rond bocht 4-incident
Het incident in bocht 4 tussen Verstappen en Norris heeft geleid tot verhitte discussies binnen de Formule 1-gemeenschap. Christian Horner presenteerde na de race GPS-data om zijn standpunt te onderbouwen dat de straf voor Verstappen onterecht was.
Volgens Horner toont de data aan dat Norris, ongeacht Verstappens acties, de bocht niet zou hebben gehaald. Hij vergeleek Norris’ lijn tijdens het incident met diens snelste ronde van de race:
“Als ik u hier op de GPS laat zien – dit is op de aanloop naar bocht 4. Dit is eigenlijk Lando versus Lando, en wat je kunt zien is dat de oranje lijn Lando’s snelste ronde van de Grand Prix is, en de blauwe lijn is de ronde van het incident.”
Horner beargumenteert dat Norris veel later remde dan normaal, wat volgens hem aantoont dat de McLaren-coureur de bocht niet zou hebben gehaald, zelfs zonder Verstappens verdedigende actie.
Aspect | Snelste ronde Norris | Incident ronde |
---|---|---|
Remlijn | Normaal | Veel later |
Snelheid bij insturen | Lager | Hoger |
Kans op halen bocht | Ja | Nee (volgens Horner) |
Deze data vormt de kern van Horners argument dat de straf voor Verstappen te zwaar was. Hij pleit voor een terugkeer naar de basisprincipes van racen:
- De coureur aan de binnenkant heeft controle over de bocht
- Buitenom inhalen is risicovoller en zou niet bevoordeeld moeten worden
- Huidige regels moedigen ongewenst rijgedrag aan
Zorgen over toekomstige races
Horner uit zijn bezorgdheid over de impact van deze beslissingen op toekomstige races. Hij benadrukt dat het cruciaal is dat de regels voor alle coureurs duidelijk zijn, vooral gezien het competitieve karakter van het huidige seizoen.
“Het is iets dat moet worden opgehelderd, zodat iedereen weet wat acceptabel is tussen nu en het einde van het seizoen. Anders belanden we in een puinhoop bij de komende races,” aldus Horner.
De Red Bull-teambaas wijst op de inconsistentie in de toepassing van de regels, waarbij hij opmerkt dat vergelijkbare incidenten tussen andere coureurs niet bestraft werden. Hij pleit voor een vereenvoudiging van de regels:
- Terugkeer naar basisprincipes van motorsport
- Minder overregulering van inhaalacties
- Duidelijke richtlijnen voor alle coureurs
Horner benadrukt dat alle coureurs zijn opgegroeid met racen en de basisprincipes begrijpen. Hij waarschuwt dat overregulering kan leiden tot gedrag dat niet in lijn is met de geest van de motorsport.
Impact op kampioenschapsstrijd
De dubbele tijdstraf voor Verstappen heeft significante gevolgen voor zowel het coureurs- als het constructeurskampioenschap. Enkele belangrijke punten:
- Verstappens voorsprong in het coureurskampioenschap is geslonken tot 47 punten
- Red Bull is gezakt naar de derde plaats in het constructeurskampioenschap
- Er zijn nog vier race-weekenden te gaan in het seizoen
Deze ontwikkelingen zorgen voor extra spanning in de slotfase van het kampioenschap. De beslissingen van de stewards hebben directe invloed op de titelstrijd, wat de roep om duidelijkere regels verder versterkt.
Horner benadrukt dat het team, ondanks hun onenigheid met de beslissingen, geen formeel beroep zal aantekenen. In plaats daarvan richt Red Bull zich op het verduidelijken van de regels voor toekomstige races om soortgelijke controverses te voorkomen.