Red Bull’s nieuwe ‘magische vloer’ zal waarschijnlijk niet voldoende zijn om de achterstand op McLaren dit seizoen goed te maken. Ondanks de geplande grote upgrade voor de Grand Prix van de Verenigde Staten, blijft het onwaarschijnlijk dat Red Bull het gat met McLaren kan dichten.
De recente dominante overwinning van Lando Norris in Singapore, waar hij Max Verstappen met 21 seconden versloeg, onderstreept de huidige krachtsverhouding tussen de twee teams.
Guenther Steiner, voormalig teambaas van Haas, betwijfelt of Red Bull’s nieuwe vloer het verschil kan maken:
“Ik denk niet dat het mogelijk is om McLaren dit jaar nog in te halen. Wat ze in Singapore lieten zien was voor mij gewoon verbazingwekkend. Het was echt ongelooflijk.”
Red Bull’s geplande upgrade
Red Bull staat voor een cruciale fase in het Formule 1-seizoen van 2024. Het team bereidt zich voor op de introductie van een significant upgradepakket voor de RB20 tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten.
Deze upgrade is gericht op het verbeteren van zowel de mechanische als aerodynamische prestaties van de auto.Christian Horner, teambaas van Red Bull, heeft de verwachtingen voor deze upgrade als volgt geschetst:
“Ik denk dat Austin voor alle teams een natuurlijk moment van het jaar zal zijn om wat nieuws te brengen. We hebben iets belangrijks, maar ik denk dat Ferrari, Mercedes en McLaren ook updates zullen hebben.”
Het upgradepakket omvat naar verwachting een herziene vloer, waarbij Red Bull lering heeft getrokken uit de problemen die ze ondervonden tijdens de Hongaarse Grand Prix. Daar zorgde een nieuwe vloer voor een verstoorde balans van de RB20.De timing van deze upgrade is cruciaal.
Red Bull introduceert het pakket vier weken na de laatste race in Singapore, waar Lando Norris een dominante overwinning behaalde met een voorsprong van 21 seconden op Max Verstappen. Deze herfstpauze heeft Red Bull echter geen wondermiddel opgeleverd om dat verschil te overbruggen.
McLaren’s huidige voorsprong
De recente prestaties van McLaren zijn opvallend. Hun dominantie in Singapore was een duidelijk signaal dat het team een significante stap voorwaarts heeft gezet. Guenther Steiner benadrukt de indrukwekkende vorm van McLaren:
“Wat ze in Singapore lieten zien was voor mij gewoon verbazingwekkend. Het was echt ongelooflijk.”
Deze uitspraak onderstreept de huidige kracht van McLaren en de uitdaging die Red Bull voor zich heeft.De prestatiekloof tussen de twee teams is aanzienlijk.
In Singapore kwalificeerde McLaren zich meer dan twee keer zo ver voor Red Bull als hun grootste voordeel van het seizoen tot dan toe. Dit vertaalde zich in de race naar de grootste overwinningsmargin van het seizoen voor Norris.
De huidige stand in zowel het coureurs- als constructeurskampioenschap weerspiegelt de recente verschuiving in prestaties:
Kampioenschap | Red Bull | McLaren | Verschil |
---|---|---|---|
Coureurs | 1e plaats (Verstappen) | 2e plaats (Norris) | 52 punten |
Constructeurs | 2e plaats | 1e plaats | 41 punten |
Deze cijfers tonen aan dat, ondanks Red Bull’s sterke start van het seizoen, McLaren een indrukwekkende inhaalslag heeft gemaakt. In de laatste negen raceweekenden heeft McLaren Red Bull in acht daarvan verslagen qua puntentotaal.Steiner ziet de strijd om het kampioenschap als volgt:
- McLaren lijkt momenteel onbereikbaar voor Red Bull
- Ferrari kan mogelijk een grotere rol spelen in de titelstrijd dan voorheen gedacht
- Red Bull’s beste kans ligt in het profiteren van eventuele fouten van McLaren
De rol van andere teams
Hoewel de focus ligt op de strijd tussen Red Bull en McLaren, mogen we de rol van andere teams niet onderschatten. Steiner wijst specifiek op het potentieel van Ferrari:
“Ik denk dat Ferrari een grotere rol kan spelen in het wereldkampioenschap dan ze in Singapore deden. In theorie hadden ze voor Max moeten staan, maar ze kwalificeerden zich niet goed, beide coureurs niet.”
Deze observatie suggereert dat het gevecht om de topposities mogelijk complexer wordt dan een directe confrontatie tussen Red Bull en McLaren. Ferrari’s potentiële inmenging kan de dynamiek van de titelstrijd significant beïnvloeden.Steiner voegt hieraan toe:
“Dus er was geen rode vlag, safety car, niets in Singapore wat hen had kunnen helpen om naar voren te komen. Ze moesten zich er dus doorheen vechten, wat niet gemakkelijk was.”