De RB20, Red Bulls nieuwste Formule 1-auto, heeft al snel vergelijkingen opgeroepen met de Mercedes W14 uit 2023, dankzij de nieuwe motorafdekking die een hoge taillelijn kenmerkt, compleet met volledige lengte goten die vanaf de rand van de halo lopen. Red Bull heeft een significante wijziging doorgevoerd in het ontwerp van de sidepod-inlaten, waarbij ze zijn afgestapt van een ontwerp dat leek op een onderbeet, een kenmerk dat nu door veel andere teams wordt gebruikt, naar een ontwerp dat meer lijkt op een overbeet, waarbij het bovenoppervlak zich uitstrekt voorbij de hoofdinlaat.
De evolutie van Red Bulls sidepods
Het is begrepen dat dit ontwerp alleen bedoeld is voor de hete omstandigheden van de pre-season tests en de openingsrondes in Bahrein, Australië en Saudi-Arabië. Wanneer de Formule 1 vervolgens in april naar Japan verhuist, waar de temperaturen zullen dalen en koeling minder kritiek zal zijn, zal de RB20 worden geüpgraded naar een ontwerp dat doet denken aan de Mercedes size-zero sidepod. Dit was een concept waar Mercedes moeite had om de voordelen van te benutten gedurende 2022 en 2023. Mercedes’ theorie was dat door het verkleinen van de carrosserie om het oppervlak van de krachtige vloer voor het nieuwe grondeffect-tijdperk te vergroten, er meer neerwaartse kracht kon worden bereikt. Echter, hoewel deze sterke resultaten werden gesimuleerd in de windtunnel onder perfecte controleomstandigheden, werd de auto buiten zijn smalle operationele venster geduwd door de hobbels op de oppervlakken van echte circuits.
Innovatie en aanpassingsvermogen bij Red Bull
Red Bull zou in staat moeten zijn om zijn eigen overgang naar een zogenaamde ‘zeropod’ te faciliteren, aangezien de lanceerspecificatie van de RB20 lijkt te beschikken over compactere verticale sidepod radiatorinlaten die strakkere carrosserie mogelijk maken. Het team kan verder gebruikmaken van een truc die het in 2023 heeft ingezet om de Aerodynamische Testbeperkingen, die windtunnelruns en CFD-simulaties beperken, gedeeltelijk te compenseren. Red Bull was vorig jaar het meest getroffen door deze beperkingen vanwege zijn leidende positie in het constructeurskampioenschap, naast een extra korting van 10% als straf voor het overschrijden van het kostenplafond van 2021.
De focus op koeling en prestatie
Zoals vorig seizoen, en opnieuw met een verschuiving naar Mercedes-stijl zero-pods, heeft Red Bull de nadruk gelegd op upgrades die gericht zijn op koeling. Het herpakketten van de interne componenten valt buiten de ATR, waardoor het team minder van zijn toewijzing hoeft te besteden aan het verfijnen van de externe carrosserie. Christian Horner, de teambaas van Red Bull, sprak bij de lancering van de RB20: “Logischerwijs gaat er convergentie zijn met stabiele regelgeving. We kunnen zien dat andere auto’s invloed hebben genomen van de RB19. Het team heeft fantastisch werk geleverd aan de RB20. Ze hebben niet op hun lauweren gerust, en je kunt zien dat ze de grenzen met de auto hebben verlegd.
Je bent constant op zoek naar evolutie. Als je kijkt naar de aandacht voor detail op de auto, zijn er enkele echt exquise details. Er is geen zelfgenoegzaamheid geweest, ze zijn blijven evolueren en blijven de grenzen verleggen. Er is ook geweldige innovatie op de auto die ongetwijfeld de komende weken onder de loep zal worden genomen, maar ik denk dat creativiteit sterk is geweest in het team… Het is geen conservatieve evolutie.” Op de vraag over de beweging naar een Mercedes-stijl motorafdekking, antwoordde Horner: “Het is niet tactisch. Het is gebaseerd op prestatie en wat we zien door onze simulatietools.”