Ferrari bevestigt een geüpdate vloer voor de Grand Prix van België op Spa-Francorchamps en teambaas Fred Vasseur kondigt een herstructurering van het technische team aan. De Scuderia heeft vooruitgang geboekt op het Hungaroring-circuit in Boedapest, waar Charles Leclerc een vierde plaats behaalde. De ontwikkeling van de SF-24 auto lijkt de juiste richting op te gaan, maar het gat met McLaren en Red Bull blijft aanzienlijk.
Ferrari kan niet tevreden zijn met de huidige vierde positie in het constructeurskampioenschap. De nieuwe vloer, die in Hongarije werd geïntroduceerd, zal ook in Spa worden gebruikt, waar verdere aanpassingen worden verwacht om het stuiteren van de auto tegen te gaan. Vasseur heeft aangekondigd dat er na de zomerstop een nieuwe technische structuur zal worden gepresenteerd, mede naar aanleiding van het vertrek van chassis-technisch directeur Enrico Cardile.
Prestaties en ontwikkeling van de SF-24
De SF-24 auto van Ferrari heeft tijdens de Hongaarse Grand Prix flitsen van competitiviteit laten zien die zelfs de pitwall van het team verrasten. De verzamelde data, vooral met betrekking tot de harde banden van Charles Leclerc, was zeer bemoedigend. Dit toonde aan dat Ferrari nog steeds te maken heeft met een smal gebruiksvenster voor de banden. Binnen een beperkt temperatuurbereik was de rode auto kortstondig de snelste op de baan, hoewel er meer moeite was met de medium banden.
Ondanks deze positieve signalen blijft Ferrari achter op McLaren, Red Bull en Mercedes. Het prestatiegat met deze topteams is aanzienlijk en het lijkt waarschijnlijk dat het verschil op andere circuits, die minder geschikt zijn voor de SF-24, nog groter zal worden. Ferrari is nu het langzaamste team van de kopgroep, ondanks een veelbelovende start van het seizoen waarin ze de naaste uitdagers van Red Bull leken te zijn.
De upgrades die de technici uit Maranello introduceerden op het Circuit de Catalunya in Barcelona hebben de relatieve achteruitgang van het team in gang gezet. Desondanks gelooft teambaas Vasseur dat de ontwikkeling vanuit Maranello het afgelopen jaar lofwaardig is geweest. Hij wees erop dat de SF-24 auto’s een behoorlijk sterke pace hadden op zondag en dat het team de achterstand op de koploper heeft gehalveerd in vergelijking met vorig jaar, waardoor de marge is beperkt tot 20 seconden.
Technische aanpassingen en toekomstplannen
Ferrari gaat naar Spa-Francorchamps voor de Belgische Grand Prix met de geüpdate vloer die in Boedapest werd gebruikt. Het idee om terug te keren naar de Imola-configuratie, zoals in Silverstone gebeurde, is terecht verlaten. Het gevreesde stuiteren in Hongarije deed zich niet voor, dus de verstevigingen aan de randen van de vloer werkten en gaven de coureurs meer positieve feedback.
Verdere aanpassingen zullen worden meegenomen naar België, waar het stuiteffect waarschijnlijk meer uitgesproken zal zijn. De ingenieurs in Maranello zijn er echter van overtuigd dat ze op de goede weg zijn om weer in de ranglijst te stijgen. Het werk aan de afstelling in de Ardennen zal erop gericht zijn het gebruiksvenster van de banden te verbreden. Pirelli heeft de drie middelste compounds (C2, C3, C4) gekozen voor een circuit dat opnieuw is geasfalteerd en aanzienlijk meer grip biedt, waardoor de rondetijden naar verwachting veel lager zullen zijn dan vorig jaar.
Ferrari wil met een glimlach de zomerstop ingaan om het tweede deel van het Formule 1-kampioenschap van 2024 zonder al te veel druk te kunnen plannen. Het team wacht op het moment dat Fred Vasseur zijn rol als interim technisch directeur neerlegt en de nieuwe teamstructuur aankondigt, waarbij enkele verrassingen worden verwacht.
Herstructurering van het technische team
Fred Vasseur heeft aangekondigd dat Ferrari na de Formule 1-zomerstop een nieuwe technische structuur zal introduceren. Dit komt mede naar aanleiding van het vertrek van Enrico Cardile, de voormalige chassis-technisch directeur, die in 2025 bij Aston Martin aan de slag gaat als Chief Technical Officer. Vasseur heeft de rol van Cardile tijdelijk overgenomen, maar heeft laten doorschemeren dat er een vervanger op komst is.
De Ferrari-teambaas benadrukt het belang van de collectieve groep ingenieurs bij Ferrari. Hij wees erop dat er een team van meer dan 200 of 300 mensen aan het project werkt. Vasseur stelde dat het vertrek van één individu geen groot probleem is, aangezien de groep belangrijker is dan een enkel persoon. Dit principe geldt zowel bij het aannemen van iemand nieuw als bij het verliezen van iemand.
Vasseur uitte zijn vertrouwen in de stabiliteit en samenwerking binnen het team, en merkte op dat de mensen zeer goed samenwerken. Deze teamharmonie komt op een moment dat Ferrari, zoals Vasseur toegaf, een moeilijke periode doormaakt. Ondanks een rooskleurige start van het jaar, waarbij Carlos Sainz de eerste niet-Red Bull coureur was die een race won in Australië en Charles Leclerc zijn eerste thuisoverwinning behaalde in Monaco, heeft het team sindsdien aanzienlijke problemen gekend.
Mogelijke toekomstige versterkingen
Er gaan geruchten dat Ferrari Adrian Newey probeert aan te trekken om deel uit te maken van het team. De voormalige Chief Technical Officer van Red Bull zou vanaf april 2025 bij een nieuw team kunnen beginnen, wat hem voldoende tijd zou geven om een significante impact te hebben op de nieuwe Formule 1-auto’s voor het kampioenschap van 2026. Newey wordt door meerdere teams op de grid begeerd, waarbij ook Aston Martin hem graag naar Silverstone zou willen halen.
Ondertussen is er ook nieuws over de voormalige Ferrari-teambaas Mattia Binotto. Audi heeft een herstructurering aangekondigd van het managementteam dat verantwoordelijk is voor hun nieuwe Formule 1-project, waarbij de ex-Ferrari-teambaas terugkeert in de sport. Binotto zal rapporteren aan de raad van bestuur en de rollen van Chief Operating Officer en Chief Technical Officer op zich nemen.
Met zijn uitgebreide ervaring bij Ferrari, waar hij zijn hele Formule 1-carrière doorbracht, brengt Binotto waardevolle kennis mee over het runnen van een volledig fabrieksteam dat zowel zijn eigen chassis als krachtbron produceert.