Fernando Alonso uitte zijn frustratie over de FIA en Aston Martin tijdens het Formule 1-weekend in Hongarije. De Spaanse coureur was boos over een beslissing van de FIA tijdens de kwalificatie en over teamorders die werden genegeerd tijdens de race. Alonso noemde de beslissing van de FIA om de kwalificatie met een rode vlag te beëindigen een “grove fout”, omdat hij op dat moment een snelle ronde reed.
Daarnaast negeerde zijn teamgenoot Lance Stroll teamorders om Alonso weer voorbij te laten aan het einde van de race, wat leidde tot spanningen binnen het team. Deze gebeurtenissen vonden plaats tegen de achtergrond van Aston Martin’s afnemende prestaties in het huidige Formule 1-seizoen.
Alonso’s frustratie over FIA-beslissing
Fernando Alonso was zichtbaar gefrustreerd over de beslissing van de FIA om de kwalificatiesessie met een rode vlag te beëindigen na Yuki Tsunoda’s crash. De Spanjaard beweerde dat er een mondelinge afspraak bestond tussen teams en de FIA om in dergelijke situaties dubbele gele vlaggen te zwaaien in plaats van een rode vlag te tonen.
Alonso verklaarde: “In Q3 krijgt de FIA het soms goed voor elkaar en soms maken ze grove fouten. Vandaag maakten ze er een, omdat ze een rode vlag toonden toen ik in de laatste bocht was, wat verrassend is als er een ongeluk in bocht 8 gebeurt. Normaal gesproken wachten ze tot de auto’s hun ronden hebben voltooid, of dat is de ongeschreven regel.”
De frustratie van Alonso werd versterkt doordat hij op dat moment bezig was met een snellere ronde die hem mogelijk een betere startpositie had kunnen opleveren. Hij was al voorbij het incident toen de rode vlag werd gezwaaid, waardoor zijn kans op verbetering werd ontnomen.
Aston Martin’s prestaties en upgrades
Aston Martin heeft de afgelopen maanden moeite gehad om competitief te blijven in de Formule 1. Het team begon het seizoen sterk, maar naarmate andere teams verbeteringen doorvoerden, verloor Aston Martin terrein. Voor de Grand Prix van Hongarije bracht het team significante upgrades mee, voornamelijk gericht op de vloer van de auto.
De upgrades omvatten veranderingen aan de vorm van het vlakke gedeelte tussen de venturi-tunnels, aanpassingen aan de geometrie van de tunnels, vloorranden en vloerhekken. Ook werd het tweede element van de beam wing verhoogd om de luchtstroom uit de diffuser agressiever te benutten. Het doel was meer downforce te genereren zonder veel extra luchtweerstand te creëren.
Hoewel de upgrades enige verbetering leken te brengen in de kwalificatie, waar beide Aston Martin-coureurs Q3 haalden, bleef het team worstelen om de prestatiekloof met de topteams te dichten. Dit gebrek aan vooruitgang droeg bij aan de frustratie binnen het team, met name bij Alonso.
Teamorders en interne spanningen
De spanningen binnen het Aston Martin-team kwamen tot een hoogtepunt tijdens de race in Hongarije. Met zes ronden te gaan kreeg Alonso de opdracht om zijn teamgenoot Lance Stroll voorbij te laten. Het team wilde Stroll, die op versere banden reed, de kans geven om Yuki Tsunoda aan te vallen voor de negende plaats.
Alonso’s race-engineer, Chris Cronin, communiceerde het plan: “We zullen terugwisselen als hij hem niet te pakken krijgt.” Stroll kreeg vergelijkbare instructies van zijn engineer, Andrew Vizard: “Je moet nu Tsunoda te pakken krijgen, anders wisselen we terug aan het einde van de race.”
Ondanks deze duidelijke teamorders weigerde Stroll aan het einde van de race de positie terug te geven aan Alonso. Vizard herhaalde de instructie in de laatste ronde: “Lance, als je hem nu niet te pakken krijgt, moet je voor de finish terugwisselen. Fernando is 4 seconden achter je, er is geen druk van achteren.” Stroll negeerde deze oproepen en finishte als tiende, waarmee hij het laatste puntenscoringspositie behield die Alonso hem eerder had gegeven.
Samenwerking binnen het team
Het negeren van teamorders door Lance Stroll heeft potentieel verstrekkende gevolgen voor de samenwerking binnen het Aston Martin-team. Fernando Alonso, bekend om zijn competitieve aard en ervaring, zal deze situatie waarschijnlijk niet licht opvatten.
De dynamiek tussen de twee coureurs was al complex, gezien Stroll’s positie als zoon van de teameigenaar en Alonso’s status als tweevoudig wereldkampioen. Dit incident kan de relatie verder onder druk zetten en mogelijk leiden tot een verminderde bereidheid tot samenwerking in toekomstige races.
Het team staat nu voor de uitdaging om de interne verhoudingen te herstellen en duidelijke afspraken te maken over de toepassing van teamorders. Het behouden van een gezonde teamsfeer is cruciaal voor Aston Martin, vooral gezien hun huidige worsteling om competitief te blijven in het middenveld van de Formule 1.
Technische uitdagingen en ontwikkelingsrace
Aston Martin’s prestaties in Hongarije onderstrepen de technische uitdagingen waarmee het team wordt geconfronteerd. Ondanks de introductie van upgrades blijft het team worstelen om de prestatiekloof met de topteams te dichten.
De focus op de vloer en aerodynamische elementen in de recente upgrades toont aan dat Aston Martin de huidige Formule 1-reglementen probeert te optimaliseren. Het vinden van de juiste balans tussen downforce en luchtweerstand blijft een delicate kwestie, vooral op circuits met verschillende karakteristieken.
De ineffectiviteit van recente upgrades roept vragen op over de ontwikkelingsrichting van het team. Het is mogelijk dat Aston Martin worstelt met het vinden van de juiste correlatie tussen windtunneldata en prestaties op de baan. Dit kan leiden tot een heroverweging van hun ontwikkelingsstrategie voor de rest van het seizoen en mogelijk zelfs voor volgend jaar.